رییس دبیرخانه ستاد کشوری کنترل و مبارزه با دخانیات از شیوع شتابان و نگران‌کننده مصرف قلیان در ایران خبر داد و گفت: تا سال ۸۶ مصرف قلیان روند کاهشی داشت، ولی از سال ۸۸ این روند رو به افزایش است. متاسفانه رشد مصرف قلیان در دختران بیش از دو برابر و در پسران نزدیک به دو بوده است.
مطابق آنچه خسرو صادق‌نیت در نشست خبری به مناسبت روز جهانی بدون دخانیات گفته است، در سال ۸۲ میزان مصرف قلیان در پسران ۱۶ درصد بود که در سال ۸۶، به ۲۱ درصد افزایش یافت. همچنین این آمار در دختران ۸٫۷ درصد بود که به حدود ۲۰ درصد رسیده است. همچنین مصرف مواد دخانی در سال‌های ۸۲ تا ۸۶ در پسران از ۳٫۱ به ۵ درصد و در دختران از ۱ به ۹ درصد افزایش یافته که این افزایش به دلیل بالا رفتن قلیان است.
به گفته صادق‎نیت اگر اقدام مناسبی در این خصوص صورت نگیرد، ایران جزو سه کشور اول مصرف‌کننده دخانیات در جهان خواهد شد و در سه دهه آینده به دلیل این‌که این مشکل کودکان و نوجوانان را درگیر خود کرده است، باعث می‌شود کشور ایران جزو سه کشور اول مصرف‌کننده مواد دخانی در جهان شود که [حل] این موضوع نیاز به یک سامان‌دهی همه‌جانبه دارد.
صادق‌نیت به سهولت و دسترسی خرید سیگار اشاره کرد و گفت: یک کودک یا نوجوان برای خرید یک نان بیش از نیم ساعت وقت خود را صرف می‌کند، ولی برای خرید یک سیگار کمتر از ۵ دقیقه می‌تواند آن را تهیه و مصرف کند. متاسفانه عرضه آسان، قیمت پایین و دردسترس‌بودن و عدم برخورد جدی با فروشندگان سیگار، باعث شیوع بسیار و بالای سیگار در آینده‌ای نزدیک می‌شود. مبارزه با دخانیات یک همت جمعی را طلب می‌کند و باید سایر ارگان‌ها و دستگاه‌ها برای سامان‌دهی آن همکاری نمایند.
(Visited 172 times, 1 visits today)