نوشته کیم کیتینگ

برگردان : مریم نظری

به‎عنوان مادر دو دختر و یک پسر، آموزش برابری جنسیتی به کودکانم برایم بسیار مهم است. بسیار در این مورد نوشته شده که چگونه استریوتایپ‎ها بر ذهن دخترانمان اثر می‎گذارند و مانع پیشرفت آنها می‎شوند؛ اما باید بدانیم این استریوتایپ‎ها بر پسران نیز تاثیر منفی زیادی دارند. شریل سندبرگ، مدیر اجرایی فیس‎بوک، بارها درباره این صحبت کرده است که کیفیت حضور مردان در خانواده باعث ایجاد تعادل در زندگی و مسئولیت‎های خانگی و حرفه‎ای و پیشرفت بهتر زنان می‎شود. هدف این است که مطمئن باشیم زنان و مردان شریک برابر زندگی یکدیگرند و هر دو منصفانه و عادلانه نقش دارند. من نیز مانند شریل معتقدم اگر همه به حمایت و شرکت یکسان در امور تشویق شوند، همه بهره خواهند برد.

من خودم را فردی مطلع در زمینه برابری جنسیتی می‎دانم؛ با وجود این، گاهی برایم دشوار است که این ارزش‎ها را در زندگی روزمره با کودکانم پیاده‎سازی کنم. من در خانواده‎ای سنتی بزرگ شده‎ام که نقش‎ها در آن مشخص بود: پدر نقش مدیر خانواده را داشت، دخترها به آشپزی و نظافت کمک می‎کردند و پسرها به امور بیرون خانه کمک می‎کردند، مثلا آشغال بیرون می‎گذاشتند یا چمن می‎زدند.

با توجه به تجربه گذشته‎ام، امروز در خانواده خودم گاهی چالش‎برانگیز است که از مدل سنتی دوری کنم و به مدل پیشرفته و صحیح برابری عمل کنم، اما می‎دانم این کار به‎نفع کودکانم و آینده آنها و جامعه است. امیدوارم آنها وقتی بزرگ شدند و تشکیل خانواده دادند، بتوانند با شریک زندگی‎شان رابطه‎ای موفق و برابر داشته باشند. می‎دانم این ذهنیت، که به موفقیتشان در آینده منجر می‎شود، امروز و در این خانه آغاز می‎شود.

ترویج برابری جنسیتی تمرینی هرروزه است و همیشه هم ساده نیست. قدرت استریوتایپ‎ها بسیار زیاد است و چیزی بیش از «آرزو برای برابری» نیاز است تا به آن غلبه کنیم و آن چیز «آگاهی دائمی» است. خوشبختانه مراحلی ساده نیز برای ترویج برابری جنسیتی وجود دارد. در این نوشته پنج کاری را شرح می‎دهم که با کودکانم، و به‎خصوص پسرم، برای آموزش برابری جنسیتی انجام می‎دهم.

۱کودکان را تشویق کنید همه کار انجام دهند. بسیار تاکید می‎کنم که چقدر مهم است کودکان بیاموزند مشارکت در امور خانه برای همه ضرورت دارد. مثلا از پسرم به‎طور خاص می‎خواهم آشپزی یاد بگیرد و بیاموزد چگونه پیرامونش را نظافت کند. به او تاکید می‎کنم که مشارکتش در کارهای خانه به‎اندازه مشارکت خواهرانش ارزش و اهمیت دارد و سعی می‎کنم یاد بگیرد که این مشارکت بخشی از زندگی روزانه همه ما انسان‎هاست.

۲احساساتت را نشان بده. در کودکی از من انتقاد می‎کردند که دوست دارم رئیس‎بازی دربیاورم. می‎دانم که این انتقادها چقدر آزاردهنده است؛ به همین دلیل، وقتی دخترانم مهارت رهبری نشان می‎دهند، تشویقشان می‎کنم. به همین میزان نیز باید به طرف مقابل ماجرا و استریوتایپ‎های پسران توجه کنیم؛ یعنی می‎دانم پسران نیز بابت نشان‎دادن احساسات و عواطفشان ممکن است مسخره شوند. در نتیجه سعی کرده‎ام به پسرم بیاموزم که نشان‎دادن احساسات و عواطفش به‎شکل خوب کار بسیار درستی است و هرگز نباید بابتش شرمسار باشد.

۳. از رسانه‎های متنوع استفاده کنیم. یکی از مهم‎ترین چیزهایی که استریوتایپ‎ها را تقویت می‎کند رسانه شامل تلویزیون، کتاب و فیلم است. امروزه، با تلفن‎های هوشمند و اینترنت، بسیار سخت است که ساعاتی بی‎رسانه باشیم؛ اما همیشه سعی می‎کنم رسانه‎هایی در اختیار کودکانم بگذارم که برابری جنسیتی را تشویق و ترویج می‎کنند. وقتی با هم فیلم می‎بینیم، اگر مشکلی در این زمینه باشد، همواره آن را به کودکانم یادآوری می‎کنم و، برای تمرین، از آنها می‎خواهم بگویند شیوه صحیح چیست. تنوع رسانه‎ها برای کودکان باعث می‎شود برداشتشان از استریوتایپ‎های جنسیتی به چالش کشیده شود و به آنها اجازه می‎دهد درباره توانایی‎های زنان و مردان ذهنی بازتر داشته باشند.

۴. تشویقشان کنید علاقه‎مندی‎شان را دنبال کنند، نه کلیشه‎های جنسیتی را. وقتی می‎خواستم وارد دانشگاه شوم و رشته مدیریت مالی بخوانم، خیلی‎ها، از جمله خودم، درباره توانایی‎ام شک داشتند. چرا؟ چون «دخترها ریاضی‎شون خوب نیستبسیار ناراحت‎کننده است که این استریوتایپ‎ها امروز نیز وجو دارند. و بسیار دردناک است که باعث تغییر سرنوشت کودکانمان می‎شوند. من از کودکانم می‎خواهم که فقط به‎دنبال علاقه‎مندی‎شان بروند و به این فکر نکنند که آیا طبق برداشت جامعه برای کار موردعلاقه‎شان خوب‎اند یا نه.

۵. ذهنی باز درباره آینده داشته باشند. برای پسران بسیار مهم است که برای نقششان در خانه ارزش قائل باشند؛ بنابراین وقتی با پسرم درباره آینده صحبت می‎کنم، پیش‎کشیدن بحث خانواده و ارزش خانواده و نقشش در خانواده همان‎قدر مهم است که وقتی با دخترانم صحبت می‎کنم. برایم مهم است که پسرم یاد بگیرد گذراندن وقت با خانواده ارزش فراوانی دارد و در واقع عاملی مهم در ساختن رابطه موفق است.

منبع 

(Visited 254 times, 1 visits today)