مترجم: سحر طبیب‌زاده//

وقتی گپی دوستانه در یک میهمانی تبدیل به فعالیتی بین‌المللی می‌شود.
سهم کودکان در هموارسازی جاده صلح چقدر است؟

«آموزش عنصر کلیدی در ساخت فرهنگ صلح است. جوان امروزی لایق آموزشی اساسا متفاوت است، آموزشی که جنگ را ارزش نمی‌شمارد بلکه صلح و همکاری صلح‌آمیز بین‌المللی را آموزش می‌دهد.»

ای.‌کی چاودهری ریاست سابق یونیسف

روز صلح فرصت طلایی و مناسبی برای درگیر کردن کودکان و نوجوانان در انواع فعالیت‌های مرتبط با صلح، اتحاد و تغییر موثر دنیایشان است. موسسات و مدارس زیادی در کشورهای مختلف سال‌هاست در این زمینه و با رویکرد آموزش صلح از کودکی مشغول فعالیت هستند. از جمله این موسسات می‌توان به موسسه غیر انتفاعی «کودکان در راه صلح» اشاره کرد که فعالیت خود را از سال ۲۰۰۶ آغاز کرده است.
موسسه بین‌المللی غیرانتفاعی «کودکان در راه صلح» ماموریت خود را خلق صلح برای کودکان و جوانان از طریق دوستی‌ها و ارتباطات در سطح جهانی و فعالیت‌های هدفمند صلح‌آمیز معرفی کرده و رویای جهانی امن و صلح‌آمیز را در سر دارد؛ جهانی که در آن مردم به یکدیگر احترام می‌گذارند و مراقب یکدیگر و زمین هستند.

«کودکان در راه صلح» به عنوان الگویی الهام‌بخش در راستای تبدیل این رویا به واقعیت با رهبری کودکان فعالیت می‌کند. فعالیتی نه تنها برای نسل حاضر که برای آیندگان.

اما این مجموعه چگونه متولد شد؟
در سال ۲۰۰۶، ژیل مک‌منیگل، مادر دو فرزند، و دنیل گِرَم، دانش‌آموزان ممتاز دبیرستانی در ضیافتی محلی حضور داشتند و در آنجا درمورد آرزوها و امیدهایشان برای جهان ما مکالمه‌ای داشتند و خیلی زود دریافتند هردو در آرزوی کار با کودکان در زمینه فردایی روشن‌تر هستند.
چند هفته پس از این دیدار، ژیل و دنیل گروه کوچکی از کودکان را در حیاط خلوت خانۀ ژیل گرد هم آوردند و چنین بود که «کودکان در راه صلح» متولد شد.
با ایمان راسخ به اینکه کودکان به‌طور فطری خردمند هستند، از آن‌ها پرسش‌هایی از این دست پرسیده شد: «از نظر شما صلح چیست؟ می‌خواهید دنیا چگونه باشد؟ و شما برای ساختن جهان مطلوبتان چه می‌توانید کنید؟»

با شنیدن پاسخ‌های خردمندانه آن‌ها تعهدشان به صلح شکل گرفت و استوار شد.
این کودکان مشغول یاری‌رساندن به دیگران، مطالعه سایر فرهنگ‌ها، مراقبت از زمین و ایفای سهم خود در ایجاد تغییری مثبت شدند. خبر فعالیت‌های این کودکان پویا خیلی زود پخش شد و درخواست‌های زیادی برای تشکیل گروه‌های مشابه در سایر محلات رسید و سرانجام پیغام این کودکان در سرتاسر دنیا منتشر شد.
امروز کودکان در راه صلح موسسه‌ای بین‌المللی و غیر‌انتفاعی است که برای جوانان بستری فراهم می‌سازد تا بتوانند در فعالیت‌های اجتماعی و هنری، خدمات در محله‌ها، ماموریت‌های محیط زیستی و ارتباطات و دوستی‌های بین‌المللی مشارکت داشته باشند.
این مجموعه تاکنون بیش از ۳۰۰ شعبه وابسته به‌هم در سراسر جهان بازگشایی کرده است. از طریق پروژه‌ها و برنامه‌های این مجموعه، کودکان از هر قشر یا طبقه اجتماعی و اقتصادی می‌توانند بخشی از راه‌کارهای مفیدی شوند که ما را به‌سوی جهانی سالم‌تر و برابرتر هدایت می‌کنند.

بنیان‌گذاران:
ژیل مک‌منیگل، مادر دو فرزند، زاده کالیفرنیا است. او دارای مدرک کارشناسی ارشد آموزش با گرایش آموزش ضمن خدمت و کارشناسی ارتباطات از دانشگاه کالیفرنیا و مدارج افتخاری در مدیریت از دانشگاه‌های دیگر است. او زمانی آموزگار دوره ابتدایی بود، او همچنین جوایز بسیاری را در زمینه مدیریت و رهبری دریافت کرده است. مهمترین دغدغه او کار مستقیم با کودکان است و ساختن دنیایی مهربان‌تر برای همه.
دنیل گِرَم، فارغ تحصیل کالج هاروارد است. او یک‌سال را به سفر و کار با کودکان در معرض آسیب آسیا، آفریقای شرقی و خاورمیانه گذراند. او همچنین برنامه آموزشی «کودکان در راه صلح» را در تجربیاتش با کودکان کمپ‌های پناه‌جویان و کودک‌سربازان سابق و کودکان مناطق جنگی پیاده‌سازی کرد. دنیل جوایز و تقدیرنامه‌های زیادی به‌خاطر فعالیت‌های اجتماعی و مدیریتی‌اش دریافت کرده‌ است. او امیدوار است همچنان در تقویت برنامه‌های «کودکان در راه صلح» موفق باشد تا همه کودکان به‌ویژه آن‌ها که مستقیما در معرض آسیب و خشونت هستند، مجالی بیابند تا بذر صلح را برای خود و دیگران بکارند.

***

منبع

(Visited 122 times, 1 visits today)