ترجمه از الفبا//

دبیر کل سازمان ملل متحد در پیامی به مناسبت روز جهانی زن، ۸ مارس ۲۰۱۸ برابر با ۱۷ اسفند ماه گفت: پیشرفت زنان پیشرفت همه است.

متن کامل پیام آنتونیو گوترش به شرح زیر است:

اکنون در زمان مهمی برای احقاق حقوق زنان هستیم. نابرابری‌های تاریخی و ساختاری که اجازه دادند سرکوب و تبعیض رشد کند، به صورت بی‌سابقه‌ای افشا شده است. از آمریکای لاتین تا اروپا و آسیا، در شبکه‌های اجتماعی، در صحنه‌های فیلم‌ها، کف زمین کارخانه‌ها و در خیابان‌ها، زنان خواهان تغییری دائمی  هستند و زیر بار هیچ‌گونه آزار، تعرض جنسی و تبعیضی نمی‌روند.

رسیدن به برابری جنسیتی و قدرتمندسازی زنان و دختران مأموریت ناتمام زمان ما و بزرگترین چالش حقوق بشر در دنیاست.

فعالیت‌های نسل‌های پی‌درپی زنان به نتیجه رسیده است. تعداد دخترانی که به مدرسه می‌روند بیشتر از همیشه است، تعداد بیشتری از زنان در برابر کاری که می‌کنند حقوق می‌گیرند و در جایگاه‌های ارشد در بخش خصوصی، دانشگاه‌ها، سیاسی و سازمان‌های بین‌المللی از جمله ملل متحد قرار دارند. برابری جنسیتی در قوانین بی‌شماری آمده است و سنت‌های آسیب‌زا مانند ختنه زنانه و ازدواج کودکان در بسیاری از کشورها خلاف قانون اعلام شده است.

اما اگر بخواهیم نابرابری‌های تاریخی قدرت که زیربنای تبعیض و استثمار است را در نظر بگیریم، موانع بزرگی در مسیر وجود دارد.

بیش از یک میلیارد زن در سرتاسر دنیا دسترسی به قوانین برای حفاظت خود از خشونت خانگی جنسی ندارند. اختلاف دستمزد جهانی بر اساس جنسیت ۲۳% است و در مناطق روستایی به ۴۰% افزایش پیدا می‌کند و کارهایی که بسیاری از زنان بدون دریافت دستمزد انجام می‌دهند، مورد توجه قرار نمی‌گیرد.

نسبت حضور نمایندگان زن در پارلمان‌ها به‌طور میانگین یک چهارم مردان است و حضور آنان در هیأت‌های مدیره حتی از این هم کمتر است. بدون اقدامات هماهنگ در دهه‌های آینده میلیون‌ها دختر دیگر در معرض ناقص‌سازی جنسی زنان (ختنه) قرار می‌گیرند.

زمانی که قانون وجود دارد، اغلب به آن بی‌توجهی می‌شود و به زنانی که به دنبال جبران خسارت‌های حقوقی هستند با تردید نگاه می‌شود، متهم و سپس اخراج می‌شوند. امروزه می‌دانیم که آزار و سوءاستفاده جنسی مدت‌هاست در محل کار، اماکن عمومی و منازل شخصی در کشورهایی در جریان است که به پیشینه برابری جنسیتی خود افتخار می‌کنند.

سازمان ملل متحد باید برای دنیا نمونه باشد.

معتقدم همیشه این‌گونه نبوده است. از ابتدای تصدی‌ام در سال گذشته، تغییراتی در مقر سازمان ملل متحد، در عملیات حفظ صلح و در تمامی دفترهایمان در سرتاسر دنیا ایجاد کردم.

اینک برای نخستین بار در تیم مدیریتی ارشدم به توازن جنسیتی رسیده‌ایم  و مصمم هستم که در تمام سازمان ملل متحد به این هدف برسیم. هیچ‌گونه آزار جنسی را بر نمی‌تابم و برنامه‌هایی برای پیشرفت گزارش‌دهی و پاسخ‌گویی تهیه شده است. در حال همکاری نزدیک با کشورهای سراسر دنیا هستیم تا از استثمار و آزار جنسی توسط کارکنان در ماموریت‌های حفظ صلح پیشگیری شود و از قربانیان این آزارها حمایت شود.

در سازمان ملل متحد در کنار زنان سرتاسر جهان هستیم در حالی‌که آنان برای غلبه بر نابرابری‌های رویاروی خود مبارزه می‌کنند؛ چه زنان روستایی باشند که با تبعیض دستمزد رو‌به‌رو هستند، چه زنان شهری که برای تحول برنامه‌ریزی می‌کنند، چه زنان پناه‌جویی که در خطر استثمار و آزار هستند و چه زنانی که انواع تبعیض مضاعف را تجربه می‌کنند: زنان بیوه، زنان بومی، زنان معلول و زنانی که از هنجارهای جنسیتی پیروی نمی‌کنند.

قدرتمندسازی زنان در قلب دستور کار ۲۰۳۰ برای توسعه پایداراست. پیشرفت در آرمان‌های توسعه پایدار به معنای پیشرفت برای زنان در همه جای دنیاست. ابتکار مشترک سازمان ملل متحد و اتحادیه اروپا به نام Spotlight، بر مسئله از بین بردن خشونت علیه زنان و دختران تمرکز دارد، که خود پیش‌نیاز برابری و قدرتمندسازی است.

اجازه دهید شفاف بیان کنم: این لطف به زنان نیست؛ برابری جنسیتی موضوعی حقوق بشری است، اما در عین حال به نفع همه ما است؛ مردان و پسران، زنان و دختران. نابرابری جنسیتی و تبعیض علیه زنان به همه ما آسیب می‌زند.

مستندات زیادی نشان می‌دهد سرمایه‌گذاری بر زنان کاربردی‌ترین روش برای ارتقای جوامع، شرکت‌ها و حتی کشورهاست. شرکت زنان در فعالیت‌ها باعث قوام توافق‌های صلح، تاب‌آوری جوامع و تقویت اقتصاد می‌شود. جایی‌که زنان مورد تبعیض قرار می‌گیرند، غالبا اعمال و اعتقاداتی را می‌یابیم که برای همه ضرر دارند. مرخصی پس از تولد فرزند برای پدران، قوانین علیه خشونت خانگی و قوانین حقوقی دستمزد برابر به سود همه مردم است.

در چنین برهه حساسی برای حقوق زنان، هنگام آن رسیده تا مردان در کنار زنان قرار گیرند و به آنان گوش فرا دهند و از زنان بیاموزند. اگر زنان بخواهند به توان بالقوه برسند و موجب پیشرفت ما در جوامع و اقتصاد جهانی شوند، شفافیت و پاسخگویی ضروری است.

مفتخرم عضوی از این جنبش باشم و امیدوارم که در سازمان ملل متحد و سرتاسر دنیا طنین‌انداز باشد. 

***

منبع

(Visited 186 times, 1 visits today)