تمام نویسندگان کتاب‎های غیرداستانی برای کودکان، قصد به اشتراک گذاردن تجربه هیجان‎انگیز تولید کتب آموزنده را دارند تا بتوانند از طریق کتاب‎هایشان جهان را برای خوانندگان کوچک خود و درست با زبانی گویا که قدرت درکش مشکل نباشد، تفسیر کنند. صدها کتاب از این دست در دسترس کودکان و نوجوانان وجود دارد و به نظر می‌رسد که دیگر بازار جایی برای ورود کتابی جدید از این دست را ندارد اما چرا؟ به نظر می‌رسد که دلیل این امر عدم علاقه بچه‌ها به فهم دنیای واقعی نیست بلکه کمبود کتابخانه‌های عمومی و یا کتابخانه مدرسه برای آنهاست، لذا این تفکر بوجود می‌آید که اینترنت در این زمینه می‌تواند نیاز این کودکان را برآورده کند، اما اگر به راستی چنین است پس چرا کتب غیر داستانی بزرگسالان به خوبی به فروش می‌رسد؟

وقتی به کتاب فروشی‌هایی که عمدتا کتب غیر داستانی کودکان را عرضه می‌کنند مراجعه می‌کنیم، متاسفانه با کتبی بی کیفیت، تکراری و غیر جذاب برخورد می‌کنیم اما به راستی چه کسی مقصر است، مثلما اگر کودکی تشویق به خرید کتب غیر داستانی شود و جلد این کتاب‎ها را درون مغازه‌ها ببیند از خرید این دست کتب پشیمان شده و ترجیح می‌دهد زمانش را با کتب داستانی پر کند، به نظر می‌رسد ناشران برای چاپ کتب مفید غیر داستانی به دلیل قیمت بالایی که این کتب دارند به اندازه کافی ریسک نمی‌کنند بنابر این کتب غیر داستانی دور اسفناک تکراری می‌زنند.

فیل جارت مشاور کمیسیون ملی سوادآموزی بریتانیا می‌گوید: دخترها اغلب با پیدا نکردن کتب غیرداستانی که نظرشان را جلب کند به کتب داستانی روی می‌آورند اما پسرها با رو برو شدن با این موقعیت به صورت اسفناکی قید خواندن کتاب را می‌زنند، باید چاره‌ای اندیشید و از ناشران درخواست در پیش گرفتن روند خلاقانه و نوآورانه کرد. وی افزود: ناشران و نویسندگان باید جسارت نوشتن و تولید کتب هیجان انگیز را داشته باشند. البته گسترش کتابخانه‌های عمومی و پربارتر کردن کتابخانه‌های مدارس می‌تواند اولین و مهمترین گام در این راه باشد.

منبع: http://www.guardian.co.uk/books/2012/sep/28/children-nonfiction-books-libraries?newsfeed=true

36

(Visited 25 times, 1 visits today)