رضا عبدی//

وقتی افکار عمومی جامعه از بروز اتفاقاتی مثل حمله تروریستی ملتهب است و اخبار راست و دروغ و شایعه، بی‌وقفه منتشر و دست‌به‌دست می‌شوند، بی‌پناه‌ترین و آسیب‌پذیرترین افراد، کودکان هستند.

آنها هر چند ممکن است درک صحیحی از چگونگی و علت اقدامات تروریستی نداشته باشند اما بسیار زودتر از بزرگسالان در برابر جو روانی ایجاد و منتقل شده پیرامون حادثه، واکنش نشان می‌دهند. پژوهش‌ها می‌گوید کودکان تا یک‌سال پس از حملات تروریستی، تحت تاثیر اضطراب ناشی از آن هستند.

برای کنترل ترس و جلوگیری از آسیب‌های پس از اضطراب حادثه در کودکان، بیش از هر چیز لازم است تا با آنها درباره حادثه گفت‌وگو کنیم. واقعیت را برایشان شرح دهیم و این اطمینان را به آنها بدهیم که هرچند مردم بی‌گناه زیادی به‌دلیل حملات تروریستی در جهان آسیب می‌بینند اما اکنون حادثه تمام شده و دلیلی برای نگرانی و ترس وجود ندارد. نیروهای امنیتی و پلیس کارشان را خوب انجام می‌دهند و مکان‌های عمومی مثل سابق امن و بی‌خطر هستند.

از رسانه‌ها در حضور کودکان کنترل شده استفاده کنیم و در جمع‌های خانوادگی و مهمانی‌‌های فامیلی اجازه ندهیم بحث و تحلیل‌های گروهی پیرامون شایعات شکل بگیرد.

تا آنجا که امکان دارد آنها را تنها در خانه نگذاریم و به یاد داشته باشیم مرز بین واقعیت و خیال در کودکان بسیار نامرئی است، به همین خاطر به پرسش‌هایشان درباره حوادث تروریستی پاسخ صحیح بدهیم.

@aleph_ba

(Visited 129 times, 1 visits today)