حمیدرضا کفاش، معاون وزیر آموزش و پرورش معتقد است وضعیت کتاب و کتابخوانی در ایران خوب نیست و باید برای گره‌های موجود فکری کرد. او این سخنان را در مراسم اختتامیه یازدهمین جشنواره کتاب‌های آموزشی و تربیتی رشد بیان کرده است.

متوسط کتاب به نسبت هر دانش‌آموز فقط  ٧ جلد است
او با اشاره به این‌که حال کتاب و کتاب‌خوانی اصلاً خوب نیست، گفت: در کشور متوسط کتاب به نسبت هر دانش‌آموز فقط  ٧ جلد است  که نسبت به سطح متوسط نرم جهانی، کمتر از  ۵٠ درصد است و برای رفع این رویارویی با این مشکل نیاز به یک کار جهادی در عرصه کتاب و کتاب‌خوانی داریم.

کتابدار از مدارس کشور حذف شده/بیش از نیمی از مدارس فاقد کتابخانه هستند
کفاش با تاکید بر اینکه خرید کتاب در سبد خانواده‌ها جایی ندارد، اضافه کرد: کتابدار از مدارس کشور حذف شده و بیش از نیمی از مدارس فاقد کتابخانه هستند.

رسانه‌های جمعی به‌طور مستمر و پیوسته مبلغ کتاب نیستند
معاون پرورشی وزارتخانه با گلایه از رسانه‌های جمعی اظهار داشت: رسانه‌های جمعی به‌طور مستمر و پیوسته مبلغ کتاب نیستند و از یک مؤلف و نویسنده، حتی به اندازه ی بازیکن رده چندم ورزشی‌ نیز تجلیل نمی‌شود و نشر انبوه کتاب مربوط به حوزه‌های غیر مؤثر است.

ناشران از تولید خلاصه کتب درسی و حل‌المسائل فاصله بگیرند
محمد ناصری، دبیر یازدهمین جشنواره کتاب‌های آموزشی و تربیتی رشد در مراسم اختتامیه این جشنواره با بیان اینکه جشنواره کتاب رشد وارد دهه دوم فعالیت خود شده است، افزود: در نخستین جشنواره تعداد ناشران شرکت کننده بسیار کم بود، اما امروز با ۶۰۰ ناشر به طور مستمر در ارتباط هستیم.
وی با اشاره به آمار کتاب‌های مناسب آموزشی و تربیتی اظهار داشت: در این جشنواره آمار کتاب‌های مناسب ۵٨.۵ درصد است، در حالی که در اولین جشنواره این میزان ١٨ درصد بود و رشد ۴٠ درصدی داشته است و این در حالی است که اگر مصوبه ٨٢٨ شورای آموزش و پرورش اجرا شود بسیار راهگشا است و برکات آن به وضوح دیده می‌شود.

تاکنون ٧٠ عنوان کتابنامه رشد و ۴۶ شماره از فصلنامه جوانه منتشر شده است
ناصری با بیان اینکه تاکنون ٧٠ عنوان کتابنامه رشد و ۴۶ شماره از فصلنامه جوانه منتشر شده است، ادامه داد: تاکنون ١٣ هزار و ٢۵٠ عنوان کتاب مناسب در همه دوره‌ها و مقاطع به جامعه معرفی کرده‌ایم که در جشنواره از بهترین آن‌ها تجلیل می‌شود.

در کتاب‌های جدیدالتألیف گاه تا چندین صفحه به معرفی منابع مناسب اختصاص یافته است
دبیر یازدهمین جشنواره کتاب‌های آموزشی تربیتی رشد یادآور شد: از ظرفیت کتاب درسی به شکل مختلف استفاده شده است و هر ساله از این ظرفیت بیشتر استفاده می‌شود به نحوی که در کتاب‌های جدیدالتألیف گاه تا چندین صفحه به معرفی منابع مناسب اختصاص یافته است.

تعدادی از ناشران متأسفانه به اهداف آموزش و پرورش توجهی ندارند
ناصری با اشاره به مشکلات پیش‌روی جشنواره افزود: تعدادی از ناشران متأسفانه به اهداف آموزش و پرورش توجهی ندارند و به تبلیغ کتاب‌های حل‌المسائل می‌پردازند که این‌ها دردی را از نظام آموزشی و جامعه دوا نمی‌کند.

بخش بازرگانی رسانه ملی در تبلیغ کتاب‌های بدون مجوز، همچنان خود را به نشنیدن می‌زند
دبیر یازدهمین جشنواره کتاب‌های آموزشی تربیتی رشد با انتقاد از صدا و سیما گفت: بخش بازرگانی رسانه ملی در تبلیغ کتاب‌های بدون مجوز، همچنان خود را به نشنیدن می‌زند و متأسفانه این داستان همچنان ادامه دارد.
ناصری با بیان اینکه در جشنواره یازدهم ١۵٣٧ عنوان کتاب رسیده است، بیان کرد: ٢٨۵ کتاب برای کسب مقام برگزیده رقابت کردند که در این میان، ۴٢٢ ناشر سهیم بودند و ١٠٢ داور در ٣٢ گروه داوری آثار را بررسی کردند.
مدیر کل دفتر انتشارات و تکنولوژی آموزشی گفت: در دوره یازدهم اتفاق خوب دیگری افتاد و این اتفاق آن بود که مدیران کل سه دفتر سازمان پژوهش در کمیته علمی آن حضور داشتند و ابتدا تا انتها بر فرایند داوری نظارت داشتند.

قرار است پخش مدرسه کتاب‌های مناسب معرفی شده در کتاب‌نامه‌های رشد را در دسترس علاقه‌مندان قرار دهد
او همچنین با اشاره به راه‌اندازی پخش مدرسه گفت: قرار است پخش مدرسه کتاب‌های مناسب معرفی شده در کتاب‌نامه‌های رشد را در دسترس علاقه‌مندان قرار دهد.
ناصری ادامه داد: تشویق معلمان مؤلف اتفاق دیگری است که در این جشنواره رخ می‌دهد. در میان ۴۵ اثر برگزیده، مؤلفان ٢ اثر برگزیده معلم هستند که به طور ویژه از آن‌ها تقدیر می‌شود.
وی اضافه کرد: در این جشنواره در کنار ١١ حوزه یادگیری، حوزه ادبیات داستانی شامل شعر، داستان و نمایش و پیش‌دبستانی اضافه شده است و امسال از ۵ ناشر به عنوان ناشر برتر تقدیر می‌شود.

از ناشران می‌خواهیم با سند تحول و اسناد بالادستی آموزش و پرورش بیشتر مأنوس شوند
ناصری خطاب به ناشران بیان کرد: از ناشران می‌خواهیم با سند تحول و اسناد بالادستی آموزش و پرورش بیشتر مأنوس شوند و رویکرد ما نیز پشتیبانی بیشتر از تألیف است تا ترجمه؛ خصوصاً از تألیف کتاب در حوزه‌های جدید مثل سبک زندگی، کار و فناوری و پژوهش و تفکر حمایت می‌کنیم.
وی یادآور شد: در عرصه کتاب، ملاحظاتی وجود دارد و ضرورت پرداختن به نیاز واقعی دانش‌آموز و معلم حرف حساب داوران است و از ناشران می‌خواهیم از تولید کتاب‌هایی که کتب درسی در آن خلاصه می‌شود و پاسخ‌های کتاب مستقیماً داده می‌شود پرهیز کنند.

(Visited 49 times, 1 visits today)