عبدالعظیم فریدون رییس اتحادیه ناشران کتاب کودک و نوجوان در همایش بررسی مسایل مطبوعات کودک و نوجوان ابتدا به صحبت‎های مسعود کوثری، سخنرانی قبلی این همایش اشاره کرد و گفت: با آقای کوثری در این زمینه اختلاف نظر داریم و معتقدم خدا کند پول نفت را در راه کتاب، مجله و… هدر برود و در راه‌های دیگر هدر نرود.

طبق آنچه ایسنا گزارش داده، او به بخشی از حرف‌های مسعود کوثری، مدرس ارتباطات اشاره می‌کرد که گفته بود برای تعطیلی بعضی از انتشارات و مجلات غصه نخورید و پول نفت را با کمک خواستن از مسوولان و سازمان‌ها برای کمک به انتشار یک مجله یا کتاب هدر ندهید.

فریدون همچنین درباره وضعیت نشر کودک و نوجوان گفت: کتاب کودک و نوجوان در اسف‎بارترین دوران خود در بعد از انقلاب است. سال ۹۳ برای کتاب کودک سال بسیار بدی بود. آمارهای دولتی نشان می‎دهد برای هر کودک و نوجوان در کشور در سال ۹۲ بیش از یک کتاب تولید نکرده‎ایم، نه عنوان بلکه تیراژ. سال ۹۳ بدتر از این است در حالی که جمعیت کودک و نوجوان ما حداقل ۱۳ میلیون نفر است. اگر کمی به عقب برویم مثلا در دهه ۶۰ می‎بینیم تیراژ ۵۰ هزار هم داشتیم و حداقل آن به ده پانزده هزار می‎رسید.

او با اشاره به خاطره‌ای تفاوت‌های دانش کودکان در دهه ۶۰ و الان را برشمرد و گفت: شاید اگر الان از بچه شش هفت ساله‌ای بخواهیم شعر بخواند، یک توپ دارم قلقلیه باشد و تک و توک بچه‎هایی هستند که بیشتر از این بدانند.

فریدون فرضیه‌های مطرح شده درباره این اتفاق و ارتباط آن با فضای مجازی را رد کرد و گفت: من قبول دارم بخشی از این تغییرات به خاطر فضای مجازی است اما همه به این دلیل نیست. تغییر الگوی کتاب‌خوانی هم بخش دیگری از موضوعات است. در پژوهش‌ها می‌گویند یکی از دلایل عدم رغبت کودکان به کتاب خواندن این است که کتاب مناسب تولید نمی‌شود ولی هیچ‌گاه نمی‌گویند چرا کتاب مناسب تولید نمی‌شود؟ می‌گویند دیگر رمان و شعر خوب نوشته نمی‌شود. نمی‌گویند چرا شاعر دهه ۶۰ ما دیگر شعر نمی‌گوید و به کار و شغل دیگری مشغول است؟

فریدون گفت: به نظر من کتاب هنوز کارکرد خود را دارد. تجربه به من نشان می‌دهد مشکل کتاب، مشکل مدیریت فرهنگی کشور است. ما به خیلی چیزها بها دادیم اما به فرهنگ به آن اندازه بها ندادیم. مدیران فرهنگی ما عمر کوتاه و گاه ناشایست و نالایق از نظر تخصصی داشتند، اشتباه کردند، عمیق فکر نکردند و حرکت و تجربه‌های مدیران قبلی را کنار گذاشتند و ما امروز به اینجا رسیده‌ایم که تیراژ کتاب‌های ما این چنین است. ارتباط دادن این موضوع با اینترنت و فضای مجازی پاک کردن صورت مساله است و این اتفاق بدی است.

او ادامه داد: این آمار در خوشبینانه‌ترین حالت ممکن است. این آمار کتاب‌هایی است که تولید شده است. به معنی کتاب‌های خوب نیست؛ به معنی توزیع درست آن بین بچه‌ها و فروش رفتن همه آنها هم نیست.

فریدون بیمار بودن اقتصاد نشر را در به‌روز نبودن کتاب کودک و نوجوان موثر دانست و گفت: این حرف درستی است که الگوها تغییر کرده است اما چون نشر بیمار است و رونق ندارد نمی‌تواند به تکاپو بیفتد و خود را به‌روز کند.

(Visited 57 times, 1 visits today)