عزیز جان

عزیز رویش، معلم مدرسه معرفت در کابل شانس زیادی برای دریافت جایزه جهانی معلم دارد.

به نوشته وب‎سایت مدرسه افروز، جایزه جهانی معلم، جایزه‌ای یک میلیون دلاری‌ست که هر سال از سوی بنیاد «وارکی» به یک معلم «فوق‌العاده ویژه» اعطا می‌شود؛ معلمی مبتکر و متعهد که نه‌تنها برای دانش‌آموزانش بلکه برای جامعه‌ای که در آن زندگی می‌کند، الهام‌بخش و اثرگذار است. مراسم اعطای این جایزه روز یکشنبه، ۲۴ اسفند، در شهر دوبی برگزار می‌شود.

عزیزالله رویش، بنیانگذار و معلم مدرسه معرفت در کابل یکی از ۱۰ نامزد نهایی دریافت این جایزه است. او در سال ۱۹۹۴، وقتی کلاس پنجم ابتدایی بود، با حمله روس‌ها به افغانستان مجبور شد کشورش را ترک کند و همراه خانواده‌اش به کمپ پناهندگان در پاکستان برود. او بدون معلم و مدرسه به درس خواندن ادامه داد و در ۱۶ سالگی مدرسه‌ای کوچک برای کودکان پناه‌جو به راه انداخت و نامش را گذاشت «معرفت». مدرسه معرفت در سال ۲۰۰۱ در حالیکه دولت افغانستان کنترل شهر کابل را به دست گرفته بود، به این شهر منتقل شد.

مدرسه معرفت در سال ۲۰۱۴ بیش از ۴۰۰۰ دانش‌آموز داشت که ۴۴ درصد آن‌ها دختر بودند. آقای رویش تا کنون چندین کتاب آموزشی در زمینه آموزش شهروندی نوشته است. (لینک مصاحبه با عزیز‌الله رویش را در انتهای متن ببینید.)

بنیاد وارکی بخشی از مؤسسه بین‌المللی مدیریت آموزش است. این مؤسسه یکی از بزرگترین نهادهای بین‌المللی در عرصه آموزش به شمار می‌رود که سنگ بنای آن در دهه ۱۹۶۰ میلادی توسط اِس.کِی وارکی، آموزشگر نیکوکار هندی نهاده شد. آقای وارکی که کارمند بانک بریتانیایی خاورمیانه بود، در سال ۱۹۵۹ برای آموزش زبان انگلیسی به ساکنان دوبی و خاندان سلطنتی امارات به این شهر مهاجرت کرد. فرزند او، سانی وارکی که در حال حاضر مسئولیت و مدیریت بنیاد را بر عهده دارد، در این شهر به دنیا آمد و دامنه فعالیت‌های بشر دوستانه خانواده‌شان در عرصه آموزش را با تأسیس مؤسسه بین‌المللی مدیریت آموزش گسترش داد. او به عنوان معلم، کارآفرین عرصه آموزش و حامی مالی و اجرایی پروژه‌های آموزشی در ۱۹ کشور جهان شناخته می‌شود.

مصاحبه مجله شبکه آفتاب با عزیز رویش: http://goo.gl/6JbKQD
وبلاگ عزیز رویش: http://goo.gl/3DGZWT
وب‌سایت بنیاد وارکی: www.varkeyfoundation.org
تصویر ۱۰ معلم برتر جهان که از میان هزاران معلم انتخاب شده‌اند: http://goo.gl/r6YrQx

(Visited 71 times, 1 visits today)