روز ۲۲ خردادماه هر سال برابر با ۱۲ ژوئن در تمام کشورهای جهان روز منع کار کودک است. کودکان کار، کارگرانی هستند که سن آن‌ها کمتر از ۱۸ سال است و به‌طور مداوم و پایدار در مراکز اقتصادی، مغازه‌ها، خیابان‌ها، کارگاه‌ها، کارخانه‌ها و مکان‌هایی نظیر آن‌ها توسط یک فرد یا افراد بزرگسال به‌کار گرفته می‌شوند. بدترین و ناپسندیده‌ترین شکل کار کردن کودکان، استفاده‌های نظامی و تن فروشی آن‌ها است. اکثر کودکان کار، سنی بین ۱۱ تا ۱۴ ساله هستند اما بیش از ۶۰ میلیون از آن‌ها، سنشان بین ۵ تا ۱۱ سال است. اغلب کودکان کار، وقتی که هنوز بسیار کم سن و سال هستند، در این ورطه گرفتار می‌شوند. مطالعات نشان می‌دهند بیش از ۱۶۸ میلیون کودک کار در جهان وجود دارد که بیش از نیمی از آن‌ها، مشغول کارهای بسیار خطرناک هستند. هر چند آمار دقیقی در ایران موجود نیست اما برخی نوشته‌ها حاکی از آن است که در ایران ۱٫۷ میلیون کودک کار وجود دارد علاوه بر آن، ۹۱۵ هزار کودک دختر نیز، خانه‌داری می‌کنند.

 فقر، ساختارهای نامناسب خانوادگی، رخدادهای مخرب و ناگهانی مانند جنگ و بلایای طبیعی، از عواملی هستند که موجب پدید آمدن این معضل در کشورهای جهان شده‌اند.

کودکانِ کار در معرض مسائل و مشکلاتی همچون فقر، محرومیت از تحصیل، مشکلات بهداشتی و نابرابری جنسیتی هستند. آن‌ها آسیب‌های جسمانی و روانی متعددی را تجربه می‌کنند. آسیب‌هایی مانند قطع شدن اندام‌ها در اثر کار کردن با وسائل و تجهیزات تیز و برنده مانند داس، چاقو، ماشین آلات سنگین و… جراحات و سوختگی‌ها که بیش از یک سوم تمامِ سوختگی‌های دوره سنی ۵ تا ۱۴ سال را تشکیل می‌دهد، سو تغذیه به دلیل محرومیت از دریافت کافی کالری و پروتئین ، مسائل بهداشتی مانند آلودگی به شپش، بهداشت پایین پوست و دندان‌ها، آلوده شدن به ویروس ایدز، بیماری‌های منتقله از راه جنسی و سایر بیماری‌های واگیردار، بارداری پرخطر در دوران نوجوانی به دلیل مورد تجاوز واقع شدن یا تن دادن به ازدواج‌های اجباری، مسموم شدن با مواد غذایی یا شیمیایی مربوط به کار، سو مصرف مواد، اختلال رشد، در معرض سو رفتار قرار گرفتن، فروش اعضای بدن این کودکان و به قتل رساندن آن‌ها، مواردی هستند که کودکان کار را همواره تهدید می‌کنند. این کودکان کودکی را تجربه نکرده و از تحصیل و دریافت بسیاری از حقوق اولیه خویش نیز محروم می‌شوند.

کودکان آینده جامعه بشری و شهروندانِ امروز هستند که سلامت جامعه به سلامت آن‌ها وابسته است.

نوشته: فاطمه خوشنوا

عکس: عادل عزیزی

***

منابع

سایت عصرایران

Eliminating Child Labour Website

سازمان بهداشت جهانی

مرکز ملی اطلاعات بایوتکنولوژی امریکا

(Visited 81 times, 1 visits today)