معاون امور توان‌بخشی اداره‌کل بهزیستی زنجان، از تاسیس اولین مرکز روزانه آموزشی توان‌بخشی اوتیسم در ایران خبرداد.

فرهاد میرزایی به ایسنا گفته است: اوتیسم اختلالی در مغز است که موجب می‌شود پردازش اطلاعات به خوبی انجام نشده و کودک در تعامل برای ارتباطات خود با دیگران دچار مشکل جدی شود، این در حالی است که نخستین علایم بیماری از زیر سه سال شروع شده و هنوز علت اصلی آن مشخص نیست.

به گفته میرزایی کودکان مبتل به اوتیسم سه علامت دارند به این صورت که در تعاملات خود دچار مشکل‌اند، در برقراری ارتباط کلامی با دیگران مشکل داشته و رفتارهای کلیشه‌ای از خود نشان می‌دهند و برخلاف سایر کودکان به جلب توجه دیگران اهمیت نمی‎دهند. در حال حاضر در دنیا روشی تحت عنوان ABA (تحلیل رفتار کاربردی) وجود دارد که در آن به این قشر از کودکان که از ضریب هوشی ٧٠ برخوردارند آموزش گام به گام داده می‌شود.

او می‎گوید: سازمان بهزیستی تمایل چندانی ندارد که برای این کودکان مراکز شبانه‌روزی تاسیس شود، چرا که معتقد است آنان می‎توانند در بستر خانواده‎ها آموزش گام به گام دریافت کرده و نیازی نیست که از خانواده‎ جدا شوند.

گفتنی است در دو سال اخیر سازمان اقداماتی انجام داده تا با تاسیس مراکز روزانه آموزشی توان‌بخشی در مراکز استان‎ها، این کودکان را به شکل روزانه پذیرش کرده و به آموزش گام به گام بپردازد.

در حال حاضر حدود ٩٠٠٠ نفر در کل کشور دارای پرونده اوتیسم هستند که به نحوی از حمایت‎های مستمر و غیرمستمر بهره‌مند می‌شوند.

(Visited 68 times, 1 visits today)