در زندگی‌های پرمشغله امروزی پیدا کردن وقت خالی برای کار داوطلبانه بسیار سخت است، اما مزایای این کار برای شما، خانواده‌تان و اجتماع بسیار زیاد است. اگر بتوانید کار مناسب در جای مناسب را پیدا کنید، می‎توانید به اجتماعتان نزدیک‎تر شوید، مهارت‌های تازه بیاموزید و حتی پیشرفت شغلی کنید. کار داوطلبانه از سلامت روانی و فیزیکی‎تان نیز محافظت می‌کند. در این نوشته می‌خواهیم از مزایای کار داوطلبانه بگوییم.

۱. کار داوطلبانه باعث می‌شود شما به دیگران متصل شوید.

از مزایای شناخته‎شده کار داوطلبانه این است که بر اجتماع اثر مثبتی دارد. کار داوطلبانه بی‌حقوق همچون چسبی است که اجتماع را به هم می‌چسباند و نگه می‌دارد. کار داوطلبانه کمک می‌کند شما به اجتماعتان متصل شوید و آن‌ را جایی بهتر برای زیستن کنید. حتی کمک کردن به کوچک‌ترین کارها ممکن است تغییری واقعی در زندگی افراد دیگر، حیوانات و سازمان‌های نیازمند به کمک ایجاد کند. کار داوطلبانه مانند خیابانی دو‌طرفه است: همان‌قدر که به دیگران کمک می‌کند، به شما و خانواده‌تان نیز کمک می‌کند. وقت گذاشتن برای کار داوطلبانه باعث می‌شود دوستانی جدید بیابید و شبکه ارتباطی خودتان را گسترش دهید و مهارت‌هایتان را افزایش دهید.

با وارد شدن به کار داوطلبانه فرصت ملاقات افرادی جدید پیدا می‎کنید که سلیقه‌ها و اولویت‌هایشان به شما نزدیک است. کار مشترکی که انجام می‌دهید باعث می‌شود پیوندهایتان با یکدیگر و جامعه قوی‌تر شود و شبکه حمایتی قوی‌تری برای خودتان فراهم کنید. در اثر کار داوطلبانه این فرصت را دارید تا مهارت‌های اجتماعی را تمرین کنید و ارتقا بدهید، چون در شرایطی هستید که باید با آدم‌های جدید کار کنید و ملاقات کنید. این ویژگی مخصوصا به افراد خجالتی و درون‌گرا خیلی کمک می‎کند. اگر برایتان مقدور باشد که به‎صورت خانوادگی به کار داوطلبانه بپردازید، مزایای بیشتری نیز خواهید دید. کودکان با مشاهده شما در این کار نکات بسیاری در رابطه با تعهد به اجتماع می‌آموزند. آنها به طور عملی کمک کردن به دیگران، سازمان‎ها یا حیوانات و حل مسایل اجتماعی را یاد می‌گیرند و در عین حال وقت مفیدی را به‎صورت خانوادگی می‎گذرانید. همچنین شما نیز در حین کار متوجه ظرفیت‌ها و منابع مختلف اجتماعتان برای خانواده و کودکان می‌شوید.

۲. کار داوطلبانه برای ذهن و بدنتان خوب است.

کار داوطلبانه مزایای فراوانی برای سلامت شما دارد. کار داوطلبانه باعث افزایش اعتمادبه‎نفس و عزت نفس شما می‌شود و در نتیجه حس رضایت شما از زندگی بالاتر می‌رود. وقتی در این برنامه‎ها شرکت می‌کنید، حس می کنید برای افراد یا جامعه‎تان کار مفید می‎کنید و بنابراین حس موفقیت و پیروزی برایتان در پی دارد. کار داوطلبانه باعث می‌شود هویت خود را توام با افتخار دوباره تعریف کنید و حس بهتری نسبت به خودتان و آینده داشته باشید.

کار داوطلبانه یکی از روش‎های خوب مبارزه با افسردگی است. یکی از نشانه‎های اصلی افسردگی ایزوله شدن ازجامعه است. با کار دواطلبانه حضور موثرتری در جامعه دارید. این عمل همچنین به شما کمک می‌کند شبکه اجتماعی قوی‎ای برای خودتان بسازید که از شما در مقابل استرس و افسردگی محافظت می‌کند.

مطالعات بسیاری نشان داده کار دواطلبانه، در هر رده سنی که انجام شود، بر سلامت فیزیکی افراد دواطلب تاثیر مثبتی دارد و این تاثیر به‎خصوص درباره افراد مسن بیشتر است. افراد مسنی که در کارهای داوطلبانه شرکت کرده‎اند نرخ مرگ‎ومیر پایین‎تری نسبت به سایرین با شرایط فیزیکی مشابه داشته‎اند.

