برگردان: محمدرضا بزم‎آرا //

شدت تاثیرات منفی که استفاده از تکنولوژی بر جسم انسان می‎گذارد شگفت‎آور است. بچه‎ها امروزه خیلی بیش از پیش با ابزارهای دیجیتال سر و کار دارند و ممکن است به‎مرور به رفتارهایی مخرب عادت کنند. پژوهشگران پیشنهاد می‎کنند استفاده از ابزارهای دیجیتال باید به دو ساعت در روز محدود شود. این پیشنهاد با در نظر گرفتن این واقعیت مطرح شده که دنیای امروز به‎ناچار و به‎ شکل فزاینده‎ای غرق در تکنولوژی است. با این حال، پزشکان اطفال با توجه به خطراتی که تماشای طولانی مدت صفحات نمایش در پی دارد هنوز متقاعد نشده‎اند که این پیشنهاد را تعدیل کنند.

بر اساس یافته‎های جدید در استرالیا بچه‎ها زمان بیشتری از آنچه مطالعات گذشته نشان داده بود صرف استفاده از تکنولوژی می‎کنند. این مطالعه نشان داد که ساعاتی که کودکان خیره به صفحه‎های نمایش سپری می‎کنند بسیار بیش از حداکثر زمانی است که توسط متخصصان پیشنهاد می‎شود.

پژوهشگران در این پیمایش تفاوت بزرگی را در مقدار زمان استفاده کودکان از صفحات نمایش بر اساس سن، جنیسیت و نوع فعالیت یافتند. ۴۶ درصد از پسران کلاس سوم ابتدایی به‎طور میانگین بیشتر از دو ساعت در روز از این وسایل استفاده می‎کنند و این مقدار تا ۷۰ درصد در پسران کلاس نهم افزایش پیدا می‎کند. بین دختران کلاس سوم این مقدار در مقایسه با پسران هم‎سنشان کمی کمتر است (۴۳ درصد) اما تا کلاس نهم، این نسب در بین دختران از پسران هم‎سنشان پیشی گرفته و تا ۹۰ درصد افزایش پیدا می‌کند.

این تفاوت برای پژوهشگران غافلگیر کننده بود زیرا تحقیقات دیگر نشان داده بود که پسران در تمام مقاطع بیشتر از دختران از صفحات نمایش استفاده می‎کنند. توضیح دلیل پشت این یافته خلاف قاعده دشوار است، ولی وکتور ستراسبورگر بر این باور است که “دختران شاید زمان بیشتری را برای استفاده از این ابزار به‎منظور انجام تکالیف مدرسه سپری می‎کنند در حالیکه پسران بیشتر به ورزش (بدون استفاده از ابزارهای الکترونیک) یا بازی‎های ویدیویی با ابزارهای قابل حمل می‎پردازند.

استفاده عمومی از وب نیز از الگوی مشابهی پیروی می‎کند. ساعات استفاده پسران و دختران از وب تا کلاس نهم افزایش دارد. به‎عنوان مثال تقریبا نیمی از دختران کلاس نهم بیشتر از دو ساعت در روز در وبسایت‎های مختلف (که لزوما وبسایت‎های شبکه‎های اجتماعی نیستند) سپری می‎کنند.

آکادمی طب اطفال امریکا پیشنهاد می‎کند کودکان بین سه تا هجده سالگی حداکثر دو ساعت در روز از صفحات نمایش استفاده کنند و کودکان کمتر از سه سال از استفاده کردن از این ابزار منع شوند. ولی این پیشنهاد به این معنی نیست که متخصصان رسانه‎های دیجیتال را به‎کلی مضر می‎دانند. مارجری هوگان می‎گوید “ما قصدمان این نیست که رسانه­‎ها را خطرناک معرفی کنیم، زیرا این بخشی از زندگی امروزی است و تاثیرگذاری رسانه بر زندگی افراد به شکل پیش‎رونده‎ای ادامه دارد. ما باید به کودکان بیاموزیم چگونه انتخاب‎های درستی داشته باشند و چگونه استفاده را محدود کنند و چگونه مطمئن باشند که این ابزار جای همه امکاناتی که می‎تواند در اختیار آنها باشد را نمی‎گیرد. ”

با این وجود، پزشکان اطفالی که از سوی مراکز علمی پیشنهادات بهداشتی را مطرح می‎کنند باید به آسیب‎هایی که استفاده از این ابزار در پی دارد، در کنار منافع آموزشی‎اش توجه کنند. بسیاری از مطالعات نمایان‎گر اثرات منفی گوناگون استفاده از صفحات نمایش بر سلامت افرادند. در وبسایت آکادمی طب اطفال آمده است: “مطالعات نشان داده است که استفاده بیش از حد از رسانه منجر به کم شدن تمرکز حواس، مشکلات درسی، اختلال در خواب و خوراک، و چاقی می‎شود. به‎علاوه اینترنت و تلفن همراه می‎توانند زمینه‎ساز رفتارهای پرخطر و ممنوعه باشند.” اخیرا پژوهشگران نگرانی‎های جدیدی در مورد تغییر در رفتارهای اجتماعی ابراز می‎کنند. حتی یک اختلال جسمی مطرح شده است که “گردن پیامکی” نامگذاری شده.

ستراسبورگر معتقد است که پیشنهاداتی مانند آنچه آکادمی طب اطفال امریکا ارائه کرده است، می‎تواند به والدین کمک کند که به شکل مسوولانه‎ای استفاده کودکان از تکنولوژی را تصحیح کنند. ستراسبورگر می‎گوید: “در طول هفته‎هایی که کودکان در مدرسه‎اند، اگر حدود پنج ساعت جلوی تلویزیون سپری می‎کنند به‎جای اینکه بیرون از خانه بازی کنند یا تکالیفشان را انجام دهند یا با والدینشان تعامل داشته باشند، بدانید که با مشکلی مواجهید.”

***

منبع

(Visited 97 times, 1 visits today)