با تقدیر از عوامل برنامه‌ی «عمو پورنگ» و دست‌اندرکاران فیلم سینمایی «کلاه قرمزی و بچه ننه» و اهدای پروانه‌های زرین، جشنواره‌ی بیست‌وششم فیلم‌های کودک و نوجوان به ایستگاه پایانی رسید.

در مراسم اختتامیه بیست و ششمین جشنواره فیلم های کودکان و نوجوانان که شامگاه ۲۱ مهر ماه در تالار ورزشی «گل نرگس» اصفهان برگزار شد، سید احمد میرعلایی دبیر جشنواره در سخنانی با بیان اینکه جشنواره ما بیست و شش ساله شد اظهار کرد: فکر نمی‌کردم جشنواره بیست و شش با این عظمت برگزار شود و این روند چیزی جز لطف خدا و حضرت فاطمه(س) نبود. وی افزود: این سینما نیاز به همت ملی دارد، سینمای کودک ما همیشه افتخارات بزرگ را در دنیا رقم زده و همه ما با هر سلیقه‌ای باید به سینمای کودک و نوجوان توجه کنیم.

میرعلایی تاکید کرد: جشنواره کودک بیست و شش سال است که حرکت کرده است و امیدوارم جشنواره‌ی ۲۷ بهتر از این برگزار شود.

در بخشی از مراسم پایانی جشنواره‌ی فیلم کودک و نوجوان اصفهان، با حضور ایرج طهماسب‌، حمید جبلی ‌، حمید مدرسی،‌ دنیا فنی‌زاده‌ و مرضیه محبوب از عوامل ساخت شخصیت «کلاه قرمزی» توسط جواد شمقدری و احمد میرعلایی تقدیر به عمل آمد. ایرج طهماسب از لطف حاضران سپاسگزاری کرد. سپس حمید جبلی هم با صدای «کلاه قرمزی» به مردم خون گرم اصفهان سلام کرد و گفت: کلاه قرمزی به همه سلام رساند و چون جمعه‌ها فقط مدرسه می‌رود ما به او نگفتیم، همراهمان بیاید. دنیا فنی زاده عروسک‌گردان «کلاه قرمزی» هم از طرف این عروسک یک دنیا خوشی آرزو کرد. مرضیه محبوب سازنده این عروسک از طرف پسرخاله تشکر کرد و مجید مدرسی تهیه کننده این کار اظهار کرد: از طرف گروه «کلاه قرمزی» تشکر می‌کنم. باید «کلاه قرمزی» یواش یواش جایزه دهد، چرا که این شخصیت ملی زنده است و باید منتظر برنامه‌های بعدی‌اش باشید، بخندید و لذت ببرید.

در بخش دیگری از مراسم اختتامیه داریوش فرضیایی (عموپورنگ)، به اتفاق امیرمحمد به اجرای برنامه پرداخت و پس از آن عوامل ساخت این برنامه نیز مورد تقدیر قرار گرفتند. فرضیایی با اشاره به حضور طهماسب و جبلی در سالن گفت: این هنرمندان بخشی از خاطرات من در نوجوانی هستند و حق استادی گردنم دارند و دستشان را می‌بوسم.

برگزیدگان بخش‌های مختلف جشنواره‌ی فیلم کودک و نوجوان اصفهان به شرح ذیل معرفی شدند:

در بخش مسابقه سینمای ایران فیلم «گورداله و عمه غولی» عنوان بهترین فیلم و نادره ترکمانی کارگردان این فیلم عنوان بهترین کارگردان جشنواره را به خود اختصاص دادند. هیات داوران مسابقه سینمای ایران شامل ابراهیم فروزش نویسنده و کارگردان پیشکسوت سینمای کودک، عبدالله علیمراد انیماتور و مدرس دانشگاه، گلاب آدینه بازیگر، بازیگردان وکارگردان تئاتر ، علیرضا زرین دست مدیر فیلمبرداری، جهانگیر الماسی بازیگر، نویسنده و تهیه‌کننده ‌و حبیب‌اله بهمنی نویسنده وکارگردان داوران این بخش از جشنواره آرای خود را به این شرح اعلام کردند:

