مترجم: زینب جعفرزاده//


داستان «سلام دوست من» نوشته «ربکا کاب»، تصاویر از انتشارات مک میلان
در کتاب تصویری تازه این ماه، موراگ هود نویسنده بی‌نظیر کتاب‌های کودکان با کتاب «گوسفندی به نام برندا» از انتشارات توهوتس، ماجرایی پرکشش از گوسفند کوچکی را نقل می‌کند که مثل بقیه نیست؛ با دندان‌های تیز، از علف بیزار و دارای میل روزافزون به خوردن همنوعانش. ولی در کمال تعجب، گوسفندان گله از سبک عجیب گوسفندی برندا خوششان می‌آید؛ اما آیا این علاقه بر میل به شکار برندا اثرگذار است؟ قصه گرگی در لباس میش داستانی تکراری اما بامزه است. در داستان «سلام دوست من» (انتشارات مک میلان) اثر ربکا کاب، صمیمیتی دوست‌داشتنی موج می‌زند. در این داستان، قهرمان لپ‌گلی قصه با شورو‌شوقی شدیدتر از دوستش با او بازی می‌کند، برج می‌سازد، ناهارش را قسمت می‌کند و دایره‌زنگی می‌نوازد. موقع خداحافظی لبخند کمرنگِ روی لب دوست برندا نشان می‌دهد که بالاخره مهر برندا بر دلش نشسته و فردا او هم به‌اندازه برندا شور و شوق دارد. نگاهی که این قصه به جنب‌وجوش‌های زمین‌بازی دارد، باعث می‌شود کودک بدون تلاش خاصی در شور و شعف و هیجان قصه سهیم شود.
بیلی، قهرمان کاربلدِ نادیا شیرین نیز در داستانش به نام «بیلی و اژدها» (انتشارات هود) با نوچه‌ گرد و قلمبه‌اش (کله‌گنده) برمی‌گردد. در این داستان کله‌گنده به اسارت اژدهایی درآمده که دم آتشین دارد و بیلی در این داستان شاد، پرماجرا و رنگارنگ باید برای نجات دوستش تمام هنرش را به کار گیرد.


داستان اخیر جودیت کر به نام «نفرینِ خرگوشِ مدرسه‌ای» نشان از تسلط بالای او در دریافت دیدگاه واقع‌گرای کودکان دارد. وقتی خانواده‌‌ تامی ناگهان به‌اجبار عهده‌دار مسئولیت نگه‌داری دانه برفی، که یک خرگوش مدرسه‌ای است می‌شوند، سلسله فاجعه‌های کمدی روی می‌دهد؛ با وجود گرفتاری‌های مالی خانواده و نفرین دانه برفی، آیا تامی هدیه کریسمسش را که یک دوچرخه است می‌گیرد؟ طراحی‌های مدادِ کر که ملایم، بدون ترسیم خطوط واضح و پر از حس و معنی هستند، در داستان آخرش نشان از علاقه‌ی عجیب‌وغریب او به زندگی خانوادگی دارد.
گوسفندی به نام برندا، تصاویر از انتشارات توهوتس
کودکان هفت سال به بالا و علاقمند به ماجراهای جاسوسی جنگلی، از داستان «مأمور خز و روباه خبیث» (انتشارات هودر) نخستین تجربه نیک ایست در حیطه نگارش و تصویرسازی ادبیات داستانی نوجوانان خوششان خواهد آمد. گورکن‌هایی که موهای پشتشان تراشیده شده، سوراخ موش‌های خراب شده و لانه خرگوش‌هایی که پودر خارش‌زا در آن‌ها ریخته بودند، همه و همه نشان از آن داشت که گروه روباه خبیث کار خود را بلد است. این وظیفه‌ مأمور خز و دورکینز (سنجابکِ نوچه‌ او) است که چوب لای چرخ این روباه خبیث بگذارد. نمایش کمدی دلقک‌بازی، طبیعت مبالغه‌آمیز و یک کدوحلوایی جایزه برده در این کتابِ سرگرم‌کننده، مهمل و جذاب و شلوغ‌پلوغ به وفور یافت می‌شود.
داستان «شاهزاده‌ دوچرخه سوار» (انتشارات چیکن هاوس) نوشته‌ ماری بستینگ و تصویرسازی فلاویا سورتینو، سرگرم‌کننده‌تر است. در سرزمین افسانه‌ای بیسکوتی، پدرِ شاهزاده آوا از آداب ندانیِ او در عذاب است؛ تا وقتی که شاهزاده آوا از طریق دروازه‌ای که به «کامدن لاک» (منطقه‌ای در انگلستان) گشوده می‌شود، به زندگی واقعی راه پیدا می‌کند و شروع می‌کند به یادگرفتن شیرین‌کاری با دوچرخه؛ اما پس‌ازآن چه اتفاقاتی در کمین اوست؟ خاله‌های خبیث و پدرخوانده‌های جنِ او به نام نایجل، به همراه سلسله اتفاقات یک شورش سریع به خلق یک فانتزی ابلهانه و لذت‌بخش انجامیده است.

اما برای کودکان هشت سال به بالا، سیتا براهماچاری داستانی به نام «رودخانه‌ زرین» (انتشارات اوریون) نوشته که در آینده می‌گذرد: وضعیت آب‌وهوا بحرانی شده، زنبورها منقرض شده‌اند و کودکان مجبورند برای صاحبان بی‌رحم مزارعِ آزادی کارِ گرده‌افشانی را برعهده بگیرند. این داستان سرود زیبایی است از عشق، هنر و همبستگی در برابر ظلم و بی‌عدالتی. آیا شیفا می‌تواند با آغاز دوره‌ کار پنج‌ساله‌ برادرش تمبا، از او محافظت کند و به‌سلامت به خانه بازش گرداند؟ داستان براهماچاری که تجربه‌ جدید او، با روایتی سوزناک و قدرتمند محسوب می‌شود، بیانی روشن و خیال‌آمیز دارد، و در آن واحد از وحشت‌ها، سرسبزی و مخاطرات دنیای طبیعت می‌گوید.