در پژوهش‌هایی نشان داده شده کار داوطلبانه باعث کاهش علایم سندرم درد مزمن و بیماری‌های قلبی می‎شود. حتی افراد مسنی که توانایی حرکتی کمی دارند با شرکت در فعالیت‌های داوطلبانه از طریق اینترنت یا تلفن می‌توانند از مزایای آن بهره‌مند شوند. در مطالعه‌ای که در دانشگاه اقتصاد لندن انجام شده تاثیر کار داوطلبانه بر معیارهای قابل اندازه‎گیری شادمانی بررسی شده است. افرادی که به کار دواطلبانه می‎پردازند بیش از دیگران شادند. در این مطالعه حتی کسانی که مدتی کوتاه -مثلا دو هفته- به کار داوطلبانه مشغول شده بودند، ۱۲درصد بیش از سایرین با شرایط مشابه شاد بودند.

۳. کار داوطلبانه باعث پیشرفت شغلی شما می‌شود.

اگر به‎دنبال شغل تازه‌ای هستید، کار داوطلبانه می‌تواند کمک کند که در حوزه مورد علاقه‌تان افراد جدیدی ببینید و شبکه‌ای بسازید که به شما در یافتن کار جدید کمک کند.  کار داوطلبانه همچنین فرصتی برای تمرین مهارت‌هایی است که ممکن است در محل کارتان نیز مفید باشد و باعث ارتقای شما شود.

مهارت‌هایی همچون کار گروهی، ارتباطات، حل مساله، برنامه‎ریزی، مدیریت و سازمان‌دهی همگی ممکن است در کار دواطبانه تمرین شوند و همگی در آینده شغلی شما اثر مثبتی دارند. وقتی این مهارت‌ها را داشته باشید، اعتمادبه‎نفس بیشتری برای انجام‌ دادنشان در محیط کار و همچنین شجاعت بیشتری در پذیرفتن مسوولیت‌های جدید در محل کار خواهید داشت.

در نظر داشته باشید بسیاری از کارهای دواطبانه مستلزم آموزش‌های گسترده است؛ این آموزش‌ها، که به‎رایگان صورت می‎گیرند، فرصتی است تا مهارت‌هایی را بیاموزید که شاید فرصت و منابع مالی یادگیری آنها را در شرایط دیگر نداشته باشید، اما چون علاقه و اشتیاق و وقت معمولا فاکتورهای اولیه انجام دادن کار داوطبانه است، می‌توانید در این برنامه‌های آموزشی بدون هزینه و مشکل حضور یابید.

۴. کار داوطلبانه لذت و رضایت را به زندگی‌تان می‌آورد.

با انجام دادن کار داوطلبانه حس می‌کنید زندگی معنای بیشتر دارد. با انجام دادن کاری که برای جامعه مفید است حس بهتری نسبت به زندگی خودتان خواهید داشت. همچین کار داوطلبانه باعث می‎شود فرصت انجام دادن فعالیت‌های جذاب‌تری داشته باشید؛ مثلا اگر در کار شخصی‌تان همواره باید پشت میز بنشینید، حال با کار دواطلبانه‎ای که در محیط طبیعت است یا نیاز به فعالیت بدنی دارد احساس لذت و رضایت بیشتری نسبت به زندگی پیدا می‎کنید.

برای خودتان مشخص کنید که چرا می‌خواهید کار داوطلبانه کنید. و سپس فکر کنید از انجام دادن چه کارهایی لذت می‌برید و حس رضایت بیشتری پیدا می‌کنید. آن‎گاه با توجه به هدف و نوع کاری که دوست دارید و نیز شخصیتتان به کارهایی فکر کنید که می‌توانید در اجتماع محلی‎تان یا محیط مجازی انجام دهید.

فرصت برای فعالیت داوطلبانه بسیار است؛ مهم این است که کاری متناسب با علاقه‌مندی‌ها و میزان تعهدی که می‌خواهید داشته باشید، پیدا کنید . فراموش نکنید هر چقدر میزان رضایت شما از کاری که می‌کنید بیشتر باشد، کار بهتری نیز می‎توانید انچام دهید. شما وقت باارزش‌تان را صرف این کار می‌کنید؛ بنابراین مهم است که در قبالش منفعت و لذت شخصی نیز کسب کنید و از وجود خودتان در موقعیت جدید با دیدگاه‌ها و مهارت‌های جدید حس رضایت داشته باشید.

 

منبع

(Visited 609 times, 1 visits today)