یک نهاد خیریه بریتانیایی می‌گوید باید در مدارس در مورد پریود (قاعدگی) هم به دختران و هم به پسران آموزش داد.
برنامه بین‌المللی (پلن اینترنشنال) که از هشتاد سال پیش در زمینه بهبود سلامت، آموزش و امنیت کودکان به‌ویژه دختربچه‌ها فعالیت می‌کند معتقد است که مطرح نشدن این مباحث در مدرسه می‌تواند زیان‌بار باشد.
در تحقیقی که این نهاد انجام داده، از هزار دختر ۱۴ تا ۲۱ ساله تقریبا نیمی گفته‌اند که پریود باعث شرمساری آنها است و فقط یک چهارم آنها راحت بودند که درباره پریود در کلاس درس یا با دوستان خود صحبت کنند. به گفته این نهاد پریود هنوز “تابو و اسباب شرمساری” است و “به دخترها و پسرها به اندازه کافی در مدرسه آموزش داده نمی‌شود.”

مبحث عادت ماهیانه در کتاب تفکر و سبک زندگی ویژه دختران
علاوه بر این تحقیق این نهاد نشان داد که از هر ۷ دختر یک نفر وقتی نخستین‌بار پریود شده نمی‌دانسته در بدنش چه اتفاقی افتاده است.
این نهاد پیشنهاد کرده که هم به دختران هم به پسران بعد از دوره ابتدایی درباره پریود آموزش داده شود چرا که “پسرها به ما گفتند به نظر آنها این درست نیست که آنها چیزی درباره قاعدگی ندانند.”

تغییر و تحولات دوران بلوغ در دخترها و پسرها
در ایران از ۲ سال پیش در کتاب تفکر و سبک زندگی، کتاب تکمیلی ویژه دختران، در دوره اول آموزش متوسطه، پایه هفتم، درباره پریود آموزش داده شده است اما در کتاب مشترک چنین مبحثی وجود ندارد. در کتاب پسران در سال بعد مبحث بلوغ مطرح شده اما اشاره‌ای به بلوغ در دخترها نشده است.
در کتاب زیست شناسی ۲، دوره دوم متوسطه، پایه یازدهم، چرخه جنسی زنانه و عادت ماهیانه هم برای پسران و هم برای دختران آموزش داده می‌شود.

دوره جنسی در زنان در کتاب زیست شناسی ۲
وزارت آموزش و پرورش (معارف) افغانستان هم به تازگی برنامه‌ای را با عنوان “تجلیل و حمایت از حفظ الصحه (بهداشت فردی) دختران مکاتب” آغاز کرده تا دختران افغان را با دوران قاعدگی (پریود) آشنا کند و به آنان در این زمینه در مدرسه/مکتب و خانه آموزش‌های لازم را بدهد اما برنامه‌ای برای آموزش پسران در این باره ندارد.

❇️منبع: BBC

(Visited 1,049 times, 1 visits today)