اگر با YouTube Kids، این برنامه تازه از یوتیوب کار کرده باشید احتمالا متوجه شده‌اید که از نظر کارایی تفاوت چندانی با برنامه اصلی یوتیوب ندارد. می‎توانید به دنبال ویدئویی گشته، آن را بازکنید، تماشا کنید و به سراغ ویدئویی دیگر بروید. قابلیت جست‎وجوی برنامه امکان جست‎وجو در میان ویدئوها را فراهم می‎آورد و از آنجایی‎که بسیاری از مخاطبان این برنامه هنوز سواد خواندن و نوشتن ندارند قابلیت جست‏‏‎وجوی صوتی هم در برنامه منظور شده تا کودک با گفتن اسم ویدئو بتواند آنرا جست‌وجو کند.

قابلیت پخش مجدد و یا نمایش قسمت خاصی از آن با استفاده از بردن نشانگر موجود بر نوار پخش، و بسیاری از قابلیت‌های دیگر این برنامه به همان صورتی است که در برنامه اصلی یوتیوب تعریف‌شده، با این تفاوت که طراحی آن بسیار ساده و خوانا است که کودک را به‌ زحمت نیندازد.

حتی اگر با یوتیوب کارنکرده باشید در کار با این برنامه هیچ مشکلی نخواهید داشت.

گزینه‌ای برای محدود کردن محتوا نمایش داده‌شده وجود ندارد

برخلاف آنچه انتظار می‎رفت این برنامه آن‌قدرها ابزار کنترلی خاصی در اختیار والدین قرار نمی‎دهد تا تعیین کنند چه محتوایی در معرض دید کودکشان قرار بگیرد و چه محتوایی نگیرد. گوگل خود ویدئوهایی از یوتیوب را که مناسب کودکان شناخته، جدا و فیلتر کرده و در این برنامه ارائه می‎کند. بنابراین کودک شما به تمام آن چیزی که گوگل صلاح دیده و مناسب شناخته دسترسی خواهد داشت و شما گزینه‌ای در اختیار ندارید که این محتوا را ویرایش و یا محدود کنید. تنها امکانی که به والدین داده‌شده است این است که قابلیت جست‎وجوی برنامه را غیرفعال کنند تا کودک تنها به مواردی که در صفحه، ‌نمایش داده می‎شود دسترسی داشته باشد.

برنامه فقط در حالت افقی نمایش داده می‎شود، بنابراین بهتر است در تبلت اجرا شود.

نمایش افقی این برنامه در دستگاه‌های مختلف باعث می‎شود که کودک به محتوای کمتری دسترسی داشته باشد. در تبلت تعداد ویدئوهای بیشتری در هر صفحه‌نمایش داده می‎شود. تصویر بزرگ‌تر است و کار با آیکون‌های بزرگ‌تر آن برای کودک آسان‌تر است.

ابزار کنترلی والدین در این برنامه تعریف چندانی ندارد
رابط کاربری این برنامه تنها چند امکان کنترلی به والدین داده است. اول این‌که محدوده زمانی مشخصی بین ۱ تا ۱۲۰ دقیقه برای کودک خود تعریف کنند تا پس از اتمام آن، برنامه برای کودک قفل شود. دوم این‌که قابلیت جست‎وجوی ویدئو را از دسترس کودک خارج کنند و در آخر این امکان که پخش موزیک و صدای پس‌زمینه را فعال و یا غیرفعال کنند.

اما نکته عجیب این است که اگر کودک شما اندکی سواد خواندن و نوشتن داشته باشد این قفل هیچ معنایی نخواهد داشت.

معلوم نیست چرا اما گوگل به‌جای اینکه این امکان را به والدین بدهد که خود یک رمز عبور تعریف کنند، هر بار رمز عبوری جدید بر روی قفل قرار می‎دهد. به‌این‌ترتیب که از کاربر می‎خواهد اعدادی را که با حروف نوشته‌شده‌اند به عدد در نوار پایین وارد کند تا قفل باز شود! به‌طور مثال کافی است کودک شما بتواند سه، چهار، پنج، شش را بخواند و ۳، ۴، ۵، ۶ را بنویسد تا به‌راحتی قفل را باز کند.

گوگل روی نظرات و پیشنهاد‌های شما حساب بازکرده است

ازآنجایی‎که این برنامه جدید است و ازآنجایی‎که احتمالا خود گوگل هم می‎داند که هنوز جای کار بسیاری دارد، گزینه‌ای برای ثبت نظر شما در برنامه در نظر گرفته‌شده است. اگر شما از ایده کلی این برنامه خوشتان آمده اما نظر و یا پیشنهادی دارید، این بهترین فرصت است تا صدای خود را به گوش توسعه‌دهندگان این برنامه برسانید.
این آیتم در قسمت قفل والدین قرار دارد که با واردکردن رمز ورود برنامه در دسترس شما قرار خواهد گرفت.

همانند باقی برنامه‌های گوگل این برنامه نیز احتمالا در مدت یک سال آینده، بر مبنای بازخورد کاربران تغییرات و به‌روزرسانی‎های متعددی خواهد داشت.

درمجموع این برنامه گام تازه‌ای است از گوگل. این اولین محصول از گوگل است که مختص کودکان طراحی و ارائه‌ شده است و از حق نگذریم به‌عنوان تجربه اول محصول رضایت بخشی است. این برنامه با توسعه و رواج روز به روز، می‎تواند روزی به یکی از ابزارهای آموزشی حتی در مدارس تبدیل‌شده و شاید روزی به‌عنوان اصلی‎ترین کانال آنلاین محتوا برای کودکان شناخته شود.

(Visited 82 times, 1 visits today)