محمد نفریه در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا با بیان اینکه به نظر من زندان‌هایی که تعدادی زن دارای فرزند در آن حضور دارند؛ باید مهدکودک داشته باشند، گفت: به لحاظ تخصصی صلاح نمی‌دانیم به جز کودک زیر ۲سال که نیاز به شیردهی و تماس نزدیک به مادر دارد، کودک دیگری در محیط زندان با قی بماند.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: اما کودک بالای دوسال باید به مراکز بهزیستی تحویل شود، زیرا کودک در این سن می‌تواند با محیط ارتباط برقرار کرده و بسیاری از آموزش‌ها را می‌بیند و در دوران حساسی قرار دارد.

نفریه با تاکید براینکه کودک بالای دو سال نباید در زندان باشد، ‌اظهار کرد: در حال حاضر نیز برخی کودکان بالای دوسال به دلیل اصرار مادر یا دلایل دیگر هنوز در زندان‌ها هستند.

مدیر کل امور کودکان و نوجوانان با یادآوری اینکه چند سالی بحث دایر کردن مهدکودک در زندان‌ها مطرح بود، اضافه کرد: ما اعلام کردیم که در بحث صدور مجوز، تربیت مربی و کمک برای تجهیز این مهد‌ها به دوستان کمک می‌کنیم، اما در عمل مشکلات عدیده‌ای همچون بحث رفت و آمد کودک از بخش به مهد، رفت و برگشت پرسنل به لحاظ حفاظتی و حراستی  وجو دارد. در حال حاضر هیچ‌گونه مجوزی برای احداث مهدکودک زندان داده نشده است.

وی با بیان اینکه پیشنهاد می‌دهم، این کودکان از زندان بیرون آمده و به نزدیک‌ترین مهدکودک بروند و از خدمات آن بهره ببرند، اظهار کرد: به لحاظ تخصصی بهتر است؛ کودک بالای ۲ سال در زندان نباشد، بلکه در مراکز بهزیستی بوده و پس از آزادی مادر دوباره به دامان وی بازگردد.

نفریه در پایان گفت: در حال حاضر هیچ مهدکودکی در زندان‌های کشور نداریم، اما چند سال پیش بازدیدی از زندان‌ها داشتیم و خدمات مراقبتی خوبی برای کودکان ساکن در زندان فراهم کردیم.

گفتنی است؛ چندی پیش رئیس سازمان زندان‌ها در گفت‌وگو با یکی از رسانه‌ها اعلام کرده بود، در کشور بین ۲۰۰ تا ۲۵۰ کودک با مادران خود در زندان به سر می‌برند.

****

منبع

 

(Visited 51 times, 1 visits today)