مترجم: سحر طبیب‌زاده//

آژانس فرهنگی سازمان ملل اعلام کرد علی‌رغم دهه‌ها تلاش، یک کودک از هر پنج کودک در دنیا از مدرسه محروم است.
بر طبق گزارش اخیر یونسکو داده‌های جدید نشان می‌دهد حدود ۲۶۳ میلیون، یکی از هر پنج کودک، نوجوان یا جوان در دنیا از مدرسه محروم هستند. عددی که در پنج سال گذشته تغییر ناچیزی داشته است.
آدری آزولای، مدیر عمومی یونسکو گفت: «این ارقام به صراحت نشان‌دهنده عمق شکافی هستند که می‌بایست برای اطمینان از دسترسی همگانی به آموزش پر شود.»
بر طبق اطلاعات انستیتوی آمار یونسکو، با وجود دهه‌ها تلاش برای فرستادن همه کودکان به مدرسه، پیشرفت در این زمینه چندی است که متوقف شده است.
او همچنان افزود: «ما نیاز به رویکردهای هدفمندتر و فراگیرتر و راه‌کارهای بیشتری داریم تا امکان برخورداری از آموزش برای کودکان و جوانان محروم فراهم شود و این رویکردها باید با تاکید ویژه بر دختران و کیفیت مطلوب آموزشی برای همه باشد.»
این ارقام در زمان گردهمایی نمایندگان در پاریس برای چهارمین دیدار کمیته‌های رهبری آموزش هدف توسعه پایدار منتشر خواهد شد. این گردهمایی راهنمای استراتژیک را در دستورالعمل توسعه آموزش تهیه می‌کند.
‏ نتیجه این گردهمایی منجر به تعهدی محکم شده تا اطمینان حاصل شود که همه دختران و پسران تا سال ۲۰۳۰ از تحصیلات ابتدایی و راهنمایی با کیفیت مطلوب برخوردار می‌شوند.
خانم آزولی تاکید کرد که این مهمترین فوریت برای گشایش مسیر پیشرفت به سوی توسعه پایدار است.
گزارش انستیتوی آمار یونسکو حاکی از آن است که نرخ پیشرفت یا فقدان آن با تغییر گروه سنی متغیر است.
در سطوح ابتدایی، ۹٪ از کودکان ۶ تا ۱۱ سال یعنی حدود ۶۳ میلیون نفر مدرسه نمی‌روند.
به علاوه حدود ۶۱ میلیون کودک ۱۲ تا ۱۴ ساله و ۱۳۹ میلیون نوجوان ۱۵ تا ۱۷ سال یعنی یک نفر از هر سه نفر در مدرسه ثبت نام نمی‌کنند. گروه‌های بزرگ‌تر چهار برابر بیشتر از کودکان سن دبستان ممکن است از مدرسه رفتن محروم باشند و دو برابر بیشتر از کودکان سن راهنمایی.
در آفریقا یک نفر از هر سه کودک، نوجوان یا جوان از رفتن به مدرسه محروم است و دختران بیشتر از پسران دچار این وضعیت هستند. به ازای هر ۱۰۰ پسر محروم از تحصیل، ۱۲۳ دختر محروم از تحصیل وجود دارد.
داده‌ها همچنین بر شکاف میان نرخ محرومیت از تحصیل در فقیرترین و غنی‌ترین کشورها تاکید می‌کنند. با نرخ ۵۹٪ جوانان محروم از تحصیلات بالاتر از راهنمایی در فقیرترین کشورها در مقابل ۶٪ در کشورهای ثروتمند وجود دارند.
سیلویا مونتویا مدیر انستیتو آمار یونسکو گفت: «دسترسی به آموزش تنها بخشی از ماجراست، ما همچنین با بحران یادگیری مواجهیم، یک نفر از هر ۶ کودک یا نوجوان به حداقل سطوح مهارتی در خواندن و محاسبات نمی‌رسد و بیشتر این‌ها به مدرسه می‌روند.
ارقام جدید نشان از ضرورت فراخوان برای سرمایگذاری جهانی بر آموزش در راستای رسیدن به اهداف توسعه پایدار دارد و این شامل منابع گردآوری و تحلیل داده برای پایش سرعت پیشرفت می‌شود.
خانم مونتویا ادامه داد: «آموزش باید در دسترس همه کودکان باشد که این مستلزم پایش موثر این است که همه کودکان به مدرسه روند و در آنجا آنچه را لازم است فرا گیرند. به همین دلیل انستیتوی آمار یونسکو که منبع رسمی اطلاعات برای سندستوسعه پایدار هم است، شاخص‌های جدیدی را برای آموزش برابر و بازده یادگیری شکل می‌دهد.»
این موارد در چهارمین کمیته راهبری آموزش توسعه پایدار سال ۲۰۳۰ مطرح خواهد شد. سازوکارهای رایزنی و همکاری آموزش جهانی در دستور کار ۲۰۳۰ که گزارش‌های استراتژیکی درباره سیاست‌ها، مسائل مالی، پایش‌ها و گزارش‌دهی فراهم خواهد آورد.

***

منبع

(Visited 106 times, 1 visits today)