images

استاد فلسفه دانشگاه تهران گفت: باید کودک را از زیر سلطه بزرگترها در آوریم و سعی کنیم آنها آزادانه بیاندیشند و تفکر را بیاموزند. فلسفه صرف برای کودکان کافی نیست، بلکه آموختن اندیشه‎ها نیز ضروری است.

در ادامه نشست‎های ماهانه فعالان و مربیان برنامه فلسفه برای کودکان، دوازدهمین نشستِ «فبک در ترازو (نگاهی انتقادی به برنامه فلسفه برای کودکان از منظر فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی)» دیروز ۷ بهمن در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، با سخنرانی دکتر خسرو باقری نوع پرست برگزار شد.​

دکتر باقری در ابتدای سخنانش درباره نحوه  آشنایی خود با فلسفه کودکان سخن گفت و سپس این نوع فلسفه را برای افزایش فهم و درک کودکان ضروری خواند.

به گفته دکتر باقری فلسفه یکی از درس‎هایی است که شاید جز دانش‎جویان و دانش‎آموزان علوم انسانی به‎آن علاقه نشان ندهند اما موضوع فلسفه برای کودکان بسیار جالب و جدید است.

این استاد فلسفه از نگارش ۳ کتاب برای کودکان در زمینه فلسفه خبر داد و ابراز امیدواری کرد که تا انتهای سال این کتاب‎ها منتشر بشوند.

به گفته دکتر باقری ما در ابتدا باید سوال کنیم که فلسفه چیست؟ چه کاربردی برای کودکان دارد؟ و اساسا آموزش فلسفه چه ضرورتی دارد؟ هر یک از دانشمندان درباره مفهوم فلسفه به گونه‎ای سخن گفته‎اند و آن‎را به گونه‎ای تبیین کرده‎اند.

او در ادامه سخنانش به این نکته نیز اشاره کرد که ما نباید گمان کنیم که فلسفه صرف برای کودکان کافی است، بلکه آموختن اندیشه‎ها نیز ضروری است و اساساً کار فلسفه نقد کردن و آموزش نقد کردن است. فیلسوف باید به درستی نقد کند و نقد کردن را به دیگران بیاموزد.

این استاد فلسفه فکر را دارای سه جنبه دانست که شامل تفکر محوری، اجتماع محوری و روش محوری است و تمام این موارد برای آموزش فلسفه ضرورت دارد.

او در این همایش از لیپمن سخن گفت و او را یکی از کسانی که پیشگام در امر آموزش فلسفه بودند دانست و گفت مراحل تفکر باید یکی یکی و پی‎در‎پی صورت گیرد و انسان باید هم در تنهایی و هم در جمع تفکر کند. دو نوع فیلسوف داریم؛ یکی مروج اندیشه است و دیگری چرخ فکری ایجاد می‎کند و هدف از فلسفه برای کودکان تسهیل اکتشاف از افکار و تجربه‎های خودشان با استفاده از فنون فلسفی برگرفته از سنت‎های بسیار غنی فلسفی می‎باشد.

دکتر باقری می‎گوید باید بر اخلاق نیز در فلسفه تأکید کنیم و بدانیم که بخش مهمی از فلسفه اخلاق است و نباید به راحتی از آن گذشت و البته باید دقت کرد که باید بر روش‎های اخلاقی تأکید کنیم و نه قواعد اخلاقی. باید کودک را از زیر سلطه بزرگترها در آوریم و سعی کنیم که آنها آزادانه بیاندیشند و تفکر را بیاموزند.

(Visited 91 times, 1 visits today)