child_with_gun.jpg

طبق گزارشی که از سوی سازمان ملل منتشر شده است علیرغم کاهش آمار تلفات در سال جاری خشونت های مرتبط با جنگ در افغانستان همچنان عواقب ویرانگری برای شهروندان به دنبال دارد.

معاون دبیر کل سازمان ملل در نمایندگی ویژه افعانستان (UNAMA) ، نیکلاس هیسام در یک نشست خبری گفت: “سازمان ملل از کاهش تلفات شهروندان خشنود است اما باید به خاطر داشته باشیم که آمار کشته و زخمی شدن کودکان، زنان و مردان افغان هنوز هم به شکل بسیار هشدار دهنده‎ای بالاست.”

طبق گزارش نیم‎سال اول ۲۰۱۲ از “وضعیت محافظت از شهروندان در درگیری‎های نظامی” طی شش ماهه اول سال خشونت های نظامی منجر به مرگ ۱۱۴۵ شهروند و زخمی شدن ۱۹۵۴ نفر شده است. در حالی که این ارقام ۱۵ درصد کاهش را در مقایسه با سال قبل نشان می‎دهد، اما هیات ویژه افغانستان در سازمان ملل (UNMA) تاکید کرد که برای محافظت از شهروندان باید تلاش بیشتری صورت گیرد.

آقای هیسام می گوید: “۳۰۹۹ شهروندی که در این گزارش به آنها اشاره شده افغان های معمولی هستند که مجبورند برای حفظ زندگی روزانه خود در میانه درگیری های نظامی دست و پنجه نرم کنند.” وی با اشاره به اینکه از این ۳۰۹۹ نفر ۹۲۵ تن زن و کودک بوده‎اند می‎افزاید: “من از همه طرف‎های درگیر می خواهم تا تلاشهای خود را برای حفاظت از شهروندان عادی و جلوگیری از آسیب دیدن آنها بکار بندند و به امنیت زندگی افراد احترام بگذارند.”

این گزارش می‎گوید که عناصر ضد دولتی مسئول ۸۰ درصد این تلفات بوده‎اند که این مقدار ۱۵ درصد نسبت به دوره مشابه سال گذشته کمتر است. طبق مدارک UNAMA، نیروهای حامی دولت مسئول ۱۰ درصد از این تلفات بوده است که ۲۵ درصد کاهش را نسبت به سال گذشته نشان می‎دهد. این در حالی است که ۱۰ درصد باقیمانده را نمی‎توان به هیچ یک از طرف‎های درگیر نسبت داد.

گزارش همچنین می‎افزاید در حالی که تلفات بطور کلی کاهش یافته است، اما حملات به مدارس افزایش یافته و دخالت طالبان در اداره مدارس دسترسی کودکان بویژه دختران را به تحصیل تحت تاثیر قرار داده است. UNAMA در شش ماهه اول سال، ۳۴ حمله از جمله مواردی از سوزاندن مدارس به هدف کشتن و ارعاب آموزگاران و مسئولان مدرسه، حملات نظامی به مدارس و اشغال آنها و تعطیلی مدرسه ها بویژه مدارس دخترانه را برشمرده است.

رئیس بخش حقوق بشر UNAMA، جیمز رودهاور می‎گوید: “این افزایش چشمگیر حملات به مدارس بسیار نگران کننده است. این حملات نه تنها کودکان را در معرض صدمات قرار می دهد بلکه از دسترسی آنها به تحصیل که یک حق اولیه افراد است نیز بطور جدی جلوگیری می‎کند.”

گزارش همچنین می‎گوید که مواد منفجره کاشته شده همچنان یکی از بزرگترین خطراتی است که شهروندان با آن مواجهند. خسارات ناشی از این جنگ افزارهای انفجاری ۳۳ درصد از کل تلفات را در بر می گیرد که از همه عوامل دیگر بیشتر است. این میزان با افزودن حملات انتحاری و حملات مختلط با استفاده از مواد منفجره به ۵۳ درصد می رسد.

آقای هیسام می‎گوید: “استفاده از اینگونه مواد منفجره غیر قانونی است چرا که تمایزی بین نیروهای نظامی و شهروندان عادی قائل نمی شود. این سلاح ها تا کنون موجب کشته و معلول شدن بیشترین شمار شهروندان افغان در طول جنگ شده است و من از طالبان می خواهم که استفاده از آن را متوقف کند.”

گزارش به موارد نقض حقوق بشر بر علیه شهروندان در هفت ولایت افغانستان نیز می پردازد که بسیاری از آنها از سوی پلیس محلی افغانستان بررسی و تعقیب نشده است. ساکنان محلی همچنین نگرانی هایی از بابت عضویت ناقضان حقوق بشر در نیروهای پلیس دارند.

ناوی پیلای، کمیساریای عالی حقوق بشر می گوید: “مصونیت متجاوزان به حقوق بشر تنها آنها را گستاخ تر می کند. این تجاوزها باید به موقع شناسایی شود، عدالت درباره عاملان آن اجرا شود و به قربانیان رسیدگی شود. وادار کردن متجاوزان به پاسخگو بودن یک گام مهم برای بهبود امنیت زنان مردان و کودکان افغان است.”

(Visited 54 times, 1 visits today)