پروانه زرین بهترین فیلم (تهیه کننده): گورداله و عمه غولی (نادره ترکمانی)

دیپلم افتخار: فرزند خوانده ( وحید نیکخواه آزاد)

پروانه زرین بهترین کارگردانی: گورداله و عمه غولی(نادره ترکمانی)

دیپلم افتخار: ۱-چتر سبز (ناصر رفایی)، ۲-آقای مدیر (حسن آقا کریمی)

پروانه زرین بهترین فیلمنامه: فرزند خوانده (وحید نیکخواه آزاد)

دیپلم افتخار: آقای مدیر(رضا حیدر نژاد)، گورداله و عمه غولی (خسرو صالحی- نادره ترکمانی)

پروانه زرین بهترین بازیگر کودک و نوجوان: ۱- بزرگ مرد کوچک (محمد جواد سلام پور)، ۲-فرزند خوانده (ارشیا صادقی)

دیپلم افتخار: ۱-چتر سبز (علی غفوری فرد)، ۲-فرزند خوانده (علیرضا مظفری)

پروانه زرین بهترین دستاورد فنی و هنری: جلوه‌های ویژه فیلم گورداله و عمه غولی (مجید یوسفی زاده)

پروانه زرین جایزه ویژه هیئت داوران: فرزند خوانده (وحید نیکخواه آزاد)

دیپلم افتخار:۱-موسیقی فیلم گورداله و عمه غولی (بهنود یخچالی)، ۲-طراح و سازنده عروسک گورداله و عمه غولی (فاطمه سوزنگر- نیلوفر رفیعی)، ۳- مدیر فیلمبرداری فیلم قبیله من (پیام آزادی)، ۴-مدیر فیلمبرداری فیلم فرزند خوانده (فرشاد محمدی)

جایزه شهید بهنام محمدی: به تهیه کننده فیلم (بزرگ مرد کوچک) پروانه مرزبان

جایزه هیات داوران بخش کودک و نوجوان ایرانی توسط سید جواد هاشمی بازیگر سینما و مسعود بهنام از متخصصان حوزه صدای فیلم به وحید نیکخواه آزاد کارگردان فیلم «فرزند خوانده» اهدا شد. نیکخواه آزاد در هنگام دریافت این جایزه گفت: خوشحالم که جایزه‌ای به این مهمی را دریافت کردم و حتی اگر فیلم «فرزندخوانده» جایزه دیگری دریافت نکند چندان مهم نیست چون جایزه مهمی از دستان کودکان و نوجوان این سرزمین دریافت کرده‌ام.

بیش از ۴۰ داور کودک و نوجوان فیلم های بخش مسابقه سینمای ایران را ارزیابی کرده و در نهایت فیلم فرزندخوانده را به عنوان بهترین اثر از نگاه خود انتخاب کردند.

جوایز ویژه یونیسف و محمد الدوره (نوجوان شهید فلسطینی)

در بخش بین‌الملل بیست‌ و ششمین جشنواره بین‌المللی فیلم های کودکان و نوجوانان به فیلم «مروارید» ساخته فریدون حسن پور رسید. در این بخش با حضور جواد شمقدری رییس سازمان سینمایی کشور، سید احمد میرعلایی دبیر جشنواره و محمد المنیر صفی الدین نماینده یونیسف (صندوق جهانی حمایت از کودکان) از وحید نیکخواه آزاد کارگردان فیلم «فرزند خوانده» تقدیر شد و جایزه ویژه این سازمان به فیلم «مروارید» ساخته سیروس حسن‌پور اهدا شد.

سیروس حسن پور بعد از دریافت این جایزه گفت: دریافت این جایزه از یونیسف افتخار بزرگی برای من است و این جایزه را به مادرم اهدا می‌کنم. سپس جواد شمقدری رییس سازمان سینمایی جایزه ویژه محمد الدوره را به جواد نوروزبیگی تهیه‌کننده فیلم «مروارید» اهدا کرد.

