حدود یک‎سوم امریکایی‎ها چاق‎اند و این کشور در زمینه بیماری‎های قلبی، سکته، دیابت نوع دو و انواع سرطان بین کشورهای صنعتی رتبه بدی دارد. هزینه‎های چاقی و بی‎تحرکی حدود ۱۵۰ میلیارد دلار در سال است. بیش از ۵۰ میلیارد دلار نیز خرج صنعت رژیم می‎شود و مردم راه‎حل را در رژیم‎های یک‎هفته‌ای و کالری‎شماری و محصولات رژیمی می‎بینند.

اما راه‎حلی واضح بیرون خانه منتظر است! انسان‎ها چندین قرن در حال دویدن دنبال شکار بودند، یا در حال فرار کردن تا شکار نشوند؛ ساعت‎ها مشغول کشاورزی بودند  و ویتامین D لازم را از افتاب می‎گرفتند. اما یک‎باره ظرف زمانی بسیار کوتاه میلیون‎ها انسان به‎طور کامل از طبیعت جدا شدند و مشغول زندگی صنعتی شدند.

ریچارد لو، نویسنده کتاب آخرین کودک در جنگل، عواقب ناشی از جدایی بین انسان و زیستگاهش را «اختلال کمبود طبیعت» نامیده است. لو معتقد است برخی مشکلات رفتاری ممکن است از این کاهش سریع زمانی ناشی باشد که کودکان در فضای آزاد و طبیعت به‎سر می‎برند. لو در کتابش نتایج  تحقیقاتی را جمع‎آوری کرده که نشان می‎دهد کودکانی که بیرون خانه بازی می‎کنند احتمال کمتری دارد که بیمار شوند، اضطراب بگیرند یا پرخاشجو شوند و احتمال بیشتری دارد که با شرایط غیرقابل پیش‎بینی زندگی خودشان را وفق دهند. لو می‎گوید از سال ۲۰۰۵ که کتاب منتشر شده اوضاع بدتر هم شده است.

تامار لوین، از اعضای بنیاد مطالعه خانواده کیسر، می‎گوید عموم جوانان امریکایی تقریبا همه دقایق خارج از مدرسه‎شان را صرف تلفن هوشمند، تلویزیون، کامپیوتر یا سایر وسایل الکترونیکی می‎کنند.

می‎شود همه‎چیز را گردن تکنولوژی بیندازیم، اما در واقع بخشی بزرگی از مشکلات نیز به عهده پدرها و مادرهای بیش از اندازه محتاط است. همه می‎خواهیم کودکانمان را از همه چیزهای بد خارج از خانه حفظ کنیم؛ در نتیجه کودکان ساعات بسیاری در خانه می‎مانند و سرگرمی‎ها به دنیای الکترونیکی منحصر می‎شود. اما یادمان باشد که نه‎تنها بهتر است کودکان با خاک بازی کنند، بلکه حتی اگر چیز خاکی هم بخورند، برایشان خوب است. برخی مطالعات نشان می‎دهد بودن در طبیعت ممکن است سیستم ایمنی بدن را تقویت کند.

گروه‎های مختلفی تلاش می‎کنند کودکان زمان بیشتری در طبیعت بگذرانند و سعی می‎کنند برنامه‌هایی جمعی برگزار کنند تا کودکان را دوباره به طبیعت بازگردانند. نیاز نیست مسافت زیادی بروید تا به کوه یا منطقه‎ای طبیعی برسید؛ پارک‎های شهری هم گزینه‎های خوبی‎اند. یکی دیگر از راه‎ها کاشتن گل و گیاه و سبزی با کمک کودکان است. تمام این فعالیت‎های بدنی به افزایش سطح اندروفین در بدن و شادابی کودکان کمک می‎کند.

……………………………………

منبع

(Visited 335 times, 1 visits today)