چهار وزیر دولت یازدهم به همراه جمعی از اقتصاددانان، جامعه‏‌شناسان، سیاست‏گذاران، فعالان اجتماعی، فعالان رسانه‌ای و هنرمندان در دومین کنفرانس «توسعه و عدالت آموزشی» برای کاهش فقر آموزشی در ایران هفتم و هشتم آذر ماه راهکارها و برنامه‎های خود را ارائه می‎دهند.

به گزارش دبیرخانه دایمی کنفرانس «توسعه و عدالت آموزشی» همدلی و همزبانی مردم و سیاستگذاران، برای کاهش فقر آموزشی کودکان شعار کلیدی این کنفرانس است که به ریاست محمدرضا واعظ مهدوی محقق اقتصاد فقر و معاون علمی سازمان مدیریت و برنامه ریزی،‌ دبیری میثم هاشم خانی پژوهشگر اقتصاد اجتماعی و به همت جامعه حامیان توسعه و عدالت آموزشی، ‌وزارت آموزش و پرورش،‌ سازمان مدیریت و برنامه‎ریزی و دانشگاه تهران در تالار علامه امینی دانشگاه تهران برگزار می‎شود.

در مراسم افتتاحیه این کنفرانس محمدباقر نوبخت رئیس سازمان مدیریت و برنامه‎ریزی به دغدغه‎های فعالان این عرصه پاسخ می‎دهد و در ادامه محمد حسین فرهنگی،‌ عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی و احمد توکلی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گزارشی از وضعیت عدالت آموزشی و اقدامات قوه قانونگذاری در این زمینه ارائه می‎کنند.

رونمایی از صندوق توسعه عدالت آموزشی توسط علی اصغر فانی وزیر آموزش و پرورش و محمدرضا حافظی بنیانگذار جامعه خیرین مدرسه‎ساز از دیگر برنامه‎های روز نخست کنفرانس است. همچنین بر اساس مصوبه کنفرانس سال گذشته ردیف بودجه‎ای برای عدالت آموزشی و به طور مشخص برای استان سیستان و بلوچستان توسط دولت اختصاص یافت که علی‎رضا نخعی مدیر آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان درباره هزینه کرد این بودجه و برنامه‎های این اداره گزارش می‎دهد.

برگزاری هشت پنل با حضور اساتید اقتصاد و جامعه‎شناسی،‌سیاستگذاران آموزشی،‌ فعالان اجتماعی،‌ هنرمندان و اصحاب رسانه از دیگر بخش‎های این کنفرانس است که در ابتدای هر پنل معلمانی از هشت استان مرزی و محروم درباره معضلات آموزشی در منطقه خود سخنانی را بیان خواهند کرد. همچنین در اولین پنل موضوع تبدیل مدارس مناطق محروم به پیشران فقرزدایی در آموزش،‌ سلامت و تغذیه به مدیریت روزبه کردونی مدیرکل دفتر آسیب‎های اجتماعی وزارت رفاه بررسی و سخنرانان کلیدی آن علی ربیعی وزیر تعاون،‌ کار و رفاه اجتماعی و داوود دانش جعفری قائم مقام وزارت بهداشت و درمان خواهند بود.

نقش «نوآوری‎های اجتماعی» و «مسوولیت‎پذیری اجتماعی» شرکت‎ها در توسعه عدالت آموزشی عنوان پنل دوم است که به مدیریت علی ترقی‎جاه مدیرعامل موسسه همنوا و پژوهشگر تعلیم و تربیت در سال‎های اولیه کودکی برگزار و سخنرانان کلیدی آن محمدعلی نجفی وزیر اسبق آموزش و پرورش و محسن جلالپور رئیس اتاق بازرگانی،‌ صنایع،‌ معادن و کشاورزی هستند.

