منطقه ساحل آفریقا با یک بحران غذایی حاد روبه‎روست. خشک‎سالی‎های سال ۲۰۰۵، ۲۰۱۰ و ۲۰۱۲ در کنار افزایش ناامنی، خانواده‎های زیادی را به سوی هرج و مرج سوق داده‎است.

کلمنته فرر در سالم نیوز می‎نویسد که بیش از یک میلیون کودک به غذا، دارو، آب نوشیدنی سالم، خدمات بهداشتی و آموزشی دسترسی ندارند. شرایط کنونی کودکان، تصویر وضعیت اخلاقی ما به عنوان بزرگسالان است. تمدنی که بر علیه کودکان می‎جنگد، سیاره‎ای بی‎امید است. کودکان فقر، آزار دیده، مورد ضرب و شتم قرار گرفته و قربانی شده، جنایتی بر علیه بشریت است که به زودی نسل آینده ما را بر اساس آن قضاوت خواهد کرد.

بر اساس اعلام سازمان بهداشت جهانی، تولد حدود ۵۰ میلیون نوزاد ثبت نشده است. برآورد می‎شود که ۱۰۰ میلیون سقط جنین سالانه در سراسر جهان انجام می‎گیرد. بیش از ۱۲۰ میلیون کودک از دسترسی به مواد غذایی اساسی محروم‎اند. حدود ۵۰ هزار کودک روزانه در اثر گرسنگی جان خود را از دست می‎دهند. همچنین از هر چهار کودک زیر پنج سال یک نفر از کمبود وزن، کم خونی، نقص عضو یا معلولیت‎های فیزیکی و ذهنی رنج می‎برد. به علاوه، نرخ مرگ و میر کودکان در نقاط مختلف جهان از این قرار است: در کشورهای ثروتمند ۶ کودک از هر ۱۰۰۰ تولد؛ در آمریکای لاتین این نرخ معادل ۳۱ نفر از هر ۱۰۰۰ تولد است. در آسیای جنوبی ۸۹ نفر از هر ۱۰۰۰ تولد و در منطقه جنوب صحرای آفریقا این رقم به ۱۶۹ از ۱۰۰۰ تولد می‎رسد.

حدود ۲۵ میلیون کودک زیر ۱۸ سال در اردوگاه‎های پناهندگان زندگی می‎کنند که جنگ و خشونت فرار کرده‎اند. حدود ۱۶ میلیون کودک یتیم‎اند که یک چهارم آنان در اثر ویروس ایدز بوده و ۸۰ درصد آفریقایی هستند.

همچنین تخمین زده می‎شود که ۴۰۰ میلیون کودک مجبور به بیگاری هستند. این شامل کودکانی می‎شود که برای کمک به ولدین‎شان در شرایط بسیار سخت مشغول به‎کارند. آنها به کشاورزی، دفع زباله، کار در معدن و صنایع وادار می‎شوند. در حال حاضر حدود ۵۰۰ هزار کودک سرباز در جهان وجود دارد. نزدیک به ۲ میلیون کودک قربانی بهره‎کشی‎های جنسی می‎شوند.

گزارش سالیانه فائو که تحت عنوان “وضعیت ناامنی غذایی در جهان” منتشر شده نیز تاکید می‎کند که تغذیه یکی از حقوق اساسی انسان‎هاست و گرسنگی به نوعی زیر پا گذاشتن کرامت انسان‎ها محسوب می‎شود.

min

(Visited 36 times, 1 visits today)