 اسامی برگزیدگان بخش مسابقه پویانمایی بیست و ششمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان به این شرح اعلام شد:

در ادامه مراسم اختتامیه این رویداد هیات داوران بخش پویانمایی جشنواره به روی صحنه رفتند و جوایز این بخش از جشنواره را به برگزیدگان اهدا کردند. برگزیدگان بخش پویانمایی جشنواره فیلم کودک عبارتند از:

پروانه زرین بهترین اثر کوتاه یا نیمه بلند (کارگردان): آواز شب (معین صمدی )

دیپلم افتخار: ۱- ماهیگیر (نیما غضنفری) ۲- خط قرمز (مونا عبدالله شاهی) ۳- کرماندو (حامد اکرمی)

پروانه زرین بهترین کارگردانی (اثر کوتاه یا نیمه بلند): چرا این تلفن زنگ نمی‌زند؟ (هادی یقین لو)

دیپلم افتخار: ۱-ننه کلاغه و روباهه(آزاده معزی) ۲- ترازو (رامین رهبر) ۳- شب گوسفند (امیر مهران)

پروانه زرین جایزه ویژه هیئت داوران: وال استریت (فرنوش عابدی)

پروانه زرین بهترین دستاورد فنی و هنری: راز آن درخت دیپلم افتخار: ۱- کودکان دشت ۲- من و همسرم و گاومون ۳- ماه مهربان

برگزیدگان بخش مسابقه سینمای بین الملل بیست و ششمین جشنواره بین المللی فیلم های کودکان و نوجوانان معرفی شدند. در ابتدا داوران کودک و نوجوان بخش بین الملل جشنواره به روی صحنه آمدند و جایزه ویژه هیات داوران را به سیدعلیرضا گلپایگانی و بهنام دلداده، کارگردانان فیلم «آقای مهربان» اهدا کردند. جایزه بهترین پویانمایی کوتاه یا نیمه بلند به «خط قرمز» به کارگردانی و تهیه کنندگی مونا عبدالله شاهی و بهترین پویانمایی بلند به «روز کلاغ‌ها» به تهیه کنندگی ویلیام پیکو و مارک ژوسه محصول مشترک فرانسه و بلژیک اهدا شد. سپس ولودیمیر دیاجیلف رییس کمیته سازماندهی جشنواره فیلم نوجوان دیتیاتکو از اکراین و وینوند گاناترا کارگردان هارون – آرون و برنده جشنواره فیلم کودک از کشور هند به همراه رسول صدرعاملی فیلمساز سینمای کشورمان داوران سیفژ در جشنواره فیلم به روی صحنه آمدند و جایزه سازمان جهانی سینمای کودک و نوجوان را به «راه‌های جاودانه زیستن» ساخته گوستافو رون محصول اسپانیا و بریتانیا تقدیم کردند و پروانه زرین کودک و مقاومت به فیلم «چتر سبز» ساخته ناصر رفاهی رسید.

بعد از داوران سیفژ، نوبت به داوران بخش بین‌الملل جشنواره فیلم کودک رسید و در این بخش شیه فیه کارگردان سینما از چین و برنده خرس طلای برلین، کریستیانو بورتونه کارگردان سینما از ایتالیا، (کارگردان فیلم سرخ همچون آسمان برنده جایزه بهترین فیلم جشنواره فیلم کودک) فلیپ بودوگ تهیه کننده از آلمان(تهیه کننده فیلم دختر زمستان برگزیده جشنواره فیلم کودک)، سلمان آریستو فیلمنامه نویس از اندونزی(نویسنده فیلمنامه‌های رویاپرداز و عقاب در قلب من، برنده جشنواره فیلم کودک)، آتینا ریکاکی رییس همایش تلویزیون و سینمای کودک اروپا از یونان، علی شاه حاتمی کارگردان سینما و ویشکا آسایش بازیگر به روی صحنه آمدند.

