الهام سلمانی فروغی//

سال ۱۳۴۵ بود که کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان اولین کتاب خود را منتشر کرد: مهمانهای ناخوانده، که نویسنده‌اش فریده فرجام است (کارگردان سینما و تئاتر، نمایشنامه‌نویس و داستان‌نویس) و تصویرگرش جودی فرنانفرماییان.

بیش از ۵۰ سال از انتشار این کتاب می‌گذرد و در طول نیم قرن گذشته جزو پرتیراژترین کتاب‌های کودک بوده و اکنون خبر خوب این که این داستان به‌همت دفتر آثار و حفظ و احیای میراث معنوی و طبیعی ناملموس و دفتر کودک و نوجوان با شماره ۱۳۹۴ در فهرست میراث ناملموس قرار گرفته. خبر را پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری در سامانه اینترنتی خود اعلام کرده است.

مهمانهای ناخوانده برای گروه سنی الف و ب (۳-۹ سال) مناسب است و قصه‌ای قدیمی را بازگو می‌کند: پیرزنی که در دهی کوچک زندگی می‌کند و یک شب که باران تندی می‌بارد، چندین بار صدای تق‌تق در خانه‌اش را می‌شنود و هربار با مهمان ناخوانده جدیدی روبرو می‌شود.
 
کانون این کتاب را ۲۰ بار تجدید چاپ کرده؛ یعنی ۳۷۷۰۰۰ نسخه از آن منتشر شده است. همچنین اقتباس‌های متعددی از آن صورت گرفته، در قالب‌هایی چون کتاب، اثر سینمایی، اثر رادیویی و تلویزیونی، نمایش و… 

ناگفته نماند که کتاب الکترونیک فارسی-انگلیسی، کتاب صوتی، بریل، ترجمه به زبان کردی و نهایتا انیمیشن مهمانهای ناخوانده نیز در کانون تولید شده است.

لیلا کفاش‌زاده، مسئول دفتر کودک و نوجوان پژوهشگاه و کارشناس این پرونده، در سامانه اینترنتی پژوهشگاه بیان مفهوم صلح و دوستی و پذیرش تفاوت‌ها، مهمان‌نوازی، مدیریت بحران، پناه‌جویی، آشتی با محیط‌زیست، ارتباط بین نسلی و آموزش هم‌زیستی مسالمت‌آمیز به کودکان را از ویژگی‌های این اثر ارزشمند برشمرده است.

 

منبع: پایگاه خبری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان

(Visited 296 times, 1 visits today)