سازمان ملل به مناسبت روز کودک در عراق بار دیگر بر تعهدات خود در راستای حمایت از حقوق ۱۶ میلیون کودک این کشور تاکید کرد. در عراق روز سیزدهم جولای در یادبود حادثه مرگ ده‎ها کودک در اثر انفجار یک خودروی بمب‎گذاری شده در سال ۲۰۰۵ به عنوان روز کودک گرامی داشته می‎شود.

مارزیو بابیله، نماینده صندوق کودکان سازمان ملل متحد در عراق، ضمن ابراز نگرانی عمیق یونیسف درباره خشونت‎های شدید و خطرناکی که کودکان عراقی با آن مواجه هستند از همه طرف‎های درگیر خواست تا به اقدامات خشونت باری که موجب آسیب کودکان می‎شود پایان دهند.

بر طبق گزارش‎های سیستم‎های نظارتی سازمان ملل در عراق، تنها در طول سال جاری ۴۹ کودک کشته و ۱۶۹ کودک دیگر در اثر حوادث گوناگون در عراق زخمی شده‎اند. در سال گذشته نیز ۸۴ کودک کشته و ۱۳۰ تن نیز زخمی شدند و ۲۹ اقدام تجاوزکارانه دسترسی کودکان به امکانات بهداشتی و آموزشی را مختل کرد.

یونیسف برای مبارزه با این مشکلات از دولت عراق حمایت می‎کند تا طی یک روند شورایی در سطح ملی و با دخیل کردن خانواده‎ها، کودکان و گروه‎های مختلف مردم و وضع یک “قانون کودک” سیاست‎های حامی کودکان را در پیش بگیرد.

بابیله می‎گوید: “فرایند شورایی به کودکان و خانواده‎ها این فرصت را می‎دهد تا درباره مهم‎ترین و بغرنج‎ترین مشکلاتی که کودکان در زندگی روزانه با آن مواجه هستند بحث کنند. شنیدن دغدغه‎های آنان و راه حل‎های پیشنهادی تضمین کننده آن است که سیاست‎ها و قوانین نهایی دولت برای حمایت از کودکان در آینده به بهترین شکل حامی و پشتیبان کودکان خواهد بود.”

به گفته یونیسف این شوراها در ماه‎های آینده در قالب بحث در گروه‎های تخصصی، کارگاه‎ و کنفرانس‎ در ۱۸ استان این کشور برگزار خواهد شد.

علاوه بر این شهروندان علاقه‎مند می‎توانند از طریق سیستم‎های الکترونیک شامل وب‎سایت‎ها، رسانه‎های اجتماعی و نظرسنجی‌های آنلاین در این برنامه شرکت کنند. مسائلی که در این بحث‎ها به‎طور خاص مورد توجه قرار خواهند گرفت مواردی نظیر تعارض کودکان با قانون، کودکان کار، کودکان آواره و کودکان معلول و بدون سرپرست هستند.

خشونت‎ها و تبعیض‎های جنسیتی به‎ویژه ازدواج زودهنگام و اجباری را در بر می‎گیرد. همچنین تاثیر خشونت و درگیری‎های نظامی بر کودکان نیز در این جلسات مورد بحث قرار می‎گیرد

(Visited 60 times, 1 visits today)