در این بخش لوح تقدیر بهترین فیلم به «چتر سبز» به تهیه‌کنندگی و کارگردانی ناصر رفایی و پروانه زرین بهترین فیلم آسیایی به فیلم بوتا ساخته ایلغار نجف از آذربایجان رسید. هیات داوران بخش بین‌الملل سپس پروانه زرین بهترین دستاورد فنی و هنری را به گوستاوو رون کارگردان «راه‌های جاودانه زیستن» و بهترین بازیگر را به آناستاسیا مولوتیلوفا برای فیلم «عروسک بازی» از روسیه اهدا کردند. پروانه زرین بهترین فیلم کوتاه نصیب «آدم یکدنده» و «کنترل از راه دور» به کارگردانی هلیو ویه لانونز از برزیل و جایزه بهترین فیلمنامه به رهبر قنبری برای «روییدن در باد» اهدا شد. هیات داوران بخش بین‌الملل همچنین لولو لو را برای کارگردانی فیلم زندگی پر از شگفتی است از تایوان به عنوان بهترین کارگردان برگزیدند. فیلم «ای کاش» از ژاپن به کارگردانی کنتارو کوئیکه و هیجیری تاگوچی جایزه بهترین فیلم بخش بین‌الملل جشنواره را به خود اختصاص داد.

برگزیدگان بخش مسابقه آثار ویدیویی بیست‌وششمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوان هم معرفی شدند. هیات داوران این بخش از جشنواره به روی صحنه آمدند و جوایز بخش ویدیویی اهدا کردند. اسامی برگزیدگان بخش مسابقه ویدیویی جشنواره فیلم کودک به این شرح است:

پروانه زرین بهترین اثر بلند: قصه من و دوچرخه بابام (علی حجازی مهر)

دیپلم افتخار: شب طولانی (عباس زارع- مرتضی میرشفیع)

پروانه زرین بهترین اثرکوتاه: خروسک (فریدون نجفی)

دیپلم افتخار: ۱- تولد یک عروسک (بهروز باقری) ۲- زاغ و روباه(محمود کیانی فلاورجانی)

پروانه زرین بهترین فیلمنامه: در اعماق خطوط (سجاد امیر یزدانی)

دیپلم افتخار: عملیات کرکس (غلامرضا رمضانی)

پروانه زرین بهترین بازیگر کودک و نوجوان: کاکوتی (تارا بهزادی فر)

دیپلم افتخار: ۱- سجاده (مائده سالمی) ۲- مزرعه کودکی (پارسا قره خانلو) ۳- قصه من و دوچرخه بابام (احمد رضا متین فر) ۴- قدر آن روزها (برانوش سیف الهی) ۵- مرادو (علی اکبر برزگر)

پروانه زرین جایزه ویژه هیئت داوران: به کارگردان فیلم سجاده (شهرزاد سالمی)

پروانه زرین بهترین کارگردانی: شعله در باد (فرهاد مهرانفر)

دیپلم افتخار: لب دریا (حمید نعمت‌اله)

حاشیه‌ای بر متن اختتامیه‌ی جشنواره‌ی فیلم کودک و نوجوان اصفهان

معرفی برگزیدگان با بخش فیلم‌های نیمه کوتاه و نیمه بلند ویدیوئی آغاز شد و کاندیداهای هر بخش توسط دوبله‌ی مجدد تکه‌ای از انیمیشن‌های مطرح معرفی می‌شد. نادره ترکمان هم بعد از گرفتن اولین جایزه برای فیلم «گورداله و عمه غولی» اظهار کرد: اثبات فیلم تمام عروسکی «گورداله» سخت بود و تصور می‌شد، نمی‌شود آن را ساخت. وی اظهار امیدواری کرد: ادبیات کهن ایران همچنان سرلوحه کارهای تصویری قرار گیرد.

بازیگر کودک فیلم «فرزند خوانده» هم با اشاره به کودکان زلزله آذربایجان شرقی گفت: دست همه بچه‌های زلزله‌زده را می‌بوسم. همچنین بازیگر نوجوان فیلم «بزرگ مرد کوچک» هم یاد شهید بهنام محمدی را گرامی داشت. ترکمان که فیلمش به عنوان بهترین اثر بلند جشنواره شناخته شد، خطاب به داوران با قدردانی از آنها گفت: ممنونم که با چشمان بچه‌ها «گورداله» را دیدید و امیدوارم روز به روز شاهد تولیدات بیشتری برای بچه‌ها باشیم. مراسم اختتامیه بیست‌وششمین جشنواره بین‌المللی فیلم های کودکان و نوجوانان علی رغم تاکیدی که شده بود، ظرف ساعت ۱۸ و ۳۰ آغاز می‌شود با یک ربع تاخیر شروع شد.

