روزنامه خراسان:

مدرسه «طبیعت کاوی کنج» نخستین مدرسه طبیعت ایران، چهارم دی ماه ۱۳۹۳، در مراسمی صمیمانه و به دور از سالن های همایش شلوغ سازمان ها و نهادهای دولتی، با حضور دکتر «عبدالحسین وهاب زاده» بوم شناس سرشناس و مهمانانی از سازمان حفاظت محیط زیست کشور و گروهی از مسئولان استان، این مدرسه به طور رسمی گشایش یافت تا به تعبیر حاضران یکی از روزهای ماندگار و تاریخی ثبت شود و خاطره این «رویداد فرهنگی» برای همیشه در ذهن هواداران زمین و طبیعت باقی بماند.

این مدرسه به همت گروهی از جوانان نخبه دانشگاه فردوسی و با راهنمایی و هدایت دکتر «عبدالحسین وهاب زاده» از استادان و فعالان حوزه محیط زیست شکل گرفته است. مدرسه طبیعت کاوی کنج، تشکیل شده است از بخش های طبیعی و وحشی، بخش بوم مزرعه (Eco Farm) و فضای کارگاهی سرپوشیده. کودکان در مدرسه طبیعت فرصت تعامل آزاد با آب، خاک، سنگ، گرما و سرما، گیاه، حشره و حیوان را دارند. تعاملی باز و آزاد، تک نفره یا جمعی، بر اساس انگیزش های درونی خود و بدون محدودیت. در این مدرسه کودکان زیر ۵ تا ۱۰ سال می توانند بی حصار و بی واسطه بدوند، لمس کنند، بشناسند و درس بگیرند و در کنجی از این فضای آزاد به کاوش های کودکانه شان می پردازند.

در مراسم گشایش این مدرسه نخست، «محمد قائم پناه» مدیر مدرسه طبیعت ایران، درباره اهداف، فعالیت ها و برنامه های این مدرسه توضیح داد و گفت: پروژه ای در زمینه ارتباط کودک و طبیعت به نام «سفرهای آقای کرم» از بهار ۹۳ شروع شد که ایده ای دانش بنیان بود و با حمایت مرکز رشد فناوری کشاورزی استان پذیرفته شد.
او ادامه داد: برنامه ها در ۳ سطح برای کودکان، مربیان، معلمان و والدین طراحی و اجرا می شود که به ۳ نکته و محور مهم در این برنامه توجه شده است. اولین نکته زندگی بچه های امروزی در فضای آپارتمانی و دوری آن ها از فضاهای باز و طبیعی است. دوم تنها بودن آن هاست که در مدرسه طبیعت و در فضایی ارگانیک و آزاد می توانند در جمع های ساختارنیافته با بچه های دیگر ارتباط برقرار کنند و سوم دوری شان از طبیعت است که حالا می توانند در شرایط امن با طبیعت ارتباط برقرار کنند. به گفته این فعال طبیعت، برنامه های این مدرسه در قالب های رسمی معمول شکل نمی گیرد تا بچه ها به سوی برنامه ها هدایت شوند بلکه آن ها در فضای آزاد قرار می گیرند و مدرسه نقش تسهیل گر را برای حضور و فعالیت آن ها ایفا می کند. بچه ها می توانند روی زمین بدوند، حشره پیدا کنند، گیاهان و حیوانات را از نزدیک ببینند و آن ها را لمس کنند، ساخت کلبه درختی و خانه های کوچک با استفاده از ابزار و وسایل طبیعی نیز از جمله فعالیت های کودکان است.

«کاشکی» مدیر مرکز رشد فناوری کشاورزی نیز که از بانیان و حامیان اصلی شکل گیری این ایده به شمار می رود با بیان این که در این مرکز جوانان به دور از هیاهوهای سیاسی، فعالیت می کنند، گفت: در این ساختمان ۴۵ ایده دانش بنیان توسط ۲۰۰ مهندس جوان تنها در بخش کشاورزی در حال پیگیری است. این مرکز به دلیل فعالیت های زیاد و پذیرش بالا در کشور رتبه اول را دارد. ما معتقدیم اگر سازمان ها در کنار یکدیگر کار کنند و پیوسته باشند، قطعا در آینده شرایط کشور و وضعیت طبیعت بهتر خواهد بود.

مدیر کل دفتر آموزش و مشارکت های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست کشور نیز با بیان سخنانی تأثیرگذار در حیطه محیط زیست کشور به نمونه هایی از تخریب طبیعت اشاره کرد و در بخشی از سخنان خود گفت: زمین به شدت در کنار مشهد در حال نشست است.

«محمد درویش» تأسیس مدرسه طبیعت را گامی بزرگ دانست و افزود: این گام بزرگ باعث می شود تا حال ایرانیان خوب شود و وقتی حال ایرانیان خوب باشد به هم لبخند می زنند و کمتر خشونت می ورزند.

معاون آموزش و پژوهش سازمان حفاظت محیط زیست نیز بزرگ ترین حسن مدارس طبیعت را موظف کردن تمام مسئولان و ایرانیان به اجرای اصل ۵۰ قانون اساسی دانست و افزود: حسن دیگر آن الگوگیری از طبیعت در دنیای علم امروز است، وقتی بچه ها با طبیعت آشنا شوند، در آینده نیز وقتی به سمت صنعت بروند، از طبیعت الگوبرداری می کنند. دکتر «مهناز مظاهری» به انجام ۱۴ ویرایش بر منشور مدارس جامع محیط زیست اشاره کرد و ادامه داد: حتی اگر قرار است مدارس را با رویکرد علمی مدیریت کنیم، بهتر است فرزندانمان را به سوی آینده سبز و مشاغل سبز و دانش بنیان سوق بدهیم که مدرسه طبیعت زمینه خوبی برای این امر است. این مقام مسئول به نقش تأثیرگذار خیران مدرسه ساز، سازمان اوقاف، شهرداری ها، آموزش و پرورش و سازمان حفاظت محیط زیست در راه اندازی و فعال سازی مدارس طبیعت در کشور اشاره و تأکید کرد: گشایش این مدرسه در مشهد یک رویداد فرهنگی است که در تاریخ ثبت می شود زیرا ما مدرسه طبیعت نداریم و این شیوه بخشی از مدارس جامع محیط زیست است. با این مدارس دوباره اخلاق محیط زیستی در کشور احیا می شود. متأسفانه بچه های ما دارند با طبیعت و محیط زیست بیگانه می شوند.

(Visited 89 times, 1 visits today)