در زمینه قوانین ازدواج کودکان، امریکا و کانادا به نیجر و بولیوی بیشتر شبیه‎اند تا به کشورهای صنعتی و غربی. بنیاد کلینتون یک روز پس از روز جهانی زن گزارشی جامع از پیشرفت‌های زنان در عرصه‌های گوناگون ارائه کرده است. تمام گزارش ارزش بررسی دارد، اما نقشه بالا به‎خصوص بسیار تکان‌دهنده است و اصلا با استریوتایپ‌های کشور ثروتمند و کشور فقیر هم‌خوان نیست. مثلا روسیه و چین و اتیوپی ازدواج زیر ۱۸سال را ممنوع کرده‌اند، اما خیلی کشورها، از جمله امریکا و کانادا، اجازه چنین ازدواج‌هایی را با «رضایت پدر و مادر یا تحت شرایط ویژه» می‌دهند.

نقشه زیر جزئیات بیشتری از سن حداقلی برای ازدواج در هر کشور ارائه می‌کند:

نقشه ازدواج کودکان.png2

بنیاد کلینتون اشاره کرده است که ازدواج کودکان «پتانسیل‌های دختران را محدود می‌کند» و «سلامت جسمی، تحصیلات، فرصت‌های اقتصادی و امنیت آنها را به مخاطره می‌اندازد.» ازدواج کودکان بیشتر بین فقیرترین کودکان دنیا رخ می‌دهد.

یک پژوهش نشان می‌دهد ازدواج نوجوانان در امریکا در دهه نود ۵۰درصد افزایش یافته است. علت این افزایش گرایش به محافظه‎کاری و گسترش برنامه‌های آموزش پرهیز مطلق از سکس تا قبل ازدواج است.

با این حال ازدواج کودکان در امریکا نسبت به کشورهایی که قوانین مشابه دارند معضل بسیار کوچک‎تری است. در سال ۲۰۰۲ تنها یک درصد دختران امریکایی ۱۵ تا ۱۷ساله ازدواج کرده بودند، درحالی‌که در نیجر ۳۹درصد و در بولیوی ۲۲درصد دختران قبل از ۱۸سالگی ازدواج می‌کنند.

بیشتر ایالات امریکا قانون ازدواج زیر ۱۸سال با رضایت والدین یا قاضی را دارند، تعدادی ولی فقط حداقل سن ازدواج دارند. برخی ازدواج‌های کودکان صرفا به‎دلیل تلاششان برای زندانی‎نشدن پارتنرشان بر اساس قانون تجاوز زیر سن قانونی است؛ مثلا لیزت لندروس ۱۴ساله از تگزاس با دوست‎پسر ۱۸ساله‎اش ازدواج کرد تا او را از زندان‎رفتن نجات دهد. او می‌گوید که با یک نگاه عاشق شده و، چون پدر و مادرش رضایت نداشتند، از خانه فرار کرده و پیش دوست‎پسرش رفته است.

در نهایت علی‌رغم این‎که ممکن است کودکانی که در کشورهای پیشرفته ازدواج می‌کنند از قوانین حمایتی خوبی برخوردار باشند، همچنان این ازدواج به‎گفته متخصصان بسیار آسیب‌زننده است. بنیاد کلینتون معتقد است با وجود این که عوامل زیادی در رواج ازدواج کودکان موثر است، می‎توان با تعیین قانون حداقل سن ازدواج بر معیارهای اجتماعی و انتظارات جامعه تاثیر فراوانی گذاشت؛ مثلا در مالدیو پس از این که حداقل سن ازدواج ۱۸ اعلام شد، ازدواج‌های زیر ۱۸سال از ۵۰درصد در سال ۱۹۹۶ به ۶درصد در سال ۲۰۰۹ کاهش یافت.

منبع

(Visited 100 times, 1 visits today)