در بدو ورود به سالن دکور عظیم مراسم که برگرفته شده از سرای ملک اصفهان بود بسیار جلب توجه می‌کرد.

علی رغم اختصاص ردیف‌هایی به خبرنگاران اما نشستن افراد غیر مرتبط در آن صندلی‌ها باعث شد تعدادی از خبرنگاران با مشکل جا مواجه باشند.

یکی از اتوبوس‌ها هم که حامل تعدادی از مهمانان جشنواره و خبرنگاران بود مسیر را اشتباه به ورزشگاه دیگری رفته بود و بعد از حدود یک ساعت چرخیدن در اصفهان به سالن مراسم رسید.

 امیرمحمد مجری نوجوان تلویزیون اولین شخصی بود که وارد سن شد و ترانه‌ای را درباره پیامبر اکرم (ص) اجرا کرد.

محمد سلوکی هم اجرای خود را با شعری در خصوص اصفهان از طبقه دوم دکور این برنامه آغاز کرد و سپس پس از پخش تصاویری از روند برپایی جشنواره به پشت تریبون رفت.

پیام مهتاب کرامتی سفیر حسن نیت یونیسف در این مراسم قرائت شد.

برگزیدگان بخش بین الملل جشنواره توسط امیر اسفندیاری به روی سن دعوت می‌شدند.

در حین اجرای برنامه عموپورنگ، بخشی از مهمانان که خارجی‌ها هم در میان آنها بودند برای رسیدن به پروازشان از سالن خارج شدند.

جمعی از کودکان معلول هم در مراسم اختتامیه حضور داشتند که برخی از مهمانان از جمله سیدجواد هاشمی به سراغشان رفتند و با آنها خوش و بش کردند.

از نکات قابل توجه مراسم اختتامیه مانند طراحی دکوری که در سال گذشته اتفاق افتاده بود جریان داشتن زندگی بر روی صحنه بود، به طوری که افراد مختلفی از خانواده در طول مراسم در بخش‌هایی از دکور حضور پیدا می‌کردند و جاری بودن زندگی را نشان می‌دادند.

سلوکی که اجرای موفقی را در طول برنامه داشت، در بخش‌هایی از برنامه از بچه‌های حاضر در سالن می‌خواست با زدن جیغ بنفش، فضای گرمی به سالن دهند.

این مجری در بخشی از مراسم اعلام کرد، موبایل حمید جبلی گم شده است که دقایقی بعد پیدا شدن آن را اعلام کرد.

وحید نیکخواه آزاد بیشترین جوایز مراسم اختتامیه را دریافت کرد، برای دریافت جایزه هر بخش یکی از بازیگران نوجوان فیلمش را با خود به روی سن برد.

معرفی فیلم برگزیده تماشاگران آخرین بخش اهدای جوایز مراسم اختتامیه بود که تهیه کنندگان چهار فیلمی که رتبه اول را داشتند، به روی سن حاضر شدند. این مراسم که قرار بود تا ساعت ۲۲ و۳۰ ادامه داشته باشد در ساعت ۲۲ و ۱۰ دقیقه به پایان رسید. از حاضران در این مراسم می‌توان به جهانگیر الماسی،‌ اکبر خواجویی،‌ زاون قوکاسیان، علیرضا سجادپور‌، احمد مهران‌فر،‌ جهانبخش سلطانی‌، علی اوسیوند، علی زارعان،محمدرضا گرشاسبی‌، حبیب بهمنی‌، حمیرا ریاضی،‌ رسول صدرعاملی،‌ ویشکا آسایش‌، چینی‌فروشان،‌ محسن علی اکبری‌، رضا رویگری،‌ علی روین تن و مسعود بهنام و… اشاره کرد.

(Visited 65 times, 1 visits today)