نوشته: جسیکا حمزه‌لو – برگردان: مریم نظری //

مطابق آمارها، زنان تنها ۷ درصد مهندسان بریتانیایی را تشکیل می‌دهند. بسیاری از دختران از ۱۶ سالگی دیگر هیچ درسی در زمینه علوم، که نیازمند ورود به مشاغل مهندسی است، انتخاب نمی‎کنند. این در حالی است که مهندسی، حتی در روزهای سخت، جزو پردرآمدترین مشاغل بریتانیا بوده است. چرا این اتفاق افتاده است؟ چطور می‌توان شرایط را بهبود داد؟

قطعا مشکل از توانایی دختران نیست. دختران در بخش علوم آزمون جی‌سی‌اس‌ای (گواهی عمومی دوره متوسطه) بهتر از پسران عمل می‌کنند. در زیست‌شناسی و شیمی دخترانی که نمره ای (A) می‌گیرند همواره از پسران بیشتر بوده است، اما در ریاضی و فیزیک درصد پسرانی که نمره ای (A) گرفته‌اند از دخترانی که نمره ای (A) گرفته‌اند بیشتر بوده است. علی‌رغم اینکه دختران ۵۵ درصد داوطلبان ورود به دانشگاه‌ را تشکیل می‌دهند، تنها ۱۳ درصد آنها در برنامه‌های مهندسی و علوم ثبت‌نام می‌کنند. چرا این اتفاق افتاده است؟

مطالعات جدید نشان داده دخترانی که خودشان را زنانه یا دارای روحیه زنانگی توصیف می‎کنند احتمال کمی وجود دارد که به سمت رشته‌های مهندسی، علوم پایه و تکنولوژی بروند. دلیل دیگر این مساله تصور معلمان است که همواره فکر می‌کنند پسراندر زمینه علوم به‎طور طبیعی از دختران بهترند. این کلیشه‌های جنسیتی باعث می‌شود دختران به توانایی‎شان در زمینه علوم شک کنند. آلیس سالیوان، از انیستیتو آموزش لندن، می‌گوید حتی دخترانی که فکر می‌کنند دختران در زمینه علوم به‎خوبی پسران هستند، همواره توانایی‌هایشان را کمتر از حد واقعی تخمین می‌زنند.

سالیوان معتقد است مدارس در زمینه اصلاح این استریوتایپ مخرب نقش مهمی دارد. در مطالعه‌ای که روی ۱۷۰۰۰ نفر متولد ‍۱۹۵۰ تا ۱۹۷۰ کردند، متوجه شدند دخترانی که در مدارس تک‎جنسیتی حضور دارند بیش از دخترانی که در مدارس مختلط حضور دارند احتمال دارد وارد رشته‌های مهندسی و علوم پایه و ریاضی شوند. نتیجه این تحقیق را انیستیتو فیزیک شبیه‌سازی کرد و مشاهده کردند دخترانی که در مدارس تک‎جنسیتی هستند، بیش از دو و نیم برابر سایر دختران احتمال ورود به رشته‌های مهندسی و علوم را دارند. سالیوان می‌گوید به نظر می‌رسد در مدارس تک‎جنسیتی فشار کمتری در زمینه این کلیشه‌های جنسیتی روی دختران دانش‎آموز وجود دارد. او می‌گوید مدارس مختلط باید این کلیشه‌ها را به چالش بکشند.‌ این مدارس باید دایما به دختران نتایج کارشان و توانایی‌هایشان را یادآوری کنند. همچنین باید نشان دهند تحصیل در این رشته‌ها برایشان از لحاظ موقعیت اجتماعی و مالی چه سودی خواهد داشت.

آنجلا استرنک، محقق ارشد شرکت بریتیش پترولیوم، معتقد است تصور اشتباهی در جامعه وجود دارد مبنی بر این که مشاغل مهندسی کثیف‎اند و متاسب زنان نیستند. او می‎گوید باید شرکت‌های بزرگ به کمک سیستم آموزشی بیایند و سعی کنند همه کودکان را، چه دختر و چه پسر، در معرض این مشاغل قرار دهند تا دیدی واقع‌بینانه نسبت به این مشاغل ایجاد شود. آنجلا استرنک همچنین معتقد است حتی حالا که، به‎علت این کلیشه‌های نادرست، دختران دروس لازم در زمینه مهندسی را در دوره دبیرستان نمی‌گذرانند، می‌توان منعطف بود و دختران بااستعداد را در این رشته‌ها را ثبت‎نام کرد. وی معتقد است تاثیر حضور زنان در اقتصاد بسیار است.

منبع

(Visited 128 times, 1 visits today)