پلیس تانزانیا بیش از ۲۰۰ درمانگر بی‎مجوز را در ارتباط با آدم‌ربایی و قتل کودکان زال دستگیر کرده است؛ یعنیکودکان سفیدمو که مو و مژه‎هایشان فاقد رنگ‎دانه است. از سال ۲۰۰۰ تا کنون حداقل ۷۶ کودک زال در این کشور به قتل رسیده است.

برخی تانزانیایی‎ها معتقدند معجونی که از اعضای بدن کودکان زال به‎دست می‎آید خواصی جادویی برای رسیدن به خوش‎شانسی و ثروت دارد. ایزاک تیموثی، از فعالان حقوق کودکان زال، می‎گوید جادوگرانی هستند که از اعضای بدن این کودکان این معجون‎ها را می‎سازند. صلیب سرخ نیز اعلام کرده جادوگرهایی که در تانزانیا در نقش پزشک و درمانگر کار می‎کنند حاضرند برای اعضای بدن این کودکان ۷۵۰۰۰ دلار بپردازند.

در اکتبر ۲۰۱۳، پس از قتل ۵ کودک زال در تانزانیا، دولت تصمیم گرفت طی برنامه‎ای ویژه از این کودکان حفاظت کند. دولت مدارس شبانه‎روزی ویژه‎ای برای این کودکان و مربیانشان در بخش‎هایی از کشور ساخت. در اقدام بعدی، در ژانویه ۲۰۱۴، کار جادوگرهای درمانگر را ممنوع کرد. و اکنون، در تازه‎ترین اقدام، این درمانگرها را، که همچنان مشغول کار و مشکوک به اقدام و تبلیغ خرافه علیه کودکان زال بودند، دستگیر کرده است. فعالان این جنبش معتقدند علی‎رغم این اقدامات هنوز راه زیادی برای ریشه‎کن کردن این باورها و حفاظت کامل از این کودکان باقی مانده است.

منبع

(Visited 57 times, 1 visits today)