رضا عبدی//

تعدادی از کاربران شبکه‌های اجتماعی به‌ویژه توییتر به طرح مسأله ازدواج کودکان در سریال نوروزی پایتخت ۵ واکنش نشان داده‌اند. در قسمت‌های ابتدایی این سریال ماجرای خواستگاری از سارا و نیکا شخصیت‌های نوجوان سریال مطرح شده است و البته از آنجا که هنوز نیمی از قسمت‌ها پخش نشده، پایان این ماجرا مشخص نشده است.

زهرا کهرام، از اعضای داوطلب جمعیت دانشجویی امام علی که سابقه دبیری سمیناری را با موضوع آسیب‌های ازدواج کودکان دارد، در واکنش به خواستگاری از دختران نوجوان در سریال پایتخت ۵ در حساب توییتری خود نوشت:

ما تو جمعیت امام علی از دیدن تجربیات تلخ و افتضاح #ازدواج_کودکان نصف شدیم و هروله ها زدیم تا جلوشو بگیریم… این اصرار سریال پایتخت که هر شب یه جوری خیلی عادی از ازدواج بچه ها حرف می زنه ندیده گرفتن تمام دردهاست. خوبه دست اندرکارانش یه حرکتی بکنن و اعلام موضع کنن در این مورد.

هدیه کیمیایی، خبرنگار روزنامه قانون هم در یک توییت نوشته است:

جنس شوخی‌های کثیف و نگاهی که #سریال_پایتخت به #ازدواج_کودکان داره، بازتاب نگاه حکومت و مسئولان است. بیخود نیست #لایحه_حمایت_از_کودکان ۶ ساله در راه مجلس و شورای نگهبان رفت و برگشت می‌خوره بدون اینکه به نتیجه‌ای برسه. فاجعه اینه که رنج کودکان در این سرزمین جدی گرفته نمی‌شود.

اما سارا رضایی دیگر کاربر توییتر ابراز امیدواری کرده است که فیلم‌نامه‌نویس سریال اعلام موضع کند و توضیح بدهد:

امیدوارم همانطور که محسن تنابنده نسبت به #سانسور رقص واکنش نشون داد، در مورد این “اصرار” مسخره به #ازدواج_کودک در #پایتخت۵ اعلام موضع کنه!

کاربر دیگر توییتر با نام طره‌ی مشک‌سا هم نوشته است:

انتظار می‌رفت دخترهای نقی که در سری قبل ورزش رزمی میکردند، در این سری موفقیت‌های ورزشی‌شون رو نشون بدن نه اینکه شوهرشون بدن! #پایتخت۵

اما نگین باقری، که از فعالان حقوق زنان است، در نظری مخالف با دیگر کاربران نوشته است:

من هر شب دارم پایتخت می‌بینم. واقعا شک دارم اونی که شما درباره‌ش توییت می‌کنین پایتخت باشه‌. یه کاراکتر ابلهی گفت من می‌خوام برم خواستگاری این دو تا دخترا. از دم با هر کی مطرح کرد، یقه جر دادن و باهاش مخالفت کردند. از جمله مادر و پدر دختر.

فاطمه در توییتی جالب توجه بخشی از گفتگو با دختر ۹ ساله‌اش را نقل کرده و نوشته است:

دخترم میگه رحمت می‌خواد از کی خواستگاری کنه؟میگم سارا،نیکا برا رحمان،رحیم؛ با چشمای گرد می‌پرسه اینا که بچه‌ن،تازه سنشون نمی‌خوره!

دخترم فقط ۹سالشه؛ آقای تنابنده و امیرحسین قاسمی نویسنده‌های پایتخت چندسالشونه؟؟

برای اطلاع از سایر نظرات مخالف و موافق سریال پایتخت هشتگ‌های #پایتخت۵ و #ازدواج_کودک در توییتر و اینستاگرام را دنبال کنید.

(Visited 1,696 times, 1 visits today)