“گیاهخواری عشق است”، عنوان کتاب تازه‎ای است که روش زندگی گیاهخواری را به کودکان آموش می‎دهد. این کتاب انتقادات زیادی را از سوی والدین و متخصصان پزشکی به دنبال داشته است؛ برخی از والدین معتقدند روشی که موضوع گیاهخواری در این کتاب مطرح شده برای کودکان بسیار سنگین و پیچیده است.

به گزارش الفبا، نویسنده این کتاب، روبی روث، ادعا می‎کند که انتخاب گیاهخواری چیزی بیش از تنها اجتناب از خوردن حیوانات است. او می‎گوید که تلاش کرده تا به کودکان فضائل زندگی گیاهخواری را بیاموزد: “من فکر می‎کنم که دوران کودکی به هیچ وجه برای آموختن اینکه چگونه انتخاب‎های ما می‎تواند دنیای بیرون و حوزه عمومی را تحت تاثیر قرار دهد زود نیست. من به همه اصول گیاهخواری از بهداشت و سلامتی تا آلودگی محیط زیست و رفاه حیوانات و مردم سراسر جهان پرداخته‎ام.”

روث معتقد است که انسان می‎تواند همه مواد غذایی مورد نیاز خود را در یک رژیم غذایی گیاهی به‎دست آورد: “مواد مغذی یک رژیم غذایی گیاهی کیفیت فوق العاده‎ای دارد، آنها پربارتر و به صورت زیستی در دسترس تر هستند و مضرات گوشت و لبنیات را هم ندارند.”

اما برخی بزرگسالان آموزه‎های کتاب روث و زندگی گیاهخواری را افراطی می‎دانند. مهم‎ترین انتقاد این است که رژیم غذایی گیاهی تا چه حد برای سلامت کودکان بی خطر است؟

دکتر بروس هنسل، متخصص پزشکی شبکه تلویزیونی NBC4 می‎گوید: “دریافت پروتئین، B-12 و چربی کافی سخت‎تر می‎شود. بدن در حال رشد کودک به چربی نیاز دارد تا بتواند سیستم عصبی را در مغز توسعه دهد و در صورتی که آنرا به میزان کافی دریافت نکند، با مشکلات رشدی مواجه خواهد شد.”

از سوی دیگر دکتر وندی والش، متخصص رفتار انسانی نیز می‎گوید که این کتاب می‎تواند مناسب باشد اما برخی پیام‎های آن موجب اضطراب والدین می‎شود. او معتقد است که هضم این مسئله برای کودکان بسیار سنگین است، چراکه آنها هیچ قدرتی برای کنترل آن ندارند: “واقعیت این کتاب آموزش به کودکان درباره ظلم به حیوانات و قساوت قلب آدمی در این ارتباط است اما این شبیه آموزش آنها درباره جنایات و حقایق تلخ جنگ است.”

اما روث اینگونه انتقادات را پاسخ می‎دهد: “در کتاب من هیچ طرحی بیشتر از آنچه که یک کودک ممکن است در یک روز در اغذیه فروشی یک سوپرمارکت یا برنامه‎های تلویزیون درباره شکار، ماهیگیری یا حتی آشپزی ببیند وجود ندارد.”

33

 

(Visited 99 times, 1 visits today)