«آنا در جنگ»، اثر هلن پیترز از انتشارات نوزی کرو، داستان تاریخی تأثیرگذار و گیرایی است. این داستان در دهه‌ پس از ۱۹۳۰ یعنی وقتی که احساسات ضدیهودی در حال شدت گرفتن بود روی می‌دهد؛ پدر و مادرِ آنا او را سوار قطاری می‌کنند که از آلمان به انگلستان می‌رود. وقتی آنا و خواهرخوانده‌ها و برادرخوانده‌هایش به رازی دهشتناک پی می‌برند، بهترین فرصت برای آناست که وفاداری خود را اثبات کند، به شرطی که بتواند با خطر مواجه شود.
و بالاخره انتشارات اوزبورن برای کودکان ۱۰ سال به بالا، داستان «جمیما اسمال در برابر دنیا» را به قلم تنزیم وینتر منتشر کرده که در کمال شفافیت، به نگاه عیبجویانه‌ای که نسبت به درشت‌اندام‌ها-به‌خصوص دخترهای درشت هیکل وجود دارد می‌پردازد. جمیما اسمالِ یازده ساله از این که گنده صدایش کنند خسته شده-به‌خصوص از وقتی که به برنامه تغذیه سالم مدرسه (که قبل‌ها به باشگاه چاق‌ها معروف بود) پیوسته است. جمیما دانش‌آموزی مستعد است، چرا همه به وزنش کار دارند؟ وقتی جمیما شانس شرکت در مسابقه تلویزیونی نوابغ را پیدا کرد، وقت آن بود که علاوه بر رقابت با قلدر زورگوی کلاس، با بزرگ‌ترین نقطه ضعفش روبرو شود. آیا او جرئت می‌کند در انظار عمومی ظاهر شود؟ این کتاب با طنزی بی‌شیله‌وپیله، پر از جزئیات جالبی است که در ذهن جمیما می‌گذرد، و به خوانندگان این پیام را می‌دهد که نگران فضای بیشتری که اشغال کرده‌اند نباشند.


رده سنی نوجوانان


همه سیب‌های خراب
نویسنده مویرا فولی-دویل، انتشارات پنگوئن
در خانواده‌ ریس، گویی زن‌های سرکش دچار نفرین سرنوشت‌های شوم شده‌اند. در روزی که دینای ۱۷ ساله همجنس‌گرا بودن خود را اعلام می‌کند، خواهر ناآرامش مندی درحال جهش از صخره‌ای دیده می‌شود. با شروع نامه‌نگاری مندی با دینا، دینا درمی‌یابد که برای تسلای زخم‌های گذشته خانواده‌اش باید خواهر خود را پیدا کند. در این نامه‌ها مندی به تاریخچه سیب‌های خرابِ ریس اشاره می‌کند. داستانی جذاب با روایتی پرخروش و جذاب و آهنگین از زنان قربانی ایرلندی و ظلم مسکوت شده‌ای که بر آنان روا شده.


حرف‌هایی که هرگز نگفتیم
نویسنده یاسمین رحمان، انتشارات هات‌کی
مهرین از افکار آزاردهنده‌اش در عذاب است. اولیویا راز وحشتناکی دارد. کارا در تصادفی پاهایش فلج شده‌‌اند. و هیچ‌کس فکرش را نمی‌کرد دخترانی که از طریق یک وبسایت برای بستن پیمان خودکشی باهم آشنا شده‌اند آنقدر به یکدیگر علاقمند شوند یا درباره مرگ نظرشان تغییر کند؛ اما وقتی این اتفاق می‌افتد، وبسایت آن‌ها را از عقب‌نشینی نهی می‌کند. داستانی گیرا، تفکر برانگیز و گاه تکان‌دهنده در ژانر وحشت.


  1. حامیانِ مقدسِ هیچ
    نویسنده: رندی ری‌بی، انتشارات استرایپس
    جی روگه‌رو از مرگ پسرعمویش جون خبردار می‌شود و مصیبت وادارش می‌کند تا به خانه او در فیلیپین برود. جی مصمم است از راز مرگ پسرعمویش سر دربیاورد و حتی تودار بودن خانواده‌اش نیز از کنجکاوی او نمی‌کاهد. اما با روبه‌رو شدن با حقایق جنگ دوترت بر سر مواد مخدر، و پی‌بردن به نقش خودش در مرگ جون، آیا جواب خود را می‌یابد؟ رمانی تأثیربرانگیز، تکان دهنده و بدیع.


راهنمای قتل دختران خوب
نویسنده: هولی جکسون، انتظارات الکتریک مانکی
پنج سال پیش، سال سینگ، دوست دختر نوجوانش اندی اسمیت را به قتل رساند. پلیس پرونده را مختومه اعلام کرده و همه بر گناهکار بودن سال باور دارند، مگر پیپا فیتز آمبوی، دختر مدرسه‌ای که بعدها کارآگاه می‌شود و چندان از صحت این قضیه اطمینان ندارد. وقتی پیپ بازرسی را شروع می‌کند و رازهای شهر کم‌کم افشا می‌شود، مخاطرات عجیبی سر راه او سبز می‌شوند. چه کسی می‌خواهد او را ساکت کند؟ یک داستان ژانر وحشت منسجم، خواندنی با پلاتی قوی.

***

منبع

(Visited 182 times, 1 visits today)