با وجود قانون نحوه اهدای جنین به زوج‎های نابارور در ایران و اهدای تخمک از سوی افرادی که با نیت خیر اقدام به کمک کرده و برای بارور شدن انسان دیگری قدم بر می دارند، افرادی سودجو و دلال دست به خرید و فروش تخمک می کنند و در قبال آن هزینه های میلیونی طلب می‌کنند.

  بر اساس آنچه خبرگزاری فارس گزارش داده است این اتفاق در حالی می‎افتد که خرید و فروش تخمک از نظر قانونی مانند خرید و فروش سایر اعضای بدن مثل فروش کلیه تخلف محسوب می‎شود. این دلالان در لباس به ظاهر خیرخواهانه و با انتشار آگهی‎های مختلف در مناطق پرتردد شهری یا در کنار مراکز درمان ناباروری به کمین می‌نشینند و از زوج‎هایی که در انتظار بچه‎دار شدن هستند میلیون‎ها تومان درخواست می‎کنند. زوج های نابارور نیز علی‌رغم تقبل هزینه های گران درمانی، مجبور می شوند تخمک را خریداری کنند. تخمکی که بی‌نام و نشان است و شناسنامه ژنتیکی و بیولوژیکی مشخصی ندارد.

ناهید خداکرمی، رئیس انجمن مامایی ایران در رابطه با وجود دلالی در خرید و فروش تخمک و جنین در کشور می‌گوید: در حوزه مسائل ناباروری مقداری بزرگنمایی می‌شود در حالی که وضعیت ناباروری در کشور ما با دنیا چندان تفاوتی ندارد و مانند سایر کشورها ۱۰ تا ۱۵ درصد زوج‌ها در ایران نابارورند، در حالی‎که بزرگنمایی این مسئله باعث گرم شدن بازارهای غیرعرفی می‎شود.
او ادامه می‌دهد: کشور ما از پیشرفته‌ترین درمان‌های ناباروری بهره می‌گیرد و در بین کشورهای اسلامی در زمینه وضع قانون به نفع درمان‌های ناباروری مانند اهدای تخمک و رحم اجاره‌ای مترقی است.

چه کسی پاسخگوی تخمک‌های بی‌نام و نشان خواهد بود؟!
خداکرمی می‌گوید: اما این قانون مترقی باعث شده در برخی مناطق شاهد نابسامانی‎هایی در سیستم خرید و فروش تخمک باشیم، بیشتر این نگرانی، تخمک‌های بی‌نام و نشانی هستند که در آینده منجر به فرزندان بی‌نام و نشانی می‌شوند که از نظر ژنتیک و اینکه متعلق به کدام ژن است نامفهوم می‌مانند و در نتیجه شناسنامه بیولوژیکی تشکیل نمی‌شود.
این دکترای تخصصی بهداشت باروری می‌گوید: آنچه حاکم بوده این است که دلالی در بازار خرید و فروش تخمک ما را خیلی نگران نمی‌کند بلکه آینده این کودکان است که نگران کننده است زیرا منشأ بیولوژیکی خود را نمی‌دانند و این موضوع در روند و ترویج بیماری‌ها مؤثر است.

(Visited 32 times, 1 visits today)