براساس یک گزارش منتشر شده از سوی سازمان بهداشت جهانی و صندوق کودکان سازمان ملل (یونیسف) شمار موارد مرگ و میر در میان کودکان در جهان از سال ۱۹۹۰ تاکنون بیش از ۵۰ درصد کاهش یافته است.

بر اساس این گزارش طی ۲۵ سال پیش، ۱۲ میلیون و هفتصد هزار کودک زیر پنج سال جان خود را از دست داده‌اند اما تخمین زده می‌شود که این رقم برای سال جاری برای اولین بار به زیر شش میلیون نفر برسد.

اما این سازمان‌های فعال در امور بهداشت و سلامت کودکان هشدار داده‌اند که هنوز چالش‌های زیادی پیش‌رو است.

این سازمان‌ها گفته‌اند که هدف‌ سازمان ملل‌متحد برای سال جاری که دو سوم کاهش در آمار مرگ و میر در میان کودکان بوده است محقق نخواهد شد. اگرچه بر اساس این گزارش نرخ مرگ کودکان کاهشی ۵۳ درصدی را نشان می‌دهد.

گیتا رائو گوپتا، معاون دبیر اجرایی یونیسف، می‌گوید: “ما البته بایستی به این پیشرفت بزرگ اذعان کنیم” و در عین حال می‌افزاید “اما با این وجود، تعداد بالای مرگ در بین کودکان زیر پنج سال آن‌هم در اثر بیمارهای قابل پیشگیری ما را مجبور می‌کند بر تلاش‌های خود بیافزاییم.”

بر اساس گزارش منتشر شده، هر روز شانزده هزار کودک زیر پنج سال در جهان جان خود را از دست می‌دهند. بسیاری از این کودکان قربانی بیماری‌های قابل پیشگیری مانند ذات‌الریه و اسهال هستند در حالیکه نیمی از مرگ و میر بین کودکان بر اثر سوتغذیه است.

این گزارش همچنین به اختلاف در احتمال زنده ماندن کودکان در نقاط مختلف جهان اشاره دارد.

به گفته نویسندگان این گزارش، شانس زنده ماندن نوزادانی که در برخی از مناطق آفریقا متولد می‌شوند تا رسیدن به سن پنج سالگی یک به دوازده است اما این نرخ در کشورهای ثروتمند یک به ۱۴۷ است.

***

منبع: بی‌بی‌سی

(Visited 63 times, 1 visits today)