برگردان: مارینا فرهودی//

حالا که صفحه‎های نمایش به‎خصوص از نوع کوچک و قابل حمل همه‎جای زندگی‎مان حضور دارند کودکان زمان‎های بیشتری را صرف بازی‎های دیجیتالی می‎کنند. هر چند همیشه برایتان ممکن نیست کودکتان را که مجذوب صفحه‎ای مملو از عکس و صدا شده است همراهی کنید اما بیشترین میزان یادگیری کودک زمانی ممکن خواهد بود که او علاوه بر بازی، با شما نیز تعامل داشته باشد.

پرسیدن، دادن فرصت به فرزندتان تا تسلطش را در بازی به شما نشان دهد و بازی را ازنگاه خودش برایتان توصیف کند همگی راه‎هایی هستند که به او کمک می‎کنند تا بیشترین بهره را از زمان بازی‎اش به‎دست آورد.

پنج راه برای بهره‎برداری بیشتر از بازی‎های دیجیتالی

  • از فرزندتان درباره بازی‎های مورد علاقه‎اش بپرسید.

پرسش‎های شما فکر کودک را متوجه مراحل بعدی بازی خواهد کرد. سوالاتی مثل: «داری سعی می‎کنی چی کار کنی؟ اگه اون دگمه رو بزنی چی می‎شه؟» اگر درباره یک بازی ‎اطلاعات کافی ندارید به او ملحق شوید تا بدانید چه چیزی در آن بازی هست.

  • از او بپرسید که درباره یک بازی جدید یا مرحله جدیدی از یک بازی قدیمی چه چیزی کشف‎ کرده است.

سعی کنید به درکی که کودکتان ازصفحه بازی‎اش دارد پی ببرید. چون دستاوردهای او درجریان بازی لزوما همان کشفیات او نیستند و شاید لازم باشد که شما با سوالاتی او را در یافتن این کشفیات راهنمایی کنید. مواردی مثل: «چه کار جدیدی کردی؟ تا حالا هم این کار رو کرده بودی؟ فکر می‎کنی اگه بخوای این اتفاق باز هم بیفته چی کار باید کنی؟»

  • مدت زمان بازی کردن او را (حتی در مورد بازی‎هایی که درونشان حرکات فیزیکی هم گنجانده شده‎اند) محدود کنید.

بازی‎های فیزیکی خارج از منزل، ارتباط با دوستان و خانواده، انجام کارهای هنری و ساخت کاردستی و کشف انواع دیگری از بازی‎ها نیز برای رشد کودک ضروری‎اند.

  • با رده‎بندی بازی‎ها آشنا شوید و از توضیحات مربوط به آنها استفاده کنید.

«هیات رده‎بندی نرم‎افزارهای تفریحی» برای همه بازی‎های ویدیویی و کامپیوتری رده‎بندی متناسب با محتوا و سن بچه‎ها تعیین می‎کند و برای والدینی که خواهان اطلاعات بیشتری باشند توضیحات مربوط به هر رده نیز ارایه می‎شود.

  • فراتر از رده‎بندی‎ها حرکت کنید.

سایت‎هایی مانند common sense media نظرات والدین را درباره بازی‎های ویدیویی محبوب همراه با عکس‎هایی از صفحات بازی‎ها و اطلاعات مفید دیگر منتشر می‎کند. بعد از خواندن چند تا از نظرات پیش از خرید یک بازی آن را قرض بگیرید یا اجاره کنید تا بتوانید جهت خریدن یا نخریدن آن تصمیم درستی بگیرید.

چهار ویژگی بازی‎ها که به رشد کودکان کمک می‎کنند:

  • داشتن سطوح‎ متفاوت دشواری

اینکه امکان تنظیم سطح مهارتی در بازی وجود دارد به کودک شما کمک می‎کند تا بازی را با ذهنی باز و به‎صورت کاوشگرانه شروع کند و زمانی که تسلطش بر بازی بیشتر شد به سطوح بالاتر که برایش چالش بیشتری دارد وارد شود.

  • دادن‎ فرصت انتخاب

دنبال بازی‎ها و فعالیت‎هایی باشید که به‎جای اینکه همه موارد بازی به‎صورت پیش‎فرض در نرم‎افزار تنظیم شده باشد به کودکتان فرصت می‎دهد تا علایق و ترجیحاتش را بیان کند. آزادی انتخاب رنگ یا شخصیت بازی و نیز امکان تغییر گزینه‎های دیگر در طول بازی حس کنترل و استقلال کودکان را رشد می‎دهد.

  • امکان بازی همزمان‎ چند بازیکن

بازی‎کردن با یک‎نفر دیگر (چه کودکی دیگر باشد و چه خود شما) به کودکتان شانس گفت‎وگو درباره یادگیری‎ها و کاوش‎گری‎هایش را می‎دهد. این مکالمات راه فوق‎العاده‎ای است برای پی‎بردن به چیزهایی که او تجربه می‎کند. ممکن است تعجب کنید اما نگاهی که شما به کارهای او دارید ممکن است با تصویر خودش کاملا فرق داشته باشد.

  • نبود کلیشه‎ها یا خشونت

جانبداری‎های جنسیتی یا فرهنگی ظریفی ممکن است در بازی‎ها گنجانده شود. مثلا صدای یک شخصیت ممکن است لهجه خاصی را به یک رفتار منفی مربوط کند. نظرات روی سایت‎ها را بخوانید یا بازی‎ها را پیش از خرید اجاره کنید تا از نبود این موارد مطمئن شوید. از بازی‎هایی که شخصیت‎هایش اختلافاتشان را با استفاده از خشونت حل می‎کنند بپرهیزید.

***

منبع

(Visited 128 times, 1 visits today)