هم‏‎‎‎زمان با برگزاری کنفرانس تغییرات آب و هوایی در پاریس، کارشناسان سازمان جهانی بهداشت پیش‌بینی کرده‌اند که تغییرات آب و هوا بین سال‌های ۲۰۳۰ تا ۲۰۵۰، منجر به ۲۵۰ هزار مرگ بیشتر در سال، بر اثر سوتغذیه، مالاریا، گرمازدگی و اسهال می‌شود. این سازمان همچنین برآورد کرده است که هزینه مستقیم وارد شده به بخش سلامت (بدون احتساب هزینه در بخش کشاورزی و آب و فاضلاب) در سال ۲۰۳۰ میلادی، بین ۲ تا ۴ میلیارد دلار در سال باشد. مناطقی با زیرساخت‌های بهداشتی ضعیف که عمدتا در کشورهای در حال توسعه قرار دارند، در این شرایط بدون کمک، قادر به آمادگی و واکنش نخواهند بود.
یونیسف در کمتر از یک هفته مانده به کنفرانس تغییرات آب و هوایی پاریس اعلام کرد بیش از نیم میلیارد کودک در مناطقی که احتمال وقوع سیل در آن زیاد است و ۱۶۰میلیون کودک در مناطقی با احتمال زیاد خشکسالی، زندگی می‌کنند. این یعنی آنها در معرض تغییرات آب و هوا هستند. از ۵۳۰ میلیون کودکی که در مناطق خشکسالی‌خیز زندگی می‌کنند، ۳۰۰ میلیون آنها در کشوری زندگی می‌کنند که بیش از نیمی از جمعیت آنها فقیر (حقوق روزانه کمتر از ۳/۱۰ دلار) هستند. از ۱۶۰میلیون نفر دیگر هم، ۵۰ میلیون نفر در چنین کشور‌هایی زندگی می‌کنند.
آنتوی لیک، مدیر اجرایی یونیسف، در این رابطه گفت: این آمار ضرورت اینکه همین الان باید اقدام کنیم را نشان می‌دهد، کودکان امروز کمترین تاثیر را روی تغییرات آب و هوایی دارند، اما آنها و کودکانشان کسانی هستند که باید با عواقب آن زندگی کنند و جوامع محروم بیشترین آسیب را از این تغییرات خواهند دید. تغییرات آب و هوایی یعنی سیل، خشکسالی، امواج گرمایی و شرایط آب و هوایی شدید بیشتر. این اتفاقات می‌توانند عامل مرگ و ویرانی شوند، همچنین تغییرات آب و هوایی به عوامل کشنده کودکان مانند سوءتغذیه، مالاریا و … هم کمک می‌کند. کودکی که از آب کافی و بهداشت محروم باشد بیشتر تحت تاثیر سیل، خشکسالی و طوفان قرار می‌گیرد. زمان بهبود آنها هم به احتمال زیاد طولانی خواهد بود. اکثر کسانی که در معرض خطر سیل هستند در آسیا زندگی می‌کنند و اکثر کسانی که در معرض خشکسالی قرار دارند در آفریقا زندگی می‌کنند. نمایندگان جهان که در کنفرانس تغییرات آب و هوا در پاریس دور هم جمع می‌شوند، نیاز دارند تا به توافقی برسند که تولید گاز‌های گلخانه‌ای قطع شود.
گرچه گرم شدن هوا ممکن است مزایایی موقتی مانند کاهش مرگ ناشی از سرمای شدید یا افزایش تولید محصولات کشاورزی در مناطقی خاص داشته باشد؛ ولی اثرات آن بر حوزه سلامت به‌شدت منفی است. ابتدای این ماه آکادمی اطفال آمریکا (AAP) با انتشار بیانیه‌ای تغییر آب و هوا و گرمای جهانی را یک تهدید جدی برای تمام کودکان دانست و از تمام متخصصان اطفال و سیاستمداران خواست که با همکاری یکدیگر، بحران ناشی از گرمای جهانی را حل کنند. تغییر آب و هوا از طریق افزایش بلایای طبیعی، گرمازدگی و اسهال، کاهش کیفیت هوا، غذا و آب و افزایش بیماری‌های عفونی، سلامتی تمام کودکان، به ویژه در مناطق کم‌درآمد و متوسط را تهدید می‌کند. در این بیانیه آمده است که کودکان نیازمند یک محیط امن و سالم هستند و تغییرات آب و هوا یک تهدید جدی برای سلامت تمام کودکان است. کاهش گازهای گلخانه‌ای ناشی از حمل و نقل، تولید غذا و انرژی نقش عمده‌ای در بهبود سلامت، به‌ویژه از طریق کاهش آلودگی هوا دارد. حل بحران تغییر آب و هوا یک معضل جهانی است و با همکاری همه ساکنان کره‌زمین امکانپذیر است. 
***
منبع: یونیسف
(Visited 69 times, 1 visits today)