کشور کوبا به عنوان نخستین کشور در جهان به خاطر موفقیت در ریشه کن کردن انتقال ویروس اچ آی وی از مادر به جنین، از سازمان بهداشت جهانی (WHO) نشان اعتبار دریافت کرد.

دکتر مارگارت چان، مدیر کل سازمان بهداشت جهانی (WHO) این دستاورد را به عنوان یک پیروزی عظیم و گامی مهم به سوی نسلی پاک و عاری از ایدز شمرد. او گفت که حذف این ویروس کشنده، یکی از بزرگترین دستاوردهای بهداشت عمومی است.
تلاش برای پایان دادن به انتقال ویروس اچ آی وی از مادر به جنین در کوبا، از سال ۲۰۱۰ میلادی توسط سازمان بهداشت جهانی و سازمان بهداشت پان در آمریکای جنوبی (PAHO)  آغاز شد. مراقبت‎های خاص دوران بارداری، زایمان سزارین و جلوگیری از تغذیه با شیر مادر، چند مورد از مهم‎ترین اقدامات در این زمینه هستند. در سال ۲۰۱۳ میلادی، تنها ۲۴۰ هزار نوزاد با ویروس اچ آی وی به دنیا آمدند. قرار است این حرکت عظیم و همگانی در دیگر کشورهای آمریکای حنوبی نیز صورت گیرد.
فرآیند اعتبار سنجی سازمان بهداشت جهانی، تاکید ویژه‎ای بر خدمات اجباری رایگان در راستای حفظ حقوق بشر دارد.
هرساله حدود زن ۱/۴ میلیون زن آلوده به ویروس اچ آی وی در جهان باردار می‎شوند. بدون استفاده از روش‎های درمانی، شانس تولد نوزاد آلوده به ویروس حدود ۱۵ تا ۴۵ درصد است؛ درحالی‎که در صورت دریافت داروهای ضد ویروسی مادر و جنین، این احتمال به یک درصد کاهش می‎یابد.
بر اساس گزارش سازمان بهداشت جهانی، تعداد نوزادان متولد شده با ویروس اچ آی وی از سال ۲۰۰۹ میلادی تاکنون، به نصف کاهش یافته است که این آمار مدیون استفاده از داروهای ضد ویروسی است.

ایدز از سوی سازمان بهداشت جهانی، ششمین بیماری کشنده نام گرفته است. در حال حاضر حدود سی و پنج میلیون نفر در سراسر جهان به ویروس HIV مبتلا هستند و تاکنون حدود سی و نه میلیون نفر جان خود را بر اثر این بیماری از دست داده‎اند.
بدن آلوده به ویروس HIV، پذیرای بیش از ۲۰ نوع عفونت کشنده و سرطان است. بر اساس گزارش سازمان بهداشت جهانی در سال ۲۰۱۳ میلادی، حدود سی و پنج میلیون نفر در سراسر جهان به این ویروس مبتلا هستند که از این میان ۲/۳ میلیون نفر کودک هستند. بیشتر مبتلایان در کشورهای کم درآمد و فقیر زندگی می‎کنند. ویروس HIV یکی از مهمترین دلایل ابتلا به بیماری سل است.
امروزه پیشرفت‎های علمی چشمگیری در درمان ایدز حاصل شده و قوانینی برای محافظت از بیماران وضع شده است؛ همچنین بشر درک بهتری از این شرایط دارد؛ اما هنوز افراد اطلاعات درستی از شیوه محافظت خود و دیگران از این بیماری ندارند و ایدز به عنوان انگ و تبعیض برای افرادی که به این بیماری مبتلا هستند، باقی مانده است.
روز جهانی ایدز از این جنبه اهمیت دارد که به تمام ساکنان کره زمین و دولت‎ها یادآور می‎شود که ایدز از بین نرفته است و هنوز هم نیاز به منابع مالی، افزایش آگاهی، مبارزه با تعصب و بهبود آموزش در این زمینه وجود دارد.
رابطه جنسی محافظت نشده، انتقال خون آلوده، به اشتراک گذاشتن سرنگ آلوده، انتقال از مادر به جنین، زایمان و شیردهی، مهمترین علت‎های انتقال بیماری هستند.

***

منبع

(Visited 167 times, 1 visits today)