mianamar.jpg

دو گروه نظامی قومی در میانمار به عنوان اولین گروه‎های شورشیان این کشور به تازگی طی امضای قراردادی متعهد شده‎اند تا از سربازگیری از میان کودکان اجتناب کرده و در درگیری‎های نظامی از آنها محافظت به‎عمل آورند.

به گزارش الفبا، به‎ا‎ین ترتیب حزب پیشرو ملی کارنی (ارتش کارنی) و حزب نیومون (ارتش آزادی بخش ملی) متعهد شده‎اند که کودکان از این پس در این گروه‎های نظامی استخدام نشوند. آنها همچنین ملزم شده‎اند تا تعهدات خود در ارتباط با رفاه و حقوق کودکان که تحت تاثیر درگیری‎های نظامی قرار گرفته از جمله حق تحصیل و کمک به آنها در نواحی تحت کنترل را عملی کنند.

هانگ سا، سخنگوی حزب نیومون به آژانس خبری حقوق بشر سازمان ملل می‎گوید: “سیاست ما احترام به قوانین حقوق بشر بین‎المللی در عملیات نظامی است. ما به‎طور کامل از نظارت‎های بین‎المللی استقبال می‎کنیم.”

حزب مون در سال ۱۹۹۵ یک تفاهم‎نامه آتش‎بس را با دولت نظامی میانمار امضا کرد اما پس از آنکه در سال ۲۰۱۰ این حزب حاضر به زمین گذاشتن سلاح‎ها و پیوستن به نیروهای گارد مرزی دولتی نشد، تنش‎ها همچنان ادامه پیدا کرد.

به اعتقاد فیل روبرتسون، معاون مدیرکل دیده‎بان حقوق بشر در آسیا، ” امضای این سند از سوی گروه‎های نظامی بهترین عمل ممکن است و ما خواهان آنیم که سایر گروه‎های غیردولتی به انجام این کار تشویق شوند.”

در سال ۲۰۱۱ دیده‎بان حقوق بشر اسنادی را مبنی بر نقض قوانین بین‎المللی و سربازگیری مداوم از میان کودکان از سوی همه گروه‎های درگیر در میانمار منتشر کرد. گام‎های بعدی ناظران امیدوارند که گروه‎های بزرگتری مثل کارن، وا و کاچین از عمل‎کرد گروه‎های کارنی و مون پیروی کنند. با این وجود دیوید تاکراباو، قائم مقام رئیس اتحادیه ملی کارن می‎گوید: “در ارتباط با کودکان سرباز، ما در سال ۲۰۰۷ معاهده‎ای را با آژانس‎های سازمان ملل امضا کردیم و دیگر در میان نیروهای ما سرباز کودک وجود ندارد.”

رهبر کارن که خود در سن ۱۴ سالگی و زمانی که درگیری‎های این گروه در سال ۱۹۴۹ آغاز شد سرباز بوده است این فراخوان ژنو را ستایش کرد اما درباره تعهد اخیر گروه‎های نظامی برای متوقف کردن سربازگیری از میان کودکان بدبین است: “ما به این فرایند علاقه‎مندیم اما دولت همچنان دارد از کودکان در نیروهای نظامی استفاده می‎کند.” لازم به ذکر است که سرباز کودک تنها به آن دسته از کودکانی که اسلحه به دست می‎گیرند اطلاق نمی‎شود بلکه تمامی کودکان عضو نیروهای نظامی در تمامی بخش‎ها اعم از آشپزی، حمل و نقل و خبررسانی را نیز شامل می‎شود.

در ماه ژوئن گروهی از آژانس‎های سازمان ملل به رهبری صندوق کودکان سازمان ملل (یونیسف) یک طرح مشترک را با وزارت دفاع میانمار امضا کردند تا طی یک برنامه زمانی، فعالیت‎های مورد نیاز برای خروج سربازان کودک از نیروهای دولتی صورت گیرد و همچنین از استخدام دوباره کودکان در این نیروها جلوگیری به عمل آید.

(Visited 14 times, 1 visits today)