b_550_300_16777215_00___images_stories_news_afghan2b-071106e.jpg

شبه نظامیان مخالف تحصیل دختران متهم به ایجاد یک سلسله مسمومیت‎های مشکوک در افغانستان شده‎اند.

یکی از سخن‎گویان طالبان می‎گوید که آنها چنین حملاتی را محکوم کرده و عاملان آن را مطابق شریعت مجازات خواهد کرد.

در تازه‎ترین حادثه، حدود ۴۰ دختر مدرسه‎ای در ایالت تخار به دلیل احساس تهوع و سرگیجه به بیمارستان متقل شدند. یک روز پیش از آن نیز، بیش از ۱۰۰ دختر در همان مدرسه دچار علائم مشابهی شده بودند. پلیس می‎گوید که احتمالا مواد شیمیایی مسموم به درون کلاس‎های درس اسپری شده است.

طی یک ماه گذشته، دو مدرسه نیز در شرق افغانستان به آتش کشیده شد. اما ذبیح الله مجاهد به بی‎بی‎سی گفته‎است که طالبان چنین اقداماتی را “به‎شدت محکوم می‎کند” و وعده داده که در صورتی که عاملان این حملات را دستگیر کند،”آنان را مطابق قوانین شرع مجازات خواهد کرد.”

او می‎گوید: “مجاهدین امارات اسلامی افغانستان (طالبان) در این حوادث دست نداشته و ما این اتهامات را به‎طور کامل رد می‎کنیم. واقعیت آن است که انفجار یا به آتش کشیده شدن مدرسه‎ها می‎تواند کار یک فرد باشد، اما ما قول می‎دهیم که در صورت دستگیری عاملان، مطمئنا مجازات خواهند شد.”

طالبان در مدت حاکمیت خود در افغانستان بین سال‎های ۱۹۹۶ تا ۲۰۰۱، تحصیل دختران را ممنوع کرده بودند. در حادثه هفته گذشته، حدود ۱۲۵ نفر از جمله معلمان زن و دختران ده ساله در مدرسه بی‎بی‎حاجی در شمال شرقی ایالت تختار با بروز علائم تهوع، سردرد و سرگیجه به بیمارستان منتقل شدند.

به گفته یک سخنگوی پلیس آنها معتقدند که شورشیان تلاش می‎کنند با مسموم کردن دختران مدرسه‎ای ترس و وحشت ایجاد کنند. وزارت آموزش افغانستان اخیرا طالبان را به‎خاطر تعطیلی بیش از ۵۰۰ مدرسه در ۱۱ ایالت تحت حمایت و سیطره خود سرزنش کرده است.

(Visited 75 times, 1 visits today)