پسربچه‎ای در کنار رودخانه‌ای در نایروبی، پایتخت کنیا، دید که مردی تلاش می‌کند لباس زیر دختربچه‌ای را دربیاورد. چون در مدرسه درباره دفاع از دختران مقابل تعرض آموزش دیده بود، بلافاصله مردان جوان دیگر را صدا زد تا به کمکش بیایند و دختر را نجات دهند.

معلم این پسربچه -کولینر اومندی- می‌گوید که موقعیت خطرناکی بوده، چون مرد بعد از تعرض می‎توانست دخترک را داخل رودخانه بیندازد. اومندی برنامه‌ای به‎نام «لحظه صداقت شما» تدریس می‌کند که خیریه‌ای به‎نام اوجامای افریقا از آن حمایت می‌کند. این برنامه با هدف تشویق پسران نوجوان برای ایستادن در مقابل خشونت علیه زنان طراحی شده است.

در مطالعه مشترکی که دانشگاه استنفورد، دانشگاه نایروبی و دانشگاه بین‎المللی افریقا انجام داده‎اند، این آموزش‌ها و تمرین‌ها در تغییر دیدگاه نسبت به زنان و افزایش احتمال مداخله موفق «بسیار موثر» ارزیابی شده‌اند. براساس مقاله‌ای که در مجله خشونت فردی منتشر شده، آموزش به افزایش ۱۸۵ درصدی مداخله موفق پسران، وقتی که شاهد خشونت فیزیکی و جنسی‎اند، منجر شده و روند مداخله موفق پسران جوان مدرسه‌ای در نایروبی از ۲۶ درصد به ۷۴ درصد افزایش یافته است. همچنین مداخله در زمینه تعرض کلامی افزاش یافته است. نرخ تجاوز به دختران توسط  دوست‎پسرشان یا دوستانشان در مدارسی که برنامه «لحظه صداقت شما» آموزش داده شده از ۶۱ درصد به ۴۹ درصد کاهش یافته است.

اماندی می‌گوید: سعی ما در این برنامه این بوده که به پسرها بیاموزیم بخش مثبت مردانگی آنها و مرد خوب بودن و قدرتمندی مثبت برای آنها دفاع از حقوق زنان و جلوگیری از خشونت و تجاوز به زنان است. بسیاری می‌گویند پسرها عامل این مشکل‎اند؛ ما می‌خواهیم نشان دهیم پسرها در حقیقت بخشی از راه‎حل این مشکل‎اند.

این برنامه شش‌هفته‌ای را که در مدارس راهنمایی نایروبی تدریس می‌شود و تا سال ۲۰۱۷ ادامه دارد کمک‌های مالی دولت بریتانیا برای مقابله باخشونت علیه زنان حمایت می‌کند.

دامن‌های کوتاه 

بنابر گزارش‌های خیریه اوجاما از هر ۴ زن یک نفر در نایروبی، که از مناطق فقیر بسیار خطرناک دنیاست، مورد خشونت جنسی قرار می‌گیرد. از سال ۲۰۱۰ برنامه جهانی «نه یعنی نه» آموزش دفاع شخصی به دختران مدرسه‎ای در نایروبی را آغاز کرد. اوجاما بعد از این‎که فهمید به اکثر این دختران دوست‎پسرشان تعرض کرده، آموزش پسران را نیز آغاز کرد.

مربیان این برنامه می‎گویند بسیاری از این پسران دیدگاهی بسیار منفی نسبت به زنان داشتند. آنها معتقد بودند وقتی دختری را به قراری پرخرج می‌برند یا وقتی دختری بعد از تاریکی بیرون خانه است، مجازند به او تجاوز کنند. بیش از ۸۰ درصد آنها معتقد بودند دخترانی که دامن کوتاه می‌پوشند پسران را دعوت به تجاوز می‌کنند. این رقم بعد از دوره آموزشی به ۳۰ درصد کاهش یافت.

«به بدن من دست نزن»

خشونت علیه زنان در کنیا بسیار رایج است. سال گذشته ۱۲ زن را به‎دلیل پوشیدن دامن کوتاه یا آنچه لباس غیرپوشیده خوانده می‌شد برهنه کردند و به آنها تجاوز کردند. بنابر آمار سال ۲۰۰۹ تقریبا نیمی از زنان متاهل خشونت و سوءاستفاده جنسی توسط همسرشان را تجربه کرده‌اند. بر مبنای همین آمار ۵۳ درصد زنان معتقد بودند که مردان حق دارند همسرشان را به‎علت اختلاف، خوب نگهداری نکردن از بچه یا بی‌اجازه بیرون رفتن کتک بزنند.

اومندی می‌گوید اکثر این زنان در خانواده‌هایی بزرگ شده‌اند که پدرشان مادر را کتک می‌زده و در واقع این تنها الگوی خانواده‌ای است که دیده‎اند.

این برنامه، برای این‎که پسرها را برای دفاع از حقوق زنان آموزش دهد،سعی داشت از تئوری یادگیری اجتماعی استفاده کند. بر مبنای این تئوری، افراد رفتار دیگرانی را که در اطرافشان‎اند تقلید می‎کنند. این کار ممکن است اعمالی بسیار ساده را شامل شود؛ مثلا اگر پسری به بدی از دختری صحبت می‌کند، همکلاسی‌هایش او را ترک کنند.

شجاعت از درس‌های اصلی است

اوماندی می‌گوید بسیاری از پسرها می‌گویند که وقتی به دختری اطرافشان تعرض می‎شود، نمی‌توانند مداخله کنند، چون به‎قدر کافی اعتمادبه‎نفس ندارند. ما به آنها آموزش می‌دهیم که اگر شما بایستید و بگویید که این مرد کار بدی می‌کند، بسیاری افراد دیگر نیز به شما می‌پیوندند. شعار پسران ما این است که «من وجدان دارم» و این را بارها و بارها فریاد می‎زنند. دختران نیز شعار خود را دارند؛ آنها می‌گویند: «من خطرناکم… به بدنم دست نزن… به بدنم احترام بگذار.»

ژاکلین انسو، از مربیان این برنامه، می‌گوید: تعداد دخترانی که به‎علت بارداری ناچارند ترک تحصیل کنند کاهش یافته است. دختران قوی‌تر شده‌اند و پسران نیز تلاش می‌کنند این را بپذیرند. آنها متوجه شده‌اند که اینها خواهران ما هستند و ما باید کمک کنیم که رشد کنند.

نوشته کتی میگرو

منبع

(Visited 189 times, 1 visits today)