b_550_300_16777215_00___images_stories_news_scared-sick-460x307.jpg

نتایج یک پژوهش جدید نشان می دهد که DNA کودکانی که خشونت را تجربه می‎کنند در معرض فرسودگی و تحلیل رفتن است و این تغییرات مشابه آن چیزی است که در فرایند پیری روی می‎دهد.

این نتایج می‎تواند در توجیه اینکه چرا این کودکان بیشتر در معرض اختلالات روحی و جسمی هستند موثر باشد. به گزارش الفبا به نقل از لس آنجلس تایمز، پژوهشگران دانشگاه دوک بریتانیا طی یک مطالعه دراز مدت بر روی ۱۱۸ جفت دوقلوی همسان دریافتند که دختران و پسرانی که خشونت را تجربه کرده‎اند نسبت به کودکانی که دوران رشد آرام‎تری راسپری کرده‎اند، تلومرهای (ساختارهای ژنتیک) کوتاهتری دارند.

ایدن شالو، سرپرست این گروه محققان، می‎گوید کودکان دسته اول در سنین پنج تا ده سالگی مورد آزار و اذیت‎های فیزیکی و روحی قرار گرفته‎اند و یا شاهد خشونت‎های خانگی بوده‎اند و هر چه انواع این خشونت‎ها بیشتر باشد تلومرهای آنها با سرعت بیشتری فرسوده می‎شود.

تلومرها رشته‎های DNA محافظ هستند که سر کروموزوم‎ها را درون سلول‎ها می‎پوشانند. این رشته‎ها هر بار که یک سلول تقسیم می‎شود کمی کوتاهتر می‎شوند.

پس از حدود ۵۰ تا ۶۰ بار تقسیم سلولی، تلومرها آنقدر کوتاه می‎شوند که سلول خودش را نابود می‎کند. شادو می‎گوید که دانشمندان توانسته‎اند وجود یک ارتباط بین طول تلومرها و استعداد ابتلا به بیماری را ثابت کنند که نشان می‎دهد این یک مقیاس مفید برای تخمین سن بیولوژیکی فرد است. به نظر می‎رسد که استرس فرایند فرسایش تلومر را تسریع می‎کند.

پیش از این نیز نتایج یک تحقیق نشان داده بود افرادی که در دوران کودکی استرس را تجربه کرده‎اند در بزرگسالی تلومرهای کوتاهتری دارند. شادو و همکارانش به دنبال پاسخ این پرسش بودند که آیا در هنگام وقایع پر تنش DNA دچار آسیب می‎شود یا نه. این محققان تلومرهای ده‎ها هزار سلول هر کودک را اندازه گرفتند و با استفاده از این داده‎ها یک طول متوسط تلومر بدست آوردند.

در همین حین از طریق مصاحبه با نزدیکان درجه اول کودکان میزان قرار گرفتن آنها در معرض خشونت در سنین ۵، ۷ و ۱۰ سالگی را مورد ارزیابی قرار دادند. به گفته شادو، در همه کودکان با افزایش سن، تلومرها کوتاه تر شد. اما طول تلومر در ۳۹ کودکی که انواعی از خشونت را تجربه کرده بودند به شدت سقوط کرده بود. او درباره این برآورد غم انگیز هشدار داد و گفت که این کودکان در مقایسه با کودکانی که زندگی آرام‎تری داشته اند، احتمالا ۷ تا ۱۰ سال از عمر خود را از دست داده‎اند.

b_550_300_16777215_00___images_stories_news_health-042512-004-617x416.jpg

(Visited 40 times, 1 visits today)