براساس مطالعه‎ای جدید، که در نشریه نیچر به‎چاپ رسیده، کودکانی که والدین آنها رابطه دورتری از نظر ژنی داشته‌اند قدبلندتر و باهوش‌تر از کودکان دیگرند. این مطالعه همچنین نشان می‌دهد از آنجا که ازدواج افرادی از نقاط مختلف دنیا با پیشینه‌های نژادی متنوع در حال رشد است، میانگین قد و هوش کودکان ممکن است در آینده افزایش یابد.
این مطالعه روی ۳۵۰ هزار نفر از حدود ۱۰۰ کشور در ۴ قاره انجام شده است. نتیجه این تحقیق نشان داده فرزندان والدینی که از نظر نژادی دور بودند و در نتیجه ژن‌های متنوعی داشتند قدبلندترند، در تست‌های ادراکی نمره بهتری می‌گیرند و دستاوردهای تحصیلی بهتری دارند. این مطالعه رابطه‌ای بین تنوع ژنی و مشکلاتی همچون فشار خون بالا یا کلسترول نیافت.
دکتر پیتر جاشی از دانشگاه ادینبرو، که از نویسندگان این مقاله است، می‎گوید: پژوهش ما در واقع به سوالی پاسخ می‎دهد که ابتدا داروین طرح کرده بود: «آیا از تنوع ژنتیکی سود می‌بریم؟» کار بعدی ما این است که ببینیم کدام قسمت‌های خاص ژنوم از این تنوع نژادی بیشترین سود را می‌برند.
نویسندگان این مقاله معتقدند علی‌رغم اینکه عوامل اقتصادی-اجتماعی همچون افزایش آموزش و تغذیه بهتر عوامل اولیه افزایش هوش‎اند، افزایش تنوع ژن‌های پدر و مادر نیز ممکن است نقشی کوچک در این زمینه داشته باشد. همچنین این پژوهش شاید بتواند بخشی از پدیده افزایش هوش از نسلی به نسل بعد (اثر فلین) را توجیه کند.
(Visited 73 times, 1 visits today)