میانگین کشوری آمار کودک‌آزاری در سال گذشته بیش از ٢٠ مورد در هر روز بوده است. در سال ٩٠، براساس یک پژوهش مشخص شد در یک سال، نود و نه هزار و نهصد تماس مرتبط با اورژانس اجتماعی گزارش شده بوده که هشت هزار و ششصد هجده تماس آن مرتبط با کودک‌آزاری بوده است.
این پژوهش از معدود تحقیقاتی است که درباره کمیت کودک‌آزاری در ایران انجام گرفته است. بر این اساس ۴٩,٨ درصد کودک‌آزاری‌ها مربوط به آزار جسمی، ٣١.٣ درصد مربوط به غفلت، ١٢.۵ درصد مربوط به آزار روانی و روحی و ٢.٧ درصد مربوط به آزار جنسی است. آمار سازمان بهزیستی می‌گوید روزانه در استان تهران بیش از ١١ کودک مورد آزار قرار می‌گیرند به‌طوری‌که سال گذشته، هشت‌هزار و ششصد و هجده نفر درباره کودک‌آزاری با اورژانس اجتماعی تماس گرفته‌اند.
به گزارش نامه‌نیوز، این آمار برمبنای تماس‌هایی است که با خط تلفن اورژانس اجتماعی (١٢٣) برقرار شده و بدیهی است که موارد دیگری از کودک‌آزاری‌ نیز رخ می‌دهد، اما گزارش نمی‌شود. پس می‌توان احتمال داد که حتی آمار کودک‌آزاری بیش از این باشد.
در استان تهران نیز کودک‌آزاری علت ٧۶ درصد تماس‌ها‌ به اورژانس اجتماعی در ۶ ماهه نخست امسال بوده است. براساس آمارهای صدای ایران در انجمن حمایت از حقوق کودکان، در شش ماه اول سال جاری ۲۲ درصد از افرادی که با این خط تماس گرفتند مورد آزار از سوی پدر قرار گرفته بودند. در شش‌ماهه نخست سال جاری از هفتصد و چهار مورد تماس با اورژانس اجتماعی تهران ۵٣٩ مورد به کودک‌آزاری مرتبط بوده و این به‎این معنی است که هر روزه دو کودک در شهر تهران مورد آزار واقع می‌شوند.
مدیرکل امور آسیب‌دیدگان اجتماعی سازمان بهزیستی کشور درباره کودکان کار و خیابان اعلام کرده که یک‌سوم کودکان کار و خیابان پذیرش‌شده در کشور مربوط به تهران است و در رده‌های بعدی استان‌های خراسان‌رضوی، فارس، اصفهان و هرمزگان قرار دارند. دکتر غلامرضا رضایی‌فر معتقد است ٣۴ درصد کودکان کار، اتباع بیگانه هستند: «بیشترین آمارهای مربوط به پذیرش اتباع بیگانه با ٧۵ درصد مربوط به استان فارس است و خراسان رضوی با ۴٨ درصد، تهران و اصفهان با ۴٧ درصد و هرمزگان با ٣٩ درصد در رده‌های بعد قرار دارند.» این در حالی است که آمارهای خود سازمان بهزیستی نشان می‌دهد ٧٠ درصد از کودکان کار، کمتر از ١۵ سال دارند. در شرایطی که سازمان جهانی کار، اشتغال کودکان زیر ١۵ سال را ممنوع اعلام کرده است. والدین ١١.٧ درصد کودکان کار طلاق گرفته، والدین ٣.٨ درصد از آنها متارکه کرده، ٣.٣ درصد از آنها با حضور نامادری و سه درصد با حضور ناپدری زندگی می‌کنند. پدر ۶.٢ درصد از آنها و مادر ٢.۴ درصد از آنها فوت کرده است و ١.٢ درصد از این کودکان بی‌سرپرست هستند. شاید بتوان گفت تنها نکته مثبت آمارهای مرتبط با کودکان کار و خیابان این است که بیش از ٩۵ درصد آنها سابقه مصرف مواد مخدر و بزه را ندارند.
(Visited 85 times, 1 visits today)