مترجم: سحر طبیب‌زاده//

کریان‌ واتان برای دخترش کفش‌هایی می‌خواهد که او بتواند با آن‌ها از درخت بالا برود و سارا هیوز از لباس‌های دخترانه‌ای که با پرنسس‌ها و بچه‌گربه‌ها تزیین شده خسته شده است.

مقاله شما با عنوان «کلارک تولید کودک عروسکی را در پی متهم شدن به تبعیض جنسیتی متوقف کرد» در ۱۴آگوست، تلنگری برای من بود. همانطور که برای رفتن به مدرسه در سپتامبر آماده می‌شویم، با رفت‌وآمد نامطبوع به کفش‌فروشی جهت خرید کفش برای دختر ۷ ساله‌ام روبه‌رو می‌شوم. او دختر سختگیری نیست اما مادری وسواسی دارد. دوست ندارم ۳۰ تا ۵۰ دلار برای کفشی بپردازم که دخترم با آنها نتواند با برادرش فوتبال بازی کند یا از درخت بالا برود و یا حتی در باران برود بی‌آنکه همهٔ روز پاهایش خیس بماند. فروشنده بدشانس معمولا هدف خشم من قرار می‌گیرد و چنین پاسخ می‌دهد که این کفش‌ها فروش می‌روند. ممکن است این مدل‌ها فروش بروند اما وقتی شرکت‌ها فقط این مدل‌ها را تولید می‌کنند، چاره‌ای جز خرید آنها باقی نمی‌ماند. با تولید نکردن پاپوش‌های مناسب ما فرصت برابر با پسرها را از دخترانمان دریغ می‌کنیم.
ما تصمیم گرفته‌ایم که امسال به جای کفش دخترانه، برای دخترمان بوت بخریم.

کریان واتان، دریچه سوان
من یک دختر ۱۴ ماهه دارم و نگران انتخاب‌های محدود برای لباس و کفش دخترانه هستم. در آخرین مراجعه به فروشگاه کلارک تنها کفش‌های صورتی و براق دیدیم که با خرگوش‌ها، قلب‌ها و گل‌ها تزیین شده بودند. وقتی توضیح دادم به دنبال چه کفشی هستم (که رنگارنگ، صورتی یا براق نباشد) فروشنده گفت که بهتر است جعبه‌هایی را که آورده باز نکند و تایید کرد که انتخاب‌های خیلی کمی برای ما دارد. ما دست خالی و ناامید به خانه رفتیم. تنها مشکل کفش نیست لباس‌های دخترانه هم معمولا چالش هستند. من همیشه به‌دقت به‌دنبال لباس‌هایی با رنگ‌های شاد برای دخترم هستم اما تنها چیزی که پیدا می‌کنم صورتی است. تلاش می‌کنم تا لباس‌هایی بدون برچسب‌های لوس بخرم‌. مشخصا وقتی در بخش لباس‌های دخترانه «تسکو» بودم از دیدن لباس‌هایی که نه تنها صورتی بودند بلکه با شعارهای حاوی کلیشه‌های جنسیتی تزیین شده بودند منزجر شدم. من به‌دنبال لباس‌هایی با عکس‌ها یا درون‌مایه‌های مفرح هستم مانند آنچه پسر ۳ ساله‌ام می‌پوشد اما بیشتر پرنسس‌ها، بچه‌گربه‌ها، پری‌دریایی‌ها، قلب‌ها و گل می‌یابم. دخترم تنها یک تی‌شرت با طرح دایناسور دارد که آن‌هم از دوستی با تفکر مشابه به او هدیه رسیده است.
من به جست‌وجویم ادامه خواهم داد. به‌طور قطع دختران ما لیاقت بیشتری دارند. با این انتخاب‌های محدود چه پیامی به آنها می‌دهیم؟

سارا هیوز، لیسستر
آیا انقلاب جنسیتی گذرش به «کلارک» افتاده است؟ جای ناامیدی است که این کفش‌ها با پیام به ‌نسبت بالغشان به تبعیض‌های جنسیتی که در بخش‌های تبلیغات و تولید و فروششان اتفاق می‌افتد بی‌توجه هستند. نمک بر زخم آنجاست که بخش‌های مردانه که طراحی‌های محکمتر و کاربردی‌تری دارند، نقش رهبر نام دارند. این کلیشه‌سازی بی‌معنایی‌است. دختران جوان هم اکنون رهبران آینده هستند و این شرکت می‌بایست در طراحی‌اش این حقیقت را به‌طور شایسته منظور کند.

***

منبع

 

(Visited 128 times, 1 visits today)