محمدحسین سلیمی جهرمی رئیس مرکز آمار،‌ منابع انسانی و فناوری اطلاعات آموزش و پرورش پنل سوم با موضوع «طراحی و انتشار عمومی دایره‎المعارف آمارهای عدالت‎محور آموزش و پرورش» را مدیریت و سخنرانان کلیدی آن علیرضا زاهدیان، رئیس اسبق پژوهشکده مرکز آمار ایران و جواد صالحی اصفهانی استاد اقتصاد دانشگاه Virginia tech خواهند بود.

«توسعه عدالت آموزشی در بودجه ۹۵ و برنامه ششم توسعه» در پنل چهارم با مدیریت علی الهیار ترکمان، رئیس امور آموزش و پرورش سازمان مدیریت و برنامه‎ریزی بررسی می ‎شود و سید ابوالفضل رضوی، معاون توسعه روستایی و مناطق محروم کشور و حمید پورمحمدی، معاون زیربنایی سازمان مدیریت و برنامه‎ریزی به عنوان سخنرانان کلیدی این بخش نظرات خود را ارائه می‎دهند.

محسن رنانی، عضو هیات علمی اقتصاد دانشگاه اصفهان پنل پنجم با موضوع «الزامات تحقق دستور موکد رهبری درباره توسعه عدالت آموزشی و کودکان مهاجر» را مدیریت می‎کند که در آن طهماسب مظاهری، وزیر اسبق اقتصاد و دارایی و محمود جراحی، معاون بنیاد مستضعفان به عنوان سخنران کلیدی حضور دارند.

«راهکارهای غنابخشی آموزش کودکان و نوجوانان به عنوان زیرساخت تحقق اقتصاد مقاومتی» در پنل ششم با مدیریت علی آقامحمدی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و با سخنرانی کلیدی محمد سعیدی‎کیا، رئیس بنیاد مستضعفان و جانبازان، و علینقی مشایخی، استاد مدیریت دانشگاه شریف، بررسی می‎شود.

سید محمد بطحایی، قائم مقام وزارت آموزش و پرورش، نیز پنل هفتم را مدیریت می‎کند که در آن «راهکارهای عملیاتی کاهش تمرکز در آموزش و پرورش در جهت توسعه عدالت آموزشی» مورد بحث و گفت‎وگو قرار می‎گیرد و مهدی نویدادهم، دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش و حسین عبده تبریزی، مدرس اقتصاد دانشگاه شریف به عنوان سخنران کلیدی حضور دارند.

«نوآوری های ICT و توسعه آموزشی عدالت محور» عنوان آخرین پنل این کنفرانس دو روزه است که مدیریت آن را علی زرافشان معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش به عهده دارد و محمود واعظی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و سفیر کره جنوبی در ایران به عنوان سخنران کلیدی سخنرانی می‎کنند.

در مراسم اختتامیه این کنفرانس نیز هنرمندان و مدیران رسانه مهم‎ترین خواسته‎ها از مردم و سیاستگذاران برای همدلی و همزبانی در توسعه آموزشی کودکان را در قالب سخنرانی‎های کوتاه مطرح می‎کنند که در این بخش رضا کیانیان،‌ سیدرضا میرکریمی،‌ مرضیه برومند،‌ علی درستکار،‌ پانته آ بهرام و علیرضا خمسه در بخش هنرمندان و علی میرزاخانی سردبیر روزنامه دنیای اقتصاد،‌حجت‎الاسلام دعایی مدیرمسوول روزنامه اطلاعات،‌ مهدی رحمانیان مدیرمسوول روزنامه شرق و عبدالرسول وصال مدیرمسوول روزنامه شهروند حضور دارند و در پایان نیز علی اکبر ولایتی سخنرانی اختتامیه را ارائه می‎کند.

علاقه‎مندان برای کسب اطلاعات بیشتر می‎توانند سایت حامیان فردا،‌ سایت رسمی دبیرخانه دائمی کنفرانس توسعه و عدالت آموزشی به آدرس   www.hamianefarda.com را نگاه کنند.

(Visited 48 times, 1 visits today)