آژانس کودکان سازمان ملل، یونیسف، در روز سه‎شنبه اعلام کرد اگر کودکان در مرکز اهداف توسعه سال ۲۰۳۰ نباشند، میلیون‌ها تن از فقیرترین کودکان زندگی خود را در شرایط نا عادلانه شروع می‌کنند.

رهبران جهان در انتهای امسال باید اهداف جدید توسعه را انتخاب کنند. اهدافی هم‌چون از بین بردن فقر، کاهش مرگ و میر کودکان، مبارزه با تغییرات آب و هوایی. این اهداف جایگزین هشت هدف هزاره توسعه جهانی سازمان ملل که امسال منقضی می‌شوند، خواهند شد.

اهداف توسعه پایدار جدید که می‌خواهد فقر شدید را تا سال ۲۰۳۰ از بین ببرد احتمالا قرار است توسط سازمان ملل در ماه سپتامبر برگزیده شوند.

به گفته گزارش سازمان یونیسف علیرغم پیشرفت جهانی در راستای رسیدن به اهداف هزاره توسعه جهانی سازمان ملل، فرصت‎های نابرابر حدود۶۰۰ میلیون کودک را در فقر شدید با درآمد کمتر از روزی ۱.۲۵ دلار نگه داشته است که از تحصیل و خدمات بهداشتی نیز محرومند و از سو تغذیه رنج می‌برند.

آنتونی لیک، مدیر اجرایی یونیسف می‌گوید اهداف توسعه جهانی هزاره به بهبود شرایط زندگی کودکان کمک کرد اما در عین حال باعث شد ببینیم کودکان بسیاری را نیز پشت سر جا گذاشته‌ایم و نادیده گرفته‌ایم.

یونیسف می‌گوید علیرغم آن‌که نرخ مرگ کودکان زیر ۵ سال از سال ۱۹۹۰ تا کنون ۶ میلیون در سال کاهش یافته است اما کودکان خانواده‌های فقیر دوبرابر بیش از کودکان خانواده‌های ثروتمند احتمال دارد که بمیرند.

آژانس سازمان ملل می‌گوید چون دولت‌ها همواره روی کودکان و گروه‌هایی که ساده‎تر در دسترس هستند و نه کودکان و گروه‌هایی که نیاز بیشتری دارند تمرکز می‌کنند  کودکانی که بیشتر در معرض آسیب هستند از این برنامه‌ها محروم هستند.

اگر این روند ادامه یابد بیش از ۱۰۰ سال طول خواهد کشید که مثلا دختران فقیر در صحرای بزرگ آفریقا نیازهای ابتدایی خود را دریافت کنند. 

لیک می‎گوید برنامه توسعه پایدار یک فرصت برای ما است تا آنچه در برنامه گذشته یاد گرفته‌ایم را به کار بگیریم و به کودکانی کمک کنیم که بیشترین نیاز را دارند.

شرم بر ما اگر چنین نکنیم. 

 

 

***

منبع

(Visited 114 times, 1 visits today)