بحث بر سر آزار جنسی کودکان در بازداشتگاه‎های نگهداری مهاجران غیرقانونی در پاپوا گینه نو بین مقامات استرالیا بالا گرفت و این گزارش با واکنش تند نخست وزیر این کشور مواجه شد.

کمیسیون حقوق بشر استرالیا هفته گذشته از نقض آشکار حقوق بشر کودکان مهاجر که منتهی به ایجاد بیماری‎های روحی و روانی در میان آنها شده است، خبر داد و اعلام کرد از ۸۰۰ کودکی که در دو سال گذشته در بازداشتگاه‎های مختلف استرالیا نگهداری شده‎اند ۳۰۰ مورد از آنها یا به خود آسیب زده اند و یا تلاشی‎هایی برای آسیب رساندن به خود انجام داده‎اند.

۴۴ مورد اتهام سو استفاده جنسی از پناه‎جویان در بازداشتگاه‎های استرالیا نیز گزارش شده است که برخی کودک بوده‎اند.

“کن دوگلاس” از مقامات وزارت مهاجرت و مرزبانی استرالیا نیز این گزارش را تایید و تصریح کرده است در اردوگاه‎های نگهداری پناه‎جویان مواردی از آزار جنسی وجود داشته و کودکان و نوجوانان قربانیان این ماجرا بوده‎اند.

به نوشته روز چهارشنبه روزنامه “هرالد” استرالیا، “مالکولم ترنبول” وزیر ارتباطات استرالیا به طور مستقیم موضع “تونی ابوت” نخست وزیر این کشور را در خصوص گزارش کمیسیون حقوق بشر برای پناه‎جویان مورد انتقاد قرار داد و خواستار آزادی کودکان در اردوگاه‎ها شد.

ابوت روز سه‎شنبه در پاسخ به سوالی گفته است که دولت اعتماد خود را در مورد گزارش کمیسیون حقوق بشر استرالیا از دست داده است، چون این گزارش نادرست و سیاسی است.

وزیر ارتباطات استرالیا در پاسخ به این موضع ابوت، گفت که مذاکره در مورد یافته‎های کمیسیون حقوق بشر استرالیا نکته اصلی است و هیچ فردی خواستار بازداشت کودکان نیست.

او گفت بحث تنها بر سر رییس کمیسیون حقوق بشر و یا شخصیت‎ها نیست، بلکه مساله اصلی کودکان در بازداشت هستند.

انتشار گزارش کمیسیون حقوق بشر استرالیا با عنوان “کودکان فراموش شده” با واکنش زیادی مواجه شده است. این کمیسیون خواستار ممنوعیت بازداشت نامحدود کودکان، تعطیلی یک کمپ مهاجران در جزیره کریسمس و آزادی کودکان در جزیره نائورو شده است.

“پیتر داتون” وزیر مهاجرت استرالیا، برخی پیشنهادهای ارائه شده در این گزارش را غیرقابل قبول دانسته و برخی دیگر را به معنای تخریب سیاست‎هایی می‎داند که از سفر کودکان با قایق در مرحله نخست فرایند پناه‎جویی جلوگیری می‎کند.

گزارش رسانه‎های استرالیا نشان می‎دهد طی دو سال گذشته دستکم ۱۹ گزارش از آزار جنسی در بازداشتگاه نائورو ارایه شده که پنج مورد آن به کودکان و نوجوانان زیر ۱۶ سال مربوط بوده است.

بسیاری از نمایندگان مجلس استرالیا برخلاف دیدگاه ابوت گزارش کمیسیون حقوق بشر این کشور در خصوص کودکان پناه‎جو را مهم دانسته و نظرات “مالکولم ترنبول” وزیر ارتباطات این کشور را پذیرفته‎اند.

“مایکل پزولو” از مقامات وزارت مهاجرت استرالیا نیز روز گذشته در نشست سنا، تعداد کودکان و نوجوانانی که در حال حاضر در اردوگاه‎ها نگهداری می‎شوند را ۱۲۶ نفر ذکر کرد.

آزار جنسی زنان و کودکان و ترغیب پناه‎جویان برای آسیب رساندن به خود طی چند ماه گذشته علیه کارکنان بازداشتگاه نائورو در پاپوا گینه نو مطرح شده است.

“اسکات موریسون” وزیر سابق مهاجرت استرالیا، این مسائل را ادعاهای “نفرت انگیز” خوانده بود و این در حالی است که گزارش‎ها در این زمینه ادامه دارد.

استرالیا سال ۲۰۱۲ با انتقال تعدادی از پناه‎جویان از جزیره کریسمس به نائورو این بازداشتگاه را راه‎اندازی کرد.

تعدادی از ایرانیان پناه‎جو نیز در بازداشتگاه‎های پاپوا گینه نو نگهداری می‎شوند.

بازداشتگاه جزیره مانوس و نائورو در پاپوا گینه نو که پناه‎جویان در آن بسر می‎برند از مراکزی است که استرالیا در خارج از خاک این کشور برای جلوگیری از ورود پناه‎جویان به خاک استرالیا تدارک دیده است.

دی ماه گذشته نیز بازداشتگاه مانوس شاهد اعتصاب اعتراض‎آمیز گروهی از پناه‎جویان بود و گروهی از این افراد در اعتراض به وضعیت خود لب‎های‎شان را دوختند و حدود ۴۰۰ نفر دست به اعتصاب غذا زدند.

“رضا براتی” یک جوان ایرانی نیز ۲۹ بهمن ماه سال گذشته به دلیل برخی تنش‎ها در بازداشتگاه مانوس جان خود را از دست داد و پدرش اخیرا “اسکات موریسون” وزیر قبلی مهاجرت استرالیا را مقصر این حادثه معرفی کرد.

بازداشتگاه‎های پاپوا گینه نو و شرایط بهداشتی پناهجویان از ماه فوریه سال گذشته و پس از وقوع درگیری‎هایی در این بازداشتگاه مورد توجه افکار عمومی قرار گرفت و تاکنون ارگان‎های زیادی شرایط این بازداشتگاه‎ها را مورد انتقاد قرار داده‎اند.

آژانس پناهندگان سازمان ملل نیز تاکید دارد اردوگاه‎های استرالیا در مانوس و نائورو نامناسب است و تاثیر بسیار عمیقی بر مردان، زنان و کودکانی دارد که در این اردوگاه‎ها به‎سر می‎برند.

دولت استرالیا در پی افزایش انتقادات قصد دارد براساس قراردادی پناه‎جویان را با وعده وضعیت بهتر از پاپوا گینه نو به کشور فقیر کامبوج در جنوب شرق آسیا منتقل کند که این شامل گروهی از ایرانیان این بازداشتگاه‎ها نیز می‎شود.

(Visited 66 times, 1 visits today)