مترجم سحر طبیب‌زاده//

آژانس کودکان سازمان ملل هشدار داده است کودکان مناطق جنگی به طور روزافزونی به عنوان سلاح جنگی مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرند. آنها وادار به جنگیدن می‌شوند، مجبور می‌شوند تا به عنوان بمب‌گذاران انتحاری عمل کنند و به عنوان سپر دفاع انسانی مورد سواستفاده قرار می‌گیرند.

درگزارشی که سال ۲۰۱۷ را سالی سخت و خشونت‌بار برای کودکان درگیر جنگ عنوان نمود، یونیسف اظهار داشت که طرفین درگیری‌ها آشکارا قوانین انسانی بین‌المللی را نادیده گرفته‌اند و به طور معمول کودکان مورد تهاجم قرار می‌گیرند.

تجاوز، ازدواج اجباری، آدم‌ربایی و برده‌داری به تاکتیکی استاندارد و متداول در جنگ عراق، سوریه، یمن و همچنین در نیجریه، سودان جنوبی و میانمار بدل شده بود.

بعضی از کودکانی که توسط گروه‌های تندرو ربوده شده بودند، پس از آزادشدن مجددا توسط نیروهای امنیتی مورد سواستفاده قرار گرفتند. سایرین در جنگ غیر مستقیم از طریق سوء تغذیه و انواع بیماری‌ آسیب دیدند چرا که دسترسی به غذا، آب و لوازم بهداشتی محدود یا غیر ممکن شده بود.

بعضی از ۲۷ میلیون کودک در نواحی درگیر در جنگ از مدرسه اخراج شده‌اند. بر طبق اظهارات مانوئل فونتین، مدیر برنامه اورژانس یونیسف، «بعضی از کودکان در خانه، مدرسه یا محل بازی هدف حمله و رفتارهای خشونت‌آمیز بوده‌اند.» و «از آنجا که این وضعیت ادامه داشته نمی‌توانیم خاموش و منفعل بمانیم، چنان بی‌رحمی و خشونتی نباید بدل به یک هنجار جدید شود.»

بیشتر جنگ‌هایی که بر کودکان اثرگذار بودند جنگ‌های طولانی مدتی بودند که در آفریقا اتفاق افتادند.
در ۲۰۱۷:
-بوکو حرام، سازمان نظامی جهاد فعال در نیجریه، چاد، نیجر و کامرون دست‌ کم ۱۳۵ کودک را مجبور به فعالیت به عنوان بمب‌گذار انتحاری کردند، ۵ برابر سال ۲۰۱۶.
-در جمهوری آفریقای مرکزی پس از موج جنگ‌های فرقه‌ای که کشور را از ۲۰۱۳ در برگرفت، کودکان مورد تجاوز قرار گرفتند، کشته شدند و یا به زور به کار گرفته شدند.
-خشونت‌های سیاسی و نظامی در جمهوری دموکرات کنگو بیش از ۸۵ هزار کودک را از خانه‌هایشان آواره کرده است و این در حالی است که بیش از ۲۰۰ مرکز سلامت و ۴۰۰ مدرسه، به طور عمد مورد حمله قرار گرفته‌اند.
-در سومالی در ۱۰ ماه ابتدای ۲۰۱۷، حدود ۱۸۰۰ کودک به اجبار به جنگ فرستاده شدند در حالیکه از سال ۲۰۱۳ در سودان جنوبی ۱۹ هزار کودک در نیروهای مسلح به کار گرفته شده‌اند.
-در یمن طی ۳ سال جنگ، دست کم ۵ هزار کودک مجروح یا کشته و ۱.۸ میلیون کودک دچار سوء تغذیه بر جای گذاشت.
مریتکس رلیانیو از یونیسف در صنغا می‌گوید: «سال ۲۰۱۷ برای کودکان یمن سال خیلی بدی بود.»
کودکان در خاورمیانه و مرکز جنوب شرق آسیا نیز از تاثیرات جنگ مصون نبوده‌اند.
در سوریه و عراق کودکان به عنوان سپر انسانی مورد استفاده قرار گرفته‌اند، در محاصره بوده‌اند و یا هدف تک تیراندازان قرار گرفته‌اند. در افغانستان هفتصد کودک در ۹ ماه ابتدای این سال در جنگ کشته شدند.
کودکان روهینگیایی در میانمار هدف خشونت سازمان یافته بودند و از خانه‌هایشان بیرون رانده شدند. بیش از نیمی از ۶۵۰ هزار روهینگیای رانده شده به مرز بنگلادش زیر ۱۸ سال سن داشتند.
یونیسف همه طرف‌های درگیر در جنگ‌ها را به احترام گذاشتن به قوانین بین‌المللی انسانی و پایان‌دادنِ خشونت علیه کودکان و اجتناب از مورد هدف قراردادن ساختارهای شهری نظیر مدارس و بیمارستان‌ها فراخوانده است. یونیسف همچنین از دولت‌های بانفوذ در احزاب غیر دولتی درگیر در منازعات خواسته است تا از نفوذ و قدرت خود برای محافظت از کودکان استفاده کنند.
پاپ فرانسیس، در پیغام خود به مناسبت کریسمس، توجه‌ها را به وضعیت وخیم کودکان در مناطق درگیر در جنگ جلب نمود. او با اشاره به یمن، عراق، سوریه و دولت‌های آفریقایی گفت: «ما مسیح را در کودکان سراسر دنیا می‌بینیم آن‌هنگام که صلح و امنیت توسط خطر جنگ و درگیری تهدید می‌شود.»

***

منبع

(Visited 260 times, 1 visits today)