کارگردان دانمارکی، توماس وینتربرگ در سال ۱۹۹۸ با فیلم تحسین شده “مراسم بزرگداشت” در جشنواره کن درخشید و منتقدان می‎گویند که او امسال نیز با فیلم “شکار” بار دیگر به نقطه اوج خود نزدیک شده است.

به گزارش الفبا، “شکار” برداشت تکان دهنده‎ای است از مسئله کودک آزاری و تاثیر آن در یک جامعه کوچک. برخلاف برخی فیلم‎های مشابه، فیلم “شکار” هیج شکی درباره بی‎گناهی شخصیت اصلی داستان باقی نمی‎گذارد.

لوکاس با بازی ستاره دانمارکی، مدس میکلسن، مربی یک مهدکودک است که بچه‎ها عاشق او هستند. او در عین حال، بخش جدایی ناپذیری از یک حلقه دوستان صمیمی و نزدیک است. اما زمانی که به سواستفاده جنسی از دختر نوجوان بهترین دوستش متهم می‎شود، بیشتر همکاران و دوستان نزدیکش به سرعت بدترین شرایط را فرض می‎کنند. این در حالی است که دختر به خاطر تنبیه و سرزنش از سوی لوکاس به دلیل علاقه بیش از حدش به او، به دروغ این‎گونه وانمود کرده است.

زمانی که لوکاس تصمیم می‎گیرد به تنهایی برای اثبات بی گناهی خود بجنگد تا بار دیگر به جامعه‎ای بازگردد که ممکن است دیگر هیچگاه او را نپذیرد، رویدادها بصورت پیچیده پیش می‎رود و شرایط از کنترل خارج می‎شود. لوکاس به‎جای فرار تصمیم می‎گیرد تا با شک و اتهامی که متوجه او شده مقابله کند که این کار او را در معرض خشونت قرار می‎دهد، موجب دلسردی شدیدش می‎شود و در نهایت احساس حقارت را به دنبال دارد.

وینتربرگ، بزرگسالانی را به تصویر می‎کشد که به‎شدت خواهان آنند که کودکان را باور کنند و از آنها به هر قیمتی دفاع کنند. او در مراسم فرش قرمز جشنواره کن در روز یکشنبه گفت: “در دانمارک مثلی داریم که کودکان و مست‎ها همیشه راست می‎گویند. اما ادعای ما آن‎است که این همیشه درست نیست.”

این کارگردان می‎گوید که برای ساختن فیلم بر روی بسیاری از پرونده‎های کودک آزاری تحقیق کرده است. او جامعه این فیلم را نمونه کوچکی از پدیده گسترده‎تری می‎داند که در عصر اینترنت به سرعت و سهولت می‎توان با پخش شایعات دروغ به آبرو و شهرت افراد صدمه زد.

فیلم “شکار” یکی از ۲۲ فیلم رقابت‎های کن است که شنبه آینده با مراسم اهدای جوایز به پایان می‎رسد و میکلسن یکی از نامزدهای دریافت جایزه بهترین بازیگر است.

(Visited 65 times, 1 visits today)