سیاوش شهریور، مدیر کل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری تهران امروز یک شنبه ۱۸ بهمن ماه با تایید مواردی از فروش نوزادان در تهران اعلام کرد: “برخی از خانم‌های معتاد متجاهر یا کارگر جنسی که تعداد آنها کم است، باردار می‌شوند. آنها گاهی اقدام به فروش نوزادان خود می‌کنند، باید بپذیریم بخشی از نوزاد فروشی به شکل سازمان یافته انجام می‌شود.”

alephba137

به گزارش خبرگزاری مهر، آقای شهریور همچنین به گروه دیگری که اقدام به فروش نوزاد می‌کنند، اشاره کرد و گفت: “در محله هرندی غربتی‌هایی هستند که از قدیم در آن جا ساکنند و تعداد زیادی بچه به دنیا می‌آورند.”

“این افراد نیز اقدام به فروش بچه‌های خود می‌کنند اما تعداد آن ها چندان زیاد نیست.”

آقای شهریور همچنین عنوان کرد که حدود ۸۰ درصد از این زنان و تعداد قابل توجهی از فرزندان آن ها مبتلا به اچ‌آی‌وی هستند.

او گفت هنوز یک ساز و کار اجتماعی فراگیر که بتواند این افراد را پوشش دهد وجود ندارد و “دولت برخلاف تمام دنیا این افراد را زیر پوشش نمی‌گیرد. تحت این شرایط هیچ راهی برای این زنان آسیب دیده وجود ندارد. اگر فرزندان این افراد به بهزیستی سپرده شوند، پذیرفته و از آن ها نگهداری می شود.”

آقای شهریور با رد بحث مافیای فروش نوازادان گفت: “مافیا عنوان عرض و طویل، غیرانسانی و خشونت‌باری است که نمی‌توان این عنوان را روی بحث مذکور گذاشت. اما می‌توان گفت بخشی از این اقدام سازمان‌دهی شده است. مطمئن باشید پلیس و دادستانی پشت این کار است و اگر شهروندان در این خصوص اطلاعی دارند حتما اعلام کنند.”

فاطمه دانشور، رئیس کمیته اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران که نخستین بار در ماه‌های اخیر این موضوع را رسانه‌ای کرد، در مورد قیمت خرید و فروش نوزادان در تهران پیشتر اعلام کرده بود: “متاسفانه گزارشات نشان می‌دهند خانم‌های کارتن خواب و زنان روسپی به هنگام زایمان در برخی از بیمارستان‌های جنوب و مرکز شهر مراجعه و پس از به دنیا آمدن نوزاد با دریافت ۱۰۰ تا ۲۰۰ هزار تومان بچه خود را می‌فروشند.”

حسین ساجدی نیا، فرمانده نیرو انتظامی تهران بزرگ نیز در واکنش به سخنان خانم دانشور عنوان کرد که که باید برای حل مسئله خرید و فروش کودکان، فکری به حال زنان آسیب دیده کرد: “اطلاعاتی درباره میزان خرید و فروش کودکان به پلیس نرسیده اما این به معنای نداشتن این اطلاعات نیست.”

همچنین سعید منتظرالمهدی سخنگوی نیروی انتظامی با اشاره به معضل فروش نوزادان گفته بود که کودک فروشی جرم تلقی می‌شود و در صورت مشاهده برخورد قانونی می‌شود.

براساس آمار نیرو انتظامی بیش از ۱۵۰۰ نفر زن معتاد متجاهر (کسی که اعتیادش آشکار است) در تهران وجود دارد.

حسن موسوی چلک، رییس انجمن مددکاری ایران اصلی‌ترین عامل خرید و فروش نوزادان را فقر و نیاز مالی عنوان می‌کند و معتقد است که نظام حمایتی اجتماعی در ایران به گونه‌ای نیست که پوشش فراگیر و اثر بخشی برای حمایت از این افراد وجود داشته باشد.

***

منبع

(Visited 123 times, 1 visits today)