براساس اطلس وضعیت زنان و طرح آمارگیری نیروی کار در سال ۱۳۹۴، تعداد دختران روستایی ۶-۱۷ ساله که به مدرسه نمی‌روند در استان کردستان بیش از سایر استان‌هاست. اما دختران شهری که در همین محدوده سنی هستند و مدرسه نمی‌روند در استان سیستان‌وبلوچستان بیش از سایر استان‌های کشور زندگی می‌کنند.

وقتی آمار باسوادی زنان را بررسی می‌کنیم، این نقص تحصیل دختران بیشتر به چشم می‌‌آید: پایین‌ترین درصد باسوادی زنان در استان سیستان‌وبلوچستان ثبت شده است. درصد زنان باسواد استان تهران نیز، احتمالا طبق انتظار، بیش از زنان باسواد سایر استان‌هاست. پایین‌بودن درصد زنان باسواد در سیستان‌وبلوچستان نتیجه دیگری نیز دارد: بیشترین میزان زایمان قبل از ۱۸ سالگی در همین استان ثبت شده است (ناگفته پیداست که این استان از نظر میزان رواج ازدواج دختران کمتر از ۱۸ سال چه وضعیتی دارد)؛ درحالی‌که این وضعیت در استان یزد کمتر از سایر استان‌های ایران است.

دو استان یزد و سیستان‌وبلوچستان از منظری دیگر نیز در دو سوی طیف ایستاده‌اند؛ تعداد زنان ۱۵ تا ۵۴ ساله‌ای که درباره پیشگیری از ایدز آگاهی صحیح دارند: یزد بیشترین تعداد و سیستان‌وبلوچستان کمترین تعداد.

باتوجه به بالابودن آمار زایمان قبل از ۱۸ سالگی در استان سیستان‌وبلوچستان، عجیب نیست که می‌بینیم در این منطقه درصد میزان شیوع پیشگیری از بارداری به‌وسیله کل روش‌ها از تمام استان‌های کشور پایین‌تر است. استان مرکزی اما در نقطه مقابل قرار دارد و بالاترین درصد میزان شیوع پیشگیری از بارداری به‌وسیله کل روش‌ها را از آن خود کرده است.

زنان استان سمنان نیز از منظری دیگر رتبه نخست کشور را به خود اختصاص داده‌اند: میزان استفاده از اینترنت. زنانی که در سیستان‌وبلوچستان زندگی می‌کنند، مطابق انتظار، کمتر از زنان سایر استان‌ها از اینترنت استفاده می‌کنند.

اما در حوزه اشتغال زنان نیز آمار جالبی به‌چشم می‌خورد. درحالی‌که نرخ بیکاری مردان ۹/۳ درصد ثبت شده، نرخ بیکاری زنان ۱۹/۴ درصد است. در میان استان‌های کشور، خراسان جنوبی بالاترین نرخ اشتغال زنان را دارد و کهگیلویه‌ و بویراحمد پایین‌ترین. به‌عبارت دیگر استان کهگیلویه ‌و بویراحمد با ۳۳/۵ درصد بالاترین نرخ بیکاری زنان را در کشور دارد.

در کل کشور نیمی از زنان تحصیل‌کرده دانشگاهی که در جست‌وجوی کارند، به شغلی دست نیافته‌اند. ناگفته نماند که از میان زنان شاغل ایرانی نیز نیمی از آنها در بخش غیررسمی کار می‌کنند و فقط یک درصد از زنان شاغل کشورمان به‌عنوان کارفرما مشغول کار هستند.

 

برخی منابع:

http://women.gov.ir/home/atlas/262

http://women.gov.ir/home/atlas/259

http://women.gov.ir/home/atlas/258

http://women.gov.ir/home/atlas/260

 

(Visited 464 times, 